Karel Hvížďala Karel Hvížďala | Komentáře
22. 7. 2014 8:30

Zamezit přetáčení tachometrů by měli výrobci aut

Přetáčení tachometrů je výnosnější zločin než krádeže aut. V boji proti němu bychom se měli spojit s Německem.
V Česku loni změnilo majitele asi 570 000 ojetých osobních vozů a z toho zhruba 220 000 aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 000 km. (Ilustrační foto.)
V Česku loni změnilo majitele asi 570 000 ojetých osobních vozů a z toho zhruba 220 000 aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 000 km. (Ilustrační foto.) | Foto: Radek Pecák

Přetáčení tachometrů v České republice není trestné a na internetu jej nabízí asi 40 firem. Do loňské novely zákona se zřejmě díky silnému lobbingu autobazarových firem postih nedostal, i když jej návrh původně obsahoval. "Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží: ojetá auta se zmanipulovaným stavem tachometru jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu," řekl nedávno ministr Jan Mládek.

V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570 000 ojetých osobních vozů a z toho zhruba 220 000 aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 000 km. Průměrná hodnota na počitadle byla 120 000 km. Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu o zhruba 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla hodnota loni odcizených vozidel!

Přetáčejí se hlavně tachometry u luxusnějších aut, která se pak prodávají o statisíce dráž. Jako příklad uvedl Martin Pajer ze společnosti Cebia prodej tři roky starého BMW, v němž obchodní zástupce najel 440 tisíc kilometrů. Autobazar tachometr stočil na 40 tisíc kilometrů, což při tříletém stáří vozu nebylo nápadné. Vůz byl prodán o čtvrt milionu korun dráž.

U digitálních tachometrů je přetočení velice snadné, když k tomu máte přístroj, který dnes stojí v Německu kolem 200 eur: trvá to jen několik vteřin a u nás se za to platí 1500 korun. U mechanických tachometrů je to složitější: buď se musí tachometr celý rozebrat, nebo se přetáčí pomocí elektrické vrtačky, která se připne na bowden tachometru a otáčí s ním opačným směrem. Za takový úkon si firmy u nás účtují 2500 korun. Jejich majitelé tvrdí, že při každém podobném kroku zákazníka upozorňují, že při prodeji musí o změně informovat nového kupce, a tím pádem jsou z obliga.

Připomeňme, že trestné je pozměňování stavu ujetých kilometrů například v Německu, Belgii nebo v USA. Konkrétně v Německu platí nejen zákaz manipulace se stavem tachometru, ale i zákaz výroby a distribuce softwaru umožňujícího manipulaci se stavem tachometru. Za tento trestný čin hrozí pachateli až jednoleté odnětí svobody nebo peněžitý trest. Evropská unie letos připravila novou směrnici, podle které budou členské země muset shromažďovat údaje související s historií vozidla a umožnit k nim přístup. Zároveň by měl každý stát zavést tresty za stáčení tachometrů i zákaz nabízení takových služeb. Směrnice by měla platit od roku 2018.

U nás se zatím o změnách zákonů jen dál diskutuje (uvažuje se o konstrukci nového nedbalostního trestného činu) a současně chce situaci ministerstvo dopravy řešit v několika krocích. V příštím roce hodlá zpřístupnit zatím neveřejnou databázi Stanic technické kontroly. Lidé by se mohli na internetové stránce anonymně dotázat na konkrétní registrační značku a systém by jim vypsal přehled všech uskutečněných technických prohlídek daného auta, kde je uveden vždy i stav najetých kilometrů. Zároveň se uvažuje o zapisování stavu tachometrů do technického průkazu při každé změně vlastníka či o zavedení tzv. rodných listů (ty existují v USA), kde by se stav tachometru evidoval. Martin Pajer se však postavil proti tomuto návrhu, protože tvrdí, že se tím bude de facto legalizovat lživý počet kilometrů u dovezených aut ze zahraničí (každé druhé auto dovezené z ciziny má upravený tachometr). Nejvyšším garantem kontrol by v tomto případě měla být Česká obchodní inspekce.

