Milan Fridrich | Názory
1. 12. 2006 10:00

O našem podivném vztahu k nahotě

Nejlepší z fejetonů XIV. - Rok psal téměř každý den Milan Fridrich fejetony pro Aktuálně.cz. Připomeňte si ty nejlepší z nich.

Nahota. Stěží najdete pichlavější společensko-mravní téma.

O víkendu Prahu brázdila skupina naháčů protestujících proti benzínové dopravě a ropě. Událost jsme v televizi natočili a přemýšleli, co s ní? Těžko se dala zařadit do zpráv, protože houpající se přirození, které nešlo nijak logicky zamlžit, byl vážný problém. Porušení zákona.

A tak jsme se rozhodli nedráždit dozor a strážce pořádku.

Jenže: Je nahota skutečně vážný problém?

Přiznávám, že jsem ovlivněn Fellinim, který říkal, že křesťanská církev by se měla za tělesný puritanismus a schovávání všeho tělesného zodpovídat před soudem, ovlivňují mě myslitelé popisující odpor k tělu jako strašné dědictví monoteistické kultury bible a koránu. Ano, myslím si, že získaná cudnost má neblahý vliv na lidskou duši, svazuje ji.

Nejde o propagaci pornografie, jen pozitivní vtah k tělu.

Co je na lidském těle tak strašného a rozrušujícího, že ho nelze ukázat ve vší "nahotě"? Co nás nutí pozastavit se nad tím, co vídáme každý večer v koupelně a bez čehož nejsme schopni se rozmnožit?

Co je tak nenormálního na pohlaví, že nesmí na světlo?

Když kdysi Milan Machovec vyprávěl, že mu na katolické církvi vadí jen to, že přiznává chyby až za tisíc let a jakoukoliv změnu pochopí a chytne až příštím století, bral jsem to jako minulost. Jenže onen vztah k nahotě je pozůstatkem onoho zpátečnického, k tělu nepřátelského myšlení. Možná už to ani tak církev nebere, ale zvyk zůstal.

Onen nepřirozený, nesmyslný a směšný zvyk.

Možná někdo namítne, že nahota vyvolává nepříjemné pocity, stejně jako násilí, a je lepší jí unikat, nenechat se rozptylovat předtím, než si pozorování nahoty cíleně vybereme. Ale právě ony pocity pramení z dlouho budovaného podvědomí, že je na ní něco zlého, špatného.#reklama

Kdyby nebyly jiné kultury, kde se za nahotu nestydí, nebyl by důvod to řešit. Ale ony jsou. Pokládáme je často za barbary a přitom mají k přirozenosti a nahotě hlubší vztah než my. Není důvod k nadřazenosti.

Je těžké zbavit se myšlenek, které po staletí braly věci tělesné jako hřích. Ale proč?

Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT

 

Právě se děje

Další zprávy