Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
22. 11. 2016 7:30

Ukončete nástup – dveře se jen tak neotevřou. Praha chystá expres metro do polí

Kaskadérskou odvahu náměstka Dolínka je vlastně třeba obdivovat.
Metro budoucnosti (stanice Nemocnice Krč).
Metro budoucnosti (stanice Nemocnice Krč). | Foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Apríla už bylo, takže tuhle variantu můžeme škrtnout. Zpráva, že magistrát uvažuje o tom, že by se nové metro na jihu Prahy prokopalo jen z konečné na konečnou, bez stanic mezi nimi, je zřejmě krutě pravdivá. Ukončete nástup, dveře se zavírají, a hned tak neotevřou.

Neboli jak to vyjádřil náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD): "Zadal jsem na dozorčí radě dopravního podniku za úkol připravit variantu metra D, která bude mít pouze stanice na Pankráci a v Depu Písnice." Zbývající stanice, o které ve skutečnosti jde až v první řadě, by se podle této vize hloubily a zařizovaly dodatečně. Až budou vykoupeny patřičné pozemky a bude definitivní, kde přesně budou zastávky ležet, kam povede ten který východ a tak dále.

Jak řečeno, jde o v pravém smyslu slova průkopnickou alternativu. Nezůstane u toho, že metro D bude jezdit bez řidiče: lidský faktor je opouštěn už při samotné přípravě mnohamiliardové stavby. Vlítneme na to – a staň se, co má se stát.

Chceme zprovoznit metro co nejrychleji, prioritou je spojit periferii a centrum, dí primátorka Krnáčová (ANO 2011). Druhou prioritou, obávám se, je kopnout do země ještě do komunálních voleb 2018. Ať to stojí, co to stojí.

Modrou linku Praha zatraceně potřebuje, správně se měla stavět už místo prodloužení trasy A do Motola. Ale teď hrozí unikát: spojení středu města se stanicí v polích (jednu takovou už metropole úspěšně vybudovala, jmenuje se Letňany) bude tentokrát expresní, bez zastávek.

Samozřejmě, alespoň doufám, to tak radní nechtějí mermomocí. Vedlejším plánem absurdní varianty je přitlačit na majitele pozemků kolem budoucích stanic, aby se s magistrátem dohodli. Ale už to, že se na projektu expresní trasy vůbec pracuje – a i to něco stojí, je varovné. Praha už dokázala postavit leccos za lecjaké peníze, buďme na pozoru, než se za patnáct let nadějete, je tu nemožné na počkání. Viz tunel Blanka.

Postavit, neřkuli uvést do provozu osmikilometrovou linku metra, a až pak do ní přidělávat šest stanic, to musí být noční můra inženýrů stavebního plánování. Že by to stavbu prodražilo, je očividné. Že by to život (a dopravu, vždyť je třeba s metrem skloubit i tu povrchovou) v okolí zkomplikovalo víc, než kdyby se metro stavělo naráz, je také jasné. Ve výčtu nevýhod by se dalo pokračovat.

Možná magistrát představí nějakou studii, ze které kupodivu vyplyne opak – tedy že nejlepší variantou je právě salámová metoda výstavby, „vykopej a jeď“. Možná se mu bude hodit, pokud se o trasu D začnou zajímat vyšetřovatelé kvůli (ne)hospodárnému nakládání s veřejnými prostředky.

Což není tak utopická představa: stačí si vybavit, co se dělo kolem Blanky. Návštěvy od policie, to je tak trochu součást magistrátního džobu. Kaskadérskou odvahu náměstka Dolínka je třeba obdivovat. Tanec miliard pokračuje.

 

Právě se děje

Další zprávy