Milan Fridrich | Názory
10. 11. 2006 10:00

O Grassově mlčenlivosti a závěti

Nejlepší z fejetonů VI. - Rok psal téměř každý den Milan Fridrich fejetony pro Aktuálně.cz. Připomeňte si ty nejlepší z nich.

Mlčenlivost Güntera Grasse o jeho mladickém válečném dobrodružství v uniformě SS se probírá stylem, jako by šlo skutečně o pouhé mlčení o temné minulosti. O pouhé nepodané svědectví.

A přitom chceme hlavně vědět: Proč se to vůbec stalo?

Naivně jsme doufali, že existuje něco jako andělská morální autorita vyrostlá v šílené nacistické a poválečné době. Naivně jsme si říkali, že v někom se lidskost a rozumění světu otevře jako konvalinka na rozkvetlé jarní louce. Zabrání mu ve výstřelcích a umožní nám věřit v jeho čistotu a duchovní celistvost. A teď stojíme jako kluci v dešti.

Zcela jsme zapomněli, že i Ježíš Kristus měl minulost. Onu nesvatou a nepopsanou část života, která by se nám nemusela líbit.

Zapomínáme, že jeden z největších křesťanských teologů sv. Augustin byl v mládí výtržník a opilec. Patřil mezi římskou zlatou mládež, která se potácela životem a jeho smysl se jí vzdaloval s další kocovinou.

Augustin napsal Vyznání a v něm nám své "hříchy" popsal.

Grass napsal své "Vyznání" až na sklonku života.

Ano, opilost a výtržnictví nelze srovnávat s nástupem do jednotek SS, ale oněch dvacet století přitvrdilo a zlo změnilo radikálně svou tvář.

Přitom bychom měli vzít v úvahu, že Grass nemusel nikdy svou minulost otevírat a přiznávat své mladické selhání. Že si mohl ušetřit to pozdvižení. Když to udělal, měl k tomu nějaký důvod. Chtěl něco sdělit.

Napadá mě jediné vysvětlení: Grass chtěl pozdním doznáním ukázat, jak společnost může přes noc zavrhnout člověka, kterého měla za svůj intelektuální a mravní vzor. Jak šmahem zničí jeho pověst. Chtěl ukázat odvrácenou, ustrašenou a tápající stránku naší duše. Chtěl třeba říct: I světci dělají hlouposti. I obhájci svobody, života a lidskosti mohou z těžko pochopitelných příčin sloužit smrti a zkáze, a když prozřou, patří mezi ty šťastnější. Já, Günter Grass, jsem se dotkl pekla a prozřel.

Šílená doba šněruje lidské osudy do nepohodlných bot, mladý člověk udělá nesmyslné rozhodnutí, které ho může stát miliony vteřin budoucího života. Buď zemře, nebo je společensky zničený. A když se mu podaří vyklouznout, je rád, že se o jeho temné zkušenosti neví.

Jako by si Grass položil otázku: Měl Günter Grass právo zničit plodný tvůrčí život, kterým ho osud obšťastnil?

Možná že měl tolik slov, která chtěl říct, a tolik smutku a myšlenek v srdci, že potřeboval mluvit.

Kdyby byl zjizveným mužem s puncem sedmnáctiletého válečníka s uniformou SS, řekl by asi jen půl. Talent by zničil a promarnil. A i kdyby se chtěl prosadit, musel by se neustále ospravedlňovat, a méně schopní intelektuálové by si na něj došlápli vždy, když by příliš moralizoval.

Grass nám vzkazuje: Morální autoritou se člověk nenarodí, stává se jí svými zkušenostmi, a aby ocenil svobodu a dobro, potřebuje selhání.

Většina světců je zažila. I Petr, hlavní učedník Ježíšův.

Berme Grassovo gesto jako součást jeho díla.

Taky ho mohl nechat v sejfu a zveřejnit je za padesát let.

Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT.

 

Právě se děje

Další zprávy