Jan Lipold Jan Lipold | Názory
7. 1. 2012 17:30

Na vážené čtenáře je potřeba pořádně zařvat: Pozor!

Srdečný pozdrav slovíčkářům z kyperského obchodního rejstříku
Haló, tady obchodní rejstřík. Pro nápovědu stiskněte jedničku.
Haló, tady obchodní rejstřík. Pro nápovědu stiskněte jedničku. | Foto: Reuters

* Slovíčkaření, jazyková hlídka Aktuálně.cz, vám přeje všechno nejlepší v novém roce.

Život je byznys. Do kyperského nebo panensko-ostrovního obchodního rejstříku prostě nemůžete přihlásit firmu Zasílatelství Bořivoj Krupička, i kdybyste byli Sokolové do desátého kolene. Vaše mimikry se musí jmenovat jinak. Třeba Cokeville Assets (řekněme: cokevillská aktiva) nebo Cheerlade (co tohle znamená, nevíme).

Až když si anonymní kyperský holding Cheerlade založí v Praze společnost Future Earnings (budoucí příjmy), přihořívá. Hoří.

Být u toho, když podnikatelé taková exotická jména vymýšlejí, to je tajný sen všech slovíčkářů. Kam na to ti lidé chodí?

Jediný známý akcionář velkého českého vydavatelství Grand Princ se jmenuje Creative Chance International a sídlo má v Hongkongu. Tomu se říká tvůrčí přístup.

Když člověk čte, jak se do "privatizace" dolů pod Krušnými horami zapájely firmy jako Indoverse Czech Coal Investments Limited (česky: Pavel Tykač), hned mu ten kapitalismus sládne.

Věděli jste třeba, že půlka Ďolíčku patří Kypřanům jménem Bristow Partners? A devět set hektarů lesů kolem Berouna, původně městských, zase mají nebo ještě nedávno měli kypřani, co si říkají Sevenback Limited? Brzy nás ten Kypr anektuje - ale to do rubriky Slovíčkaření naštěstí nepatří.

Slovo seductus znamená v latině "odlehlý, osamělý, vzdálený, žijící v ústraní". Česky je Seductus firma, které dřív patřila severočeskému poslanci sociální demokracie Josefu Tancošovi a dnes těží z podezřele distribuovaných eurodotací. Tiše, v ústraní, pokud možno.

Pozor, tenhle nám nečte!
Pozor, tenhle nám nečte! | Foto: Reuters

Čím dál tím důležitější součástí novinových titulků se stává slovo pozor. Postavit čtenáře do pozoru, to byl odjakživa sen (některých) šéfredaktorů. Pozor! (Čtenář sebou škubne.) Pochodem vchod!

Pozor je samozřejmě potřeba umístit hned na začátek věty, jinak to nemá smysl. Pozor se dá přifařit téměř k čemukoli a je úplně jedno, jestli je to skutečné varování (Pozor na výkopy v Úprkově ulici) nebo jen taková lampasácká kudrlinka (Pozor, v Jeseníkách se už lyžuje!). Anebo něco mezi tím. (Pozor, úchylný fotograf se snaží nalákat své oběti).

Pozor, příští týden může být Kvitová jedničkou - Pozor! Dálniční známky už od zítra za 1500 Kč - Pozor! DPH výrazně zdraží školní obědy - Pozor, Ken Hensley přijede až v pondělí - Pozor! Za zneužití nemocenské bude výpověď.

A taky: Fanoušci pozor, fotbalová paráda klepe na dveře - Zahrádkáři pozor, chatky navštěvují zloději - Řidiči pozor, německá města omezují vjezd čoudícím autům - Pánové, pozor: Žhavé lolitky předvádí jízdu na snowboardu jen v rouše Evině!

Poslušni rozkazů, slovíčkáři si to štrádují sem a tam. Už jsou z toho celí vycukaní: nešlo by velet alespoň na chvíli pohov? Nebo mlčet?

Ale titulek, to je přece něco jako dopravní značka. A už jste snad viděli výstražnou značku Pohov, volno?

Titulek pro negramotné.
Titulek pro negramotné. | Foto: Petr Protivánek

Odkud se tenhle mediální buzerplac vzal, se dá říct celkem přesně. Jedna úspěšná reklama začínala celá léta slovy Pozor, kupte si dnes Lidové noviny! A to samé vydavatelství se dodneška k lidem obrací skrz titulky: Čtenáři, pozor! Zvláštní vydání MF Dnes na Štědrý den. Čtenáři, pozor! Ve čtvrtek LN nevycházejí.

Na čtenáře - usoudil kdosi - je prostě potřeba, jako na každé jiné zákazníky, pořádně zařvat, aby pochopili, co mají dělat. To je celé.

Když jsme u těch titulků: je nějaký rozdíl mezi tím, když otazník visí, a když se vznáší? A kdy přichází ta chvíle, ve které se otazník narovnává v Damoklův meč? Může se Damoklův meč také vznášet? To by nás zajímalo - vás snad ne?

Tak určitě. A pozor! Mějte hezký večer.

 

Právě se děje

Další zprávy