Karel Hvížďala Karel Hvížďala | Názory
14. 4. 2018 14:30

Miloš Forman režíroval spiknutí proti blbosti, přetvářce a lži

Byl posedlý pravdivostí a nebál se mluvit nahlas.
Miloš Forman přebírá cenu za celoživotní dílo na festivalu v Seville, 2004.
Miloš Forman přebírá cenu za celoživotní dílo na festivalu v Seville, 2004. | Foto: Reuters

Bylo jich původně pět celoživotních kamarádů: Forman, Passer, Ondříček, Suchý a Havel. S Passerem a Havlem se znal Miloš Forman od první třídy, všichni milovali film a všichni byli či jsou nějak slavní, i když Jiří Suchý a Václav Havel se prosadili víc v divadle. Jedno ale měli od počátku společné: byli neobyčejně houževnatí, pracovití, milovali humor a nesnášeli přetvářku. O Jiřím Suchém a Ivanu Passerovi to platí dodnes.

"Ve filmu nejde o nic jiného, než člověku na plátně jeho chování věřit," tvrdil Forman, a veškerou přípravu filmů vždy důsledně této formuli podřídil. Byl přesvědčen, že film miluje autenticitu, proto točil nejčastěji v reálu s kontaktním zvukem. Dokonalostí a pravdivostí na plátně byl posedlý. K tomuto přesvědčení a jednoduché formuli mu pomohli i komunisté, které žitý život vůbec nezajímal, a film zneužili k propagandě.  Místo o skutečném světě točili filmy pouze o tom, jaký by svět jednou měl být, a tomu se již tato generace nejen smála, ale toho se i štítila. Programově s tím nechtěla mít nic společného. Tak se zrodila česká nová vlna: jako spiknutí proti blbosti, přetvářce a lži.

V padesátých letech, kdy Miloš Forman studoval na FAMU scenáristiku, tehdejším filmům nikdo z vnímavějších studentů nevěřil. Když se k tomu na škole přiznal a navíc se zjistilo, že s kamarádem holduje dekadentním básníkům Baudelairovi a Rimbaudovi, chtěli je ze školy vyhodit. Zůstal tam jen díky manévru svého učitele, spisovatele a scénáristy Miloše V. Kratochvíla. Ivana Passera, Formanova kamaráda, se kterým pak natočil většinu svých českých filmů, režiséra českého Intimního osvětlení a bezmála patnácti amerických filmů, skutečně v roce 1957 z FAMU vyloučili: svéráz a osobitost vadila. Miloš Forman na ní naopak bazíroval: "Důležité je, aby divák nevnímal, že herec hraje dobře. Proto je důležité, aby herci režisér nesebral jeho osobnost. Dodržuju jedno pravidlo: Co nejmíň hercům vysvětlovat. Čím víc režisér hercům radí, tím víc jim mate hlavu… Já hercům předehrávám, a tím jim dávám najevo, jakou mám o roli představu, ale vyjadřovat to slovy je ošemetné. Herec má pak mých slov plnou hlavu a hledá za nimi něco hlubšího, než v nich skutečně je, a jeho výkon začíná být vyumělkovaný," řekl režiséru Bohdanu Slámovi v knize Povolání režisér.

Protože většina herců tehdejší doby byla podle Formana nevěrohodná a okoukaná, začal od počátku, tedy od roku 1963, kdy natočil hraný dokument Konkurs o fiktivním výběru zpěváků do divadla Semafor Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra, využívat neherce. Už při práci na scénáři na tomto filmu spolupracoval s Ivanem Passerem, jehož to byl i námět a za kamerou byl Formanův věrný přítel Miroslav Ondříček, který taky neměl FAMU. V Konkursu se poprvé objevila i Formanova budoucí žena Věra Křesadlová, která byla zasvěcena do toho, že jde o fikci. Instruována Milošem Formanem dávala některým scénám rytmus, který neherci necítili. Podobnou metodu později použil při natáčení filmu Hoří, má panenko. Tam mezi neherci v jedné scéně hraje i Vladimír Menšík, který plní podobnou funkci. Tento film, natočený v roce 1967, byl asi nejsžíravější kritikou tehdejší nekulturnosti a nesvobody, kterou ovšem jeho postavy považují za normální. Byl nominován na Oscara. A i Formanův první hraný celovečerní film Černý Petr získal hlavní cenu na mezinárodním festivalu v Locarnu.

Lid versus Larry Flynt i Hoří, má panenko. Připomeňte si filmy, které režíroval Miloš Forman
5:05
Lid versus Larry Flynt i Hoří, má panenko. Připomeňte si filmy, které režíroval Miloš Forman | Video: Aktuálně.cz

Proč měl Miloš Forman v USA takový úspěch? Kromě toho, jak sám říká, že mu nic jiného nezbývalo, protože se nemohl z Ameriky domů vrátit, za to může jeho talent.

Forman měl vždy předem jasnou představu, za kterou racionálně či instinktivně šel a navíc měl schopnost pro tuto představu nadchnout své okolí a rozpoznat talenty. Už jako student spolupracoval s jedním z tehdy nejvýraznějších režisérů Alfrédem Radokem. A kdysi prý svým synům řekl: "Všechno na světě zvládneš, budeš-li se umět soustředit."

Když se Formana jeho dobrý známý scénárista Jan Fleischer optal, jaké by to bylo, kdyby se přestěhoval do Spojených států, odpověděl mu: "Amerika není pro lidi, kteří mluví tiše." Proto Fleischer zůstal v Londýně, kde učil na filmové škole bezmála pětadvacet let.

Naproti tomu hlasitý Miloš Forman se ve Spojených státech stal držitelem dvou Oscarů za nejlepší režii a tří Zlatých glóbů.

Žil ve městě Warren ve státě Connecticut, kde ve věku 86 let 13. dubna 2018 zemřel.

 

Právě se děje

před 40 minutami

Při nehodě dodávky na Vyškovsku se zranilo deset lidí

Deset lidí se dnes nad ránem zranilo při havárii mikrobusu u Nesovic na Vyškovsku, uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Silnice I/50, která je hlavním tahem ze Slovenska na Brno, byla přes hodinu neprůjezdná, problémy v dopravě ale nebyly. Před pátou ranní už se dalo místem projet.

Nehoda se stala okolo půl čtvrté, vozidlo mělo ukrajinskou značku. "Auto vyjelo ze silnice a převrátilo se přes střechu. Potom zůstalo stát na kolech mimo silnici v poli," uvedl Mikoška. Podle něj cestovalo v autě dvanáct lidí. "Všichni byli při našem příjezdu mimo vozidlo, nemuseli jsme nikoho vyprošťovat. Deset lidí se zranilo. Z toho bylo sedm mužů a tři ženy," řekl Mikoška.

Zdroj: ČTK
Další zprávy