Gerhard Schröder budce pracovat pro švýcarský koncern Ringier. Přezdívku "mediální" kancléř tak pochopil se vší ironií i logikou.
Nejde přitom o lásku k médiím. Jsou politici, co je nenávidí a dokáží profitovat ze zesměšňování novinářů. To ale zvládne pouze brilantní slovní eskamotér s mimořádnou inteligencí. Většinou se politici musejí pokusit média nějak uhranout svým charismatem a nabízet jim témata k psaní. Umět je nechat vyhladovět a pak je nakrmit šťavnatými vizemi, informacemi. Musejí umět být tajemní i vstřícní jako Děda Mráz.
A musejí umět mediálně přežít aféry. To se nenaučíte.
Takový byl Bill Clinton a v Evropě je Tony Blair, José Zapatero, Nicolas Sarkózy nebo Julia Tymošenková. Takový byl i Schröder.
Německý exkancléř teď zúročí svůj mimořádný dar ovlivňovat rozhodování lidí. K Ringieru nastupuje muž, jehož úsměv zvyšuje volební preference a jehož slova přehlušila fakta a chyby, které dělal jako politik.
Schröder dokázal mediálně prodat svou politiku, ať byla špatná nebo dobrá. Uvidíme, jak si poradí s mediálními výrobky. Svět politiky a reálného byznysu není jedno a totéž.
Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT