Finále prezidentské kampaně je trochu zběsilé, proto napřed shrňme fakta:
Nejčtenější tištěný deník Blesk v pátek ráno - naprosto neprofesionálně - otiskl inzerát, který zjevně porušuje nejen volební zákon, ale i standard „pravdivosti" inzerce v bulvárním tisku. Byla to prostě lež a pomluva Karla Schwarzenberga. Inzerát může ovlivnit výsledek voleb v jeho neprospěch.
Volební team Miloše Zemana se od toho distancoval a pozdě odpoledne se ukázalo, že zadavatelem inzerátu je advokát Vladimír Zavadil, muž mnoha vlivných kontaktů a před rokem 1989 příslušník komunistické tajné policie.
Prý jen nechal otisknout, „to, co zaznělo v televizní debatě". Rozumějte to, co tam říkal Zeman. Postup „říct to, co chci a pak to - někdy později, možná, popřít a odvolat" se stal standardem jeho kampaně.
Dobře, tady už - pro někoho - opouštím půdu fakt. Ale kdo si pamatuje, jak Zeman fungoval coby premiér, ten přece musí v posledních dnech zažívat těžké déjà vu. Zeman prostě něco plácne, někoho osočí … a pak třeba za pár dní řekne, že to někde „četl" nebo „slyšel". Tuhle podlou metodu, která kalkuluje s tím, že ostatní nejsou na jeho nehoráznost připraveni, a tak jim nějaký čas trvá, než ji vstřebají, vyhodnotí a reagují na ni, používá dlouho.
Advokát Zavadil tedy jen v last minute volební kampaně aplikoval Zemanovu metodu na Zemanovy výroky.
V tuto chvíli nelze prokázat, že Zavadil byl s lidmi od Zemana nějak smluvený. Zavadilův skutečný motiv neznáme. Lze ale říct, že je to celé odporné. A že nebýt toho, co Zeman říkal v kampani, kolik lží a polopravd vypustil, stěží by bylo toho inzerátu v tomto znění.
Efekt celé špinavé záležitosti může být rozličný. Nejpravděpodobnější je to, že nad volbami zanechá „pachuť". Že do voleb, které po dlouhé době společnost skutečně zaujaly a probudily, „hodí vidle". Zpochybní je. Pokusí se lidi, kteří začali politiku zase brát vážně, naštvat a odradit. Nesnažte se, stejně nakonec rozhodne jeden sprostý inzerát. Zabalte to: Ne pravda, pomluva vítězí.
Tohle by se samozřejmě hodilo ani ne tak přímo Zemanovi, jako těm, kdo potřebují, aby voliči zůstali neteční. Frustrovaní a apatičtí. Takže populistům všeho druhu, ale komunistům především. S lidmi, co na politiku kašlou, se jim pracuje nejlíp.