Nejvíc zostouzenou a kritizovanou postavou, odpornou bytostí, která si nezaslouží nic menšího než muka pekelná?
Podle mě je onou bytostí Jidáš. Nevíme, zda kdy v životě někoho osobně zabil, křesťanská mytologie ale vnímá Jidáše jako toho, kdo stojí za smrtí spasitele, Ježíše Krista. Zradil svého učitele, zaprodal, předhodil nepřátelům, co si přáli jeho smrt. Co horšího můžete na světě udělat?
Snad ani matkovražda nebo otcovražda není děsivější.
Přitom Jidáš, jak dokládají různí moderní badatelé, může být tím hrozivým a nechutným zrádcem v naší mysli náhodou. Třeba podléháme tisíce let staré řevnivosti a nenávisti. Třeba jsme úmyslně pomateni nebo mýleni. Třeba Jidáš vůbec nebyl zrádcem a zaprodancem. Možná byl naopak tím nejvěrnějším žákem, co posloužil Ježíšově poslání a cíli.
Nevím, zda někdy najdeme pravdu nebo nějaká vůbec existuje. Pravda je vždy věcí výkladu a někomu přijde Jidáš navždy prokletý.
Pokud ale Jidáš Iškariotský nebyl zrádcem a my žijeme ve falešných představách, pokládám tuto biblickou postavu za jednu z nejtragičtějších, jaké země nosila. Stát se zlosynem kvůli vyprávění druhých a přežívat v myslích jako odporná krysa tisíciletí, protože ten, kdo byl zrazen, je Synem božím a bude tady do skonání křesťanství - to je strašlivý osud. Svírá se mi srdce při pocitu, že je to všechno jinak.
Mrazí mě, když si představím, kolikrát se během dvou tisícovek let vykřiklo: Ty Jidáši! Všichni mysleli na toho jednoho - Ježíšova apoštola.
A všichni tím vyjádřili hluboké pohrdání. Nenávist.#reklama
Je potřeba, aby se v církvi našel dostatek odvahy k historickým interpretacím o jiném výkladu Jidášova činu a Jidášova osudu. Možná Jidášovi hodně dlužíme a on je ve skutečnosti tím, kdo nás zkouší.
Možná křesťanství zaseje mezi lidmi novou silnou víru ve chvíli, kdy osvobodí Jidáše a očistí jej. Jenže, kde vzít hodnověrné důkazy?
Možná je nepřímo přinese Jidášovo evangelium. Co pak?
Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT