Milan Fridrich | Názory
25. 11. 2005 0:01

Nová práce pro fešného kancléře

Tak německý kancléř neměl ani jeden den, aby si odfrknul po sedmiletém vládnutí. Poté, co dal kytici a klíče od kancléřství Angele Merkelové, sbalil si tužky, papíry, sebral talismany ze stolu a během jednoho dne vyměnil oblek politika za šaty mediálního poradce.

Gerhard Schröder budce pracovat pro švýcarský koncern Ringier. Přezdívku "mediální" kancléř tak pochopil se vší ironií i logikou.

Nejde přitom o lásku k médiím. Jsou politici, co je nenávidí a dokáží profitovat ze zesměšňování novinářů. To ale zvládne pouze brilantní slovní eskamotér s mimořádnou inteligencí. Většinou se politici musejí pokusit média nějak uhranout svým charismatem a nabízet jim témata k psaní. Umět je nechat vyhladovět a pak je nakrmit šťavnatými vizemi, informacemi. Musejí umět být tajemní i vstřícní jako Děda Mráz.

A musejí umět mediálně přežít aféry. To se nenaučíte.

Takový byl Bill Clinton a v Evropě je Tony Blair, José Zapatero, Nicolas Sarkózy nebo Julia Tymošenková. Takový byl i Schröder.

Německý exkancléř teď zúročí svůj mimořádný dar ovlivňovat rozhodování lidí. K Ringieru nastupuje muž, jehož úsměv zvyšuje volební preference a jehož slova přehlušila fakta a chyby, které dělal jako politik.

Schröder dokázal mediálně prodat svou politiku, ať byla špatná nebo dobrá. Uvidíme, jak si poradí s mediálními výrobky. Svět politiky a reálného byznysu není jedno a totéž.

Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT

 

Právě se děje

Další zprávy