Přes všechna podobná opatření v Německu jejich automotoklub ADAC upozorňuje, že na každém třetím prodávaném ojetém voze je manipulováno s tachometrem. Vinu podle ADAC nesou hlavně výrobci, protože auta - ani ta nejnovější - proti tomu nejsou zabezpečena, i když tato manipulace může zavinit vážnou a nákladnou poruchu motoru (například když praskne převodový řemen, který se včas nevymění) či dokonce nehodu. Bohužel manipulace s tachometrem se velmi těžko poznají, zvlášť když se tachometr stáčí jen o pár desítek tisíc kilometrů.

Zabránit manipulacím by se však dalo velmi jednoduše, tvrdí Ulrich Eichhorn z německého Svazu výrobců automobilů (VDA). V každém novém autě je dnes chráněná oblast čipu, kam by se všechny manipulace s autem ukládaly, a záleží jen na výrobci, jestli do tohoto prostoru umožní zanášet i tyto hodnoty.

Zatím se však změnu nepodařilo prosadit ani v Německu. Ale protože náš největší automobilový výrobce Škoda patří do německého koncernu Volkswagen, měli bychom se - kromě zmíněných uvažovaných opatření - soustředit spolu s automotoklubem ADAC a Svazem výrobců automobilů VDA na to, abychom automobilky přiměli ukládat stav kilometru na zabezpečené čipy. Bylo by to zřejmě mnohem levnější a určitě v zájmu bezpečnosti všech občanů. Bez masivního tlaku se ale jistě nic nezmění, protože dosavadní stav vyhovuje výrobcům, autobazarům i opravnám, které na tom vydělávají.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Martin dosáhl na Vueltě po dvou třetích místech etapového triumfu

Třetí etapu cyklistické Vuelty těsně vyhrál irský závodník Daniel Martin ze stáje Israel Start-Up Nation před Slovincem Primožem Rogličem. Obhájce loňského prvenství Roglič, který hájí barvy týmu Jumbo-Visma, udržel červený dres pro vedoucího jezdce celkového pořadí. Devětačtyřicátý byl Jan Hirt, Zdeněk Štybar obsadil 125. místo.

Stejně jako v úvodních dvou etapách byl i tentokrát na 166 kilometrů dlouhé trati z Lodosy do Vinuesy k vidění únik, který však skončil neúspěchem a nesehrál roli v pořadí etapy. Krátce před cílem to zkusili také Francouzi Kenny Elissonde a Clément Champoussin, ale ani jejich pokusy nepřinesly umístění na pódiu.

V závěru mimořádně náročného stoupání o délce přes deset kilometrů, jímž dnešní třetí díl končil, hráli prim hlavní favorité. Čtyřiatřicetiletý Martin potvrdil svou pověst výborného vrchaře a po dvou třetích místech, jež si vyjel v úterý a ve středu, tentokrát oslavil po devíti letech druhý etapový vavřín z Vuelty.

Během rozhovoru krátce po dojezdu rodák z Birminghamu jen ztěžka zadržoval slzy dojetí. "Už jsem tady byl tento rok vítězství hodně blízko… Hrozně moc jsem chtěl pro náš tým vyhrát. Po celý rok se k nám včetně sponzorů choval i přes problémy s koronavirem skvěle, žádné krácení platů či něco podobného. O to více namotivovaní jsme během té nucené závodní pauzy byli, abychom ještě tvrději trénovali," připomněl Martin.

"Během Tour de France jsem se potýkal se zraněním, takže nebylo moc reálné vyhrát tam etapu, ale dnes jsem byl zcela odhodlaný to dokázat. Kluci z týmu mi ohromně pomohli, každý z nich na tom má svůj podíl. Vítězství patří z části jim a z části také mé ženě, neboť tohle je poprvé, co jsem vyhrál závod od narození našich dětí. I proto je pro mě tenhle úspěch tak mimořádný," dodal Martin.

