Milan Fridrich | Názory
18. 9. 2006 0:01

O hrdinech a výchově našich dětí

"Strejdo, přepni to z toho indiána," ozval se zčistajasna syn  kamaráda, když jsme jen tak seděli a v televizi běžel díl Vinnetoua.

"Děti to vůbec nebere. Smějí se zápletkám," přiznal otec.

Když jsem se zeptal, co za dobrodružné filmy je zajímá, přestarostlivý otec se zamyslel a pak nadhodil: "Musí tam být galaktický souboj, něco velkého a hrdina je neohrožený, musí zachránit svět."

Carl Gustav Jung už před mnoha lety definoval západní kulturu jako umanutou a přehnaně zacílenou na hrdiny. Jako by někde v podvědomí byla potřeba katastrofy, z níž nám pomůže člověk s téměř božskými vlastnostmi - hrdina. V čem má taková mediální masáž dětské psychiky úskalí? Dospívající mládež se těžko vyrovnává s fádní nehrdinskou skutečností, omezenými vlastními schopnostmi a hledá náhražky.

Proto dnes máme posilovny plné chlapců, jimž hrozí, že začnou brát steroidy, aby se vyrovnali "hrdinům". Jiní dělají adrenalinové a bojové sporty. Statistiky mluví jasně: počet manažerů a úředníků, kteří po práci převlečou obleky za tepláky a hrají si na silné a bojovné "hrdiny", roste.

Je zajímavé, že o hrdinství a jeho úloze ve společnosti se nikde neučí. Naučíme děti číst, psát, počítat, rozlišovat rostlinné a živočišné druhy, ale nikde se nedozvědí, proč ve filmech naráží na kult hrdiny.

Vlastně se nemají odkud dozvědět, co je na hrdinovi fascinuje, proč mu propadají!

Spousta neurotiků má z adorace hrdiny a nedosažitelnosti jeho schopností skrytá traumata. Mnoho mladých mužů netuší, proč navzdory osobnímu a rodinnému úspěchu nedokáží najít klid a sní o "vyšším poslání"!

Doba se hnula a představy o hrdinech v sobě skrývají nebezpečí. Co když někdo bude chtít provokovat osud a vyvolat katastrofu, aby se ukázal jako zázračný zachránce? Není načase začít děti učit něco jiného, než se učili naši otcové a my, a v čem jsme vyrůstali? Nebo necháme tak podstatnou věc na filmech a seriálech?

Dostaňme učení o pomstě, spasení, boji a vykoupení nebo hrdinech do školních osnov. Učme děti, že hrdinů nám není zapotřebí. Komplikovanější povahy dostanou lepší návod, jak se ve světě orientovat.

Je to pro život lidstva důležitější než je učit zpaměti násobit.

Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT

 

Právě se děje

Další zprávy