Milan Fridrich | Názory
25. 4. 2006 0:01

Nenápadné kouzlo předvolebních průzkumů

KDU-ČSL by se dvakrát nedostala do parlamentu a potřetí měla přes dvanáct procent. To vše během jednoho měsíce.

Zelení donedávna vůbec neexistovali a najednou jim průzkumy dávají přes deset procent.

ČSSD jednou dělí od ODS dvě procenta, za čtrnáct dnů šest.

Předvolební průzkumy jsou letos prostě velká švanda.

Nejsem Stalin, abych pohrdal statistikou, ale některé sociologické pravdy, metody a průzkumy mě uvádějí do úžasu. Nechápu jejich smysl.

Zažil jsem totiž prezentaci jedné důležité analýzy na vlastní kůži.

"V prvních třech měsících letošního roku je jasně vidět, že ČT vysílala na rozdíl od Českého rozhlasu ze zahraničí nejvíce příspěvků v hlavní relaci ze Spojených států. U rádia byly USA na pátém místě," řekl expert během prezentace o zastoupení politických stran, zemí, či politiků ve vysílání.

Jsem s lidmi z Českého rozhlasu stále ve spojení a tak jsem zjišťoval, čím může nepoměr být vysvětlen.

Rozhlas střídal v únoru svého amerického zpravodaje. Během oněch tří měsíců byl trochu atypický režim. Starý "mazák" se už balil a chystal na novou práci a měsíc v USA nikdo nebyl. Mimořádná doba.

V případě televize, kdekoliv na světě, se stává, že k některé události nejsou obrázky a tak se musí omezit na čtenou zprávu nebo se prostě nedá. Zpravodajská relace je časem omezená a nevejde se do ní nikdy všechno, co byste tam chtěli mít, ani co by tam mělo být.

Rádio je jiné: stačí hlas zpravodaje a vysílá se.

Řekl jsem lidem připravujícím průzkumy své námitky. Pokývali hlavou a odtušili: Hm, to je zajímavé, skutečně zajímavé.

Jich i sebe jsem se logicky zeptal: Co tedy z průzkumu vyplývá?

  • Že hodně vysíláme o USA, nebo naopak rozhlas málo?
  • Že my máme dost pěkného materiálu, či že je rádio bez zpravodaje a bylo handicapováno?
  • Kdo to přehnal nebo naopak podcenil? Jak to je?

Kdo ví? Chyběla interpretace. Nebyla to vina agentury. Průzkum prostě nepočítá se střídáním zpravodajů a většinou není nikdo, kdo by zjišťoval, proč věci jsou, jak jsou.#reklama

Jestli myslíte, že to není smyslem průzkumů a sociologie, co je pak jejím smyslem?

Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT

 

Právě se děje

Další zprávy