Milan Fridrich | Názory
11. 5. 2006 0:01

O českých lokálních médiích

Včerejšek mi zaplácla konference na téma: Evropská unie a média. Moderoval jsem panel a večer pak sepisoval závěry diskutujících.

Při té příležitosti se mi dostala do ruky analýza. Vyplynulo z ní, že věcmi kolem EU se v naší zemi zabývá velmi úzká skupinka lidí. Nové osobnosti nepřibývají. Agenda EU není mezi novináři sexy. Nuda.

Jako by novinář - odborník na EU byl vzácný živočišný druh.

Jedním z důvodů jsou podle diskutujících někteří editoři: EU prý nesnáší a brání se jí ve stylu: čemu nerozumím, to nikoho nezajímá.

Jiní upozornili, že EU není téma, na němž se dá udělat snadná kariéra a proto to neláká. Absolventi politologie a evropských studií si při znalosti práva a problematiky EU raději najdou lépe placenou práci u soukromých firem nebo v institucích EU v Bruselu nebo Štrasburku.

Jiný debatér zase nadhodil, že česká média jsou silně lokální a nemají o evropský rozměr zájem kvůli typicky české provinciálnosti.#reklama

Závěr? Informace o Evropské unii jsou v českých médiích prý nahodilé, výběrové (projde jen boj České republiky za něco nebo proti někomu) a zkreslené - vše se upraví a rozžvýká, aby unii pochopil i tupec, čímž se stane, že ten chytrý se rozčílí a tupec si to stejně nepřečte.

Jak z toho ven? Mohou být česká média "evropská"?

Myslím, že při debatě o informovanosti o EU se objevuje jeden silnější problém, který Evropa zažívá: Je to krize, propast mezi potřebou elit a obyčejného člověka. Zatímco elitám se zdá všechno povrchní a z evropského hlediska nedostatečné, obyčejný člověk nechce poučování nebo těžké politické a ekonomické analýzy, nýbrž příběh od vedle.

To ale není problém jen český. Ten zažívá většina zemí EU.

Evropa je těžce vyložitelná, protože si žádá znalost dějin, zeměpisu, ekonomie, práva, chuť cestovat, aktivně poznávat, bourat stereotypy. Jediná šance, jak zvýšit informovanost lidí, je investovat do školství a naučit děti, studenty, co je Evropská unie, jejich domov. To je šance. Proto se rozjíždí projekt EU do škol.

Tito lidé si pak víc informací o EU v médiích vynutí. Vynutí si je penězi: nebudou kupovat "lokální" noviny a koukat na "lokální" zprávy.

Docela jsem na ten vývoj zvědav.

Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT

 

Právě se děje

Další zprávy