Druhý Roglič vede celkové pořadí o pět sekund právě před Martinem, třetí dnes dojel těsně za Slovincem i díky dobré práci týmového parťáka ze stáje Ineos Grenadiers Chrise Froomea v průběhu etapy Ekvádorec Richard Carapaz. Třetí příčka mu průběžně patří i celkově, na Rogliče má manko 13 sekund.

Smůlu měl dnes po středeční etapě čtvrtý muž celkového pořadí Esteban Chaves (Mitchelton-Scott). Kolumbijec se jen pár kilometrů před cílem potýkal s technickými problémy a ztratil kvůli tomu na nejlepší závodníky dne více než minutu. Hirt dojel s mankem dvou minut a 21 sekund, Štybar ztratil přes 11 a čtvrt minuty.

Po velmi náročném startu, kdy peloton během tří kopcovitých etap urazil více než 490 kilometrů, je v pátek na pořadu první rovinatá etapa. Z Garray do cíle v Ejea de los Caballeros čeká na cyklisty téměř 192 kilometrů.

Cyklistický závod Vuelta - 3. etapa (Lodosa - Vinuesa, 163,8 km):

1. Martin (Ir./Israel Start-Up Nation) 4:27:49, 2. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma), 3. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) oba stejný čas, 4. Poels (Niz./Bahrajn-McLaren) -4, 5. Vlasov (Rus./Astana) -7, 6. Mas (Šp./Movistar) -9, 7. Grossschartner (Rak./Bora-hansgrohe), 8. Carthy (Brit./EF Pro Cycling), 9. Kuss (USA/Jumbo-Visma) všichni -12, 10. Champoussin (Fr./AG2R La Mondiale) -24, …49. Hirt (ČR/CCC) -2:21, 125. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step) -11:19.

Průběžné pořadí: 1. Roglič 12:37:24, 2. Martin -5, 3. Carapaz -13, 4. Mas -32, 5. Carthy -38, 6. Kuss -44, 7. Grossschartner -1:17, 8. Chaves (Kol./Mitchelton-Scott) -1:29, 9. Soler (Šp./Movistar) -1:55, 10. Bennett (N. Zél./Jumbo-Visma) -1:57, …43. Hirt -23:50, 106. Štybar -42:08.

Zdroj: ČTK
před 13 minutami

Bez kontroly zbrojení svět nebude mít budoucnost, řekl Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes prohlásil, že svět nebude mít budoucnost bez systému kontroly zbrojení, uvedla agentura Reuters s připomínkou, že na vlásku visí osud poslední odzbrojovací dohody mezi Ruskem a Spojenými státy. Washington minulý týden odmítl Putinův návrh, aby obě velmoci bez jakýchkoliv podmínek o rok prodloužily platnost smlouvy omezující americké a ruské strategické jaderné zbraně, jejichž platnost vyprší v únoru příštího roku.

Putin na zasedání diskusního Valdajského klubu uvedl, že ruská bezpečnost neutrpí, pokud smlouva nebude prodloužena, dodal Reuters.

USA s Ruskem podepsaly v roce 2010 na Pražském hradě smlouvu označovanou jako nový START nebo START 3, která omezuje počty strategických jaderných zbraní. Její platnost vyprší příští rok v únoru. Smlouva může být prodloužena o pět let, pokud se na tom státy dohodnou. Washington s Moskvou však dosud nedospěl v tomto směru k dohodě. Nicméně ruská diplomacie v úterý uvedla, že Rusko je v rámci ročního prodloužení dohody připraveno na rok zmrazit počet svých jaderných hlavic, pokud Spojené státy učiní totéž. Washington toto ruské vyjádření přivítal a vyjádřil ochotu okamžitě o tom začít jednat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy