reklama
 
 
Irena Vašátková

Kouří vaše dítě? Smiřte se s tím

20. 8. 2006
Proti reklamě a síle celebrit rodiče zmohou jen málo. Jejich šance odradit od kouření dítě je mizivá, i když je jejich vlastní.

Co mohou rodiče udělat, když zjistí, že jejich dítě kouří?

Individuální rodičovská obrana zde není možná. Devadesát procent nových kuřáků mezi dětmi nevzniká náhodou, neboť autoritou v tomto věku u dítěte nejsou zpravidla rodiče, ale filmoví hrdinové a celebrity.

První zkušenost neodradí

Děti se velice často již od útlého věku setkávají s cigaretou, která má promyšlenou cílenou roli. Má si totiž získat nové kuřáky.

Protože v dospělosti začíná kouřit daleko méně lidí, reklama je zaměřená na dětského spotřebitele.Tlak reklamy je tak silný, že dítě dokáže překonat i první silně nepříjemné zkušenosti s cigaretou  v podobě kašle, zvracení, závratí, střevních problémů a dalších.

Nemůžeme tedy říci, že dítě napodobuje již kouřící vrstevníky, protože taková parta nevzniká spontánní touhou dětí skupinově kouřit, ale je svědectvím toho, že nejvlivnější člen už svého filmového hrdinu napodobil jako první.

Rodič bez šance

Pokud dítě už podstoupí takovou oběť, pak nelze očekávat, že by rodiče toto dokázali změnit. Jednak těžko rodiče mohou být s dítětem 24 hodin denně, jednak nemají dostatek informací, které by vyvážily masivní tlak reklamy.

Kouření je totiž závislost, která je tak silná, že mnohdy i pacienti po operaci rakoviny plic zůstávají obětí tohoto návyku až do faktického úmrtí.

Pokud se jedná o tak silnou život ohrožující závislost, pak by děti vůbec neměly s kouřením začínat. Dnes jsou však obklopeny promyšlenou cílenou reklamou, nemají problém si cigaretu obstarat a vyrazit s ní v "pohodě a bez ostychu" téměř kamkoli na veřejnost.

Tabák versus výchova

To žádný konkrétní výchovný postup rodiče nezmění. Pokud rodič nezabrání tomu, aby si dítě mohlo cigaretu obstarat v době, kdy není pod jeho dohledem, nebo pokud nezabrání tomu, aby dětské vzory propagovaly cíleně cigaretu, pak jsou možnosti rodičů uchránit vlastní dítě před závislostí velice malé. Rodiče i jejich děti se nesetkávají  s tak kvalitně propracovanými pravdivými informacemi, které by mohly konkurovat zvrácené taktice tabákových podnikatelů.

Varování v kinech

Domnívám se, že není možné situaci změnit jinak než zákonem. Tato nebezpečná droga nesmí být prodávaná jako potravina, nesmí být dětem takto dostupná. Samozřejmě je bezpodmínečně nutné vyvážit manipulační tlak reklamy povinnými informacemi jednak před filmy či hudebními videoklipy, kde je cigareta předváděna, ale též povinnými informacemi, minimálně pro veřejnoprávní média, která pravdivě a hlavně komplexně popíší individuální i společenské důsledky této pandemie.

Kupříkladu jen CHOPN - smrtelnou obstrukční chorobou plic, se kterou si i lékaři neví rady - trpí 600 milionů obyvatel ve světě a ročně na ni 3 miliony pacientů zemřou, v Česku pak je to 2 000 lidí. Přesto si často můžeme přečíst velmi nevěrohodné zprávy o tom, jak jsme "zdraví". V této věci jen vzpomínám slov Jiřího Černého na obalu známého alba Karla Kryla: "Je lepší znát krutou pravdu, z krásné lži nám nová naděje nevykvete".

Autorka je psycholožka

autor: Irena Vašátková

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama