Máte za sebou více než sto dní ve vrcholné funkci. Jaké to je být šéfem třetí největší banky v České republice?
Nová pozice je pro mě velkou výzvou, protože na českém bankovním trhu je silná konkurence. Pohybuji se na něm již rok a půl. Začínal jsem zde pracovat na pozici místopředsedy představenstva.
Rok 2005 je za vámi, jaký byl?
Nemůžu vám dát žádná přesná čísla, protože nejprve musíme informovat naše investory. Prezentace finančních výsledků bude 28. února. Co můžu říci je, že rok 2005 byl docela úspěšný. Například sektor osobních půjček v minulém roce narostl téměř o 40 procent.
V novém ceníku, který je platný od 1. ledna, jste v zásadě snížili ceny. Jak je možné, že v bankách v USA a na Novém Zélandu jsou poplatky za běžné služby nulové a u nás zůstávají stále na tak vysoké úrovni?
Nemůžete takhle jednoduše srovnávat země. Chování spotřebitelů není stejné a trh je také odlišný. Vy jste použil příklad USA a já použiji příkladu Velké Británie. Tam za každou návštěvu banky platíte poplatek.
Jedna část odpovědi vychází z používání produktů. V USA velká část příjmů banky přichází z debetních karet. V České republice ještě používání karet není natolik rozšířeno. Když srovnáte ceny, nemůžete říci, že české poplatky jsou nejvyšší. Pro nás je hlavní mít dobrý poměr mezi kvalitou a cenou.
Z jakého důvodu jste nejdražší na trhu při výběru z bankomatů konkurence?
Výběry z našich vlastních bankomatů jsou naopak nejlevnější. Cíl je zřejmý: chceme přimět naše klienty, aby vybírali jen z našich bankomatů. Tím chceme zvýšit loajalitu zákazníků. Máme více než 600 bankomatů a jsou ve většině měst. Naše strategie mi přijde celkem logická.
"V Sobotkově iniciativě mohly být známky populismu"
Když jste začínal jako ředitel Komerční banky (KB), zapojil jste se do boje proti snahám ministra Bohuslava Sobotky zasahovat do bankovní soustavy. Teď se vše utišilo. Co si teď, s odstupem času, o snahách ministra myslíte? Co bylo za tím vším?
Nejsem si jistý, že šlo o boj. Jednalo se spíše o aktivní debatu. Nyní jsme dosáhli určité dohody mezi ministerstvem financí a bankami. Vstupujeme do nové fáze diskusí. Před šesti měsíci nebylo zřejmé, že se nám takového výsledku podaří dosáhnout. Snažíme se najít dobrou cestu ke zlepšení vztahů mezi bankami a ministerstvem.
Naším cílem v KB není diskutovat s ministerstvem financí. Náš cíl je být více transparentní ve vztahu s klienty. To bylo hlavním záměrem všech těchto debat.
Nebyl za Sobotkovými činy populismus?
Je to možné. To samé jsme zažili ve Francii při snahách ministra Nicolase Sarkozyho. Českou politickou scénu ještě neznám příliš dobře a nejsem ještě úplně obeznámen s politickými problémy. Já osobně si nejsem jistý, že ministerstvo financí by se mělo podílet na diskusi mezi soukromým sektorem a zákazníky.
Česká národní banka (ČNB) by se debaty účastnit měla?
Proč ne? Už se jí účastní. Ohledně ČNB mám velmi dobrý pocit. Ve srovnání s jinými národními bankami je velmi profesionální a dobře zná bankovní problémy a perspektivy na bankovním trhu. Určitě musí být součástí diskuse.
Z iniciativy vzešel etický kodex...
Etický kodex byl napsán prezidiem České bankovní asociace, které má devět členů. V asociaci je však 35 bank a mnoho malých bank není členem asociace. O etickém kodexu budeme nyní diskutovat. KB etický kodex zatím nepodepsala, když se ale podíváte do našich vnitřních politik, většinu z etického kodexu jsme už implementovali.
Takže ho nepodepíšete?
Nejprve musí proběhnout diskuse. Jak jsem řekl, obsah kodexu nám nečiní problém. Například před dvěma lety jsme k jako jedna z prvních bank odstranili poplatek za zrušení účtu, protože to bylo součástí globální strategie KB. V konečném důsledku nemáme problém ho podepsat.
"Češi zatím nejsou příliš zadlužení"
Vidíte nějaké mezery na českém bankovním trhu?
Nemůžeme mluvit přímo o mezerách. Jsou zde odlišní klienti než například v západní Evropě. Velké rozdíly jsou například v používání produktů. Uvedu dva příklady. Prvním je používání kreditních karet. Češi sice mají stále více karet, ale jejich používání je zatím velmi nízké.
Český zákazník použil kartu minulý rok v průměru jen 22krát. Francouzský klient ji oproti tomu použil 125krát a to je značný rozdíl. Jsme však optimističtí ohledně potenciálu České republiky. Naším cílem je zvýšit používání kreditních a debetních karet.
Druhým příkladem jsou půjčky. Nárůst osobních půjček sice za minulý rok činil 40 procent, ale celkové číslo je stále malé. Hypotéku má zatím pouze tři procenta našich zákazníků. Zde vidíme velkou možnost růstu, protože víme, že na českém trhu je nejlepší investicí nákup bytu či domu.
Jak vnímáte varování statistických agentur, které mluví o předlužení domácností? Máte problémy s nesplácejícími klienty?
Na jedné straně musíme být velmi opatrní ohledně ukazatelů zadluženosti. Pokud však máme pouhá tři procenta klientů, kteří mají hypotéku, nemůžeme mluvit o velkém předlužení domácností. Nesplácení je u hypoték zanedbatelné. Splácení osobních půjček máme také pod kontrolou. Žádné velké riziko ohledně předlužení nevnímáme.
"Na můj plat si počkejte"
Středisko pro cenné papíry udělilo pokuty několika firmám pokuty za nezveřejňování platů. Vás se pokuta nedotkla. Alexis Juan, váš předchůdce, byl jedním z prvních českých manažerů, kteří svůj plat zveřejnili. Hodláte ho následovat?
Tehdy toto rozhodnutí učinila šestičlenná správní rada po diskusi s dozorčím orgánem. Stejnou diskusi budeme mít v nadcházejících týdnech. Podle mých informací to není povinnost dle českého práva. Pravděpodobně to je ale dobrý tah z hlediska transparentnosti.
Řeknete tedy, kolik jste si loni vydělal?
Počkám na diskusi ve správní radě a pak učiníme rozhodnutí. Pak vám klidně zavolám a svůj plat sdělím.
Optimismus ohledně kauzy Barak Alon
Barak Alon KB stále dluží osm miliard korun (detaily o kauze Baraka Alona si přečtěte ZDE). Myslíte že tyto peníze někdy dostanete zpět?
Soudní spory stále ještě běží a já nemohu odhadovat jejich výsledek. Jedná se o mnoho soudních procesů v několika zemích a celá kauza je velmi komplikovaná. Mohu pouze říci, že do budoucnosti jsem optimistický.
Proč to vše trvá tak dlouho, když Alexis Juan v minulosti prohlásil, že je zřejmé, kdo je na vině a kdo má platit. Když je to tak zřejmé, proč ještě nemáme výsledek?
Zřejmé a jednoduché je, kdo má pravdu. Právnicky však jde o složitý problém s mnoha komplikacemi. Není jednoduché dohledat odpovědné lidi, odpovědné společnosti. Doufám však, že vše brzy skončí pozitivně pro KB.
V sobotu si přečtěte, jak se Laurent Goutard učí česky a vodí syny na hokej.