Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
17. 4. 2012 16:05

Benzín je dražší než pivo U tygra. Svět je v pořádku

Ne "vláda, která zdraží pivo, padne". Ale vláda, která zdraží pivo víc než benzín
Znáte Koeficient národní soudržnosti?
Znáte Koeficient národní soudržnosti? | Foto: Radek Pecák

Ceny benzínu pomalu testují psychologickou hranici 40 korun. Nemusíme u toho jen nadávat. Tak třeba: Česká republika je jednou z mála zemí na světě, možná jedinou, kde je půllitr kvalitního čepovaného piva levnější než litr bezolovnatého paliva u benzinové pumpy.

Máme na mysli Natural 95 versus dvanáctku Plzeňský Prazdroj. Pojďme na to (v korunách):

Jižní Čechy 37,22. Ústecko 37,25. Praha a Plzeň 38,19. Jižní Morava 38,25. A tak dále. (Zdroj: Průměrná cena podle firmy CCS).

U zlatého tygra 38. U Jelínků 38. U dvou koček 36 (harmonikář není v ceně). U dělového kříže 37. V Kolkovně 42 a U Pinkasů dokonce 43, ale U přístavu v Holešovicích jen 31, stejně jako za rohem V domově. U zeleného stromu 33,90. (Zdroj: Aktuálně.cz. Obešli jsme to poctivě asi před měsícem, věříme, že čísla stále platí.)

Poměr cena benzínu/cena točené Plzně se v naší zemi nazývá Koeficientem národní soudržnosti. Zkoumali jsme archivy a zdá se nám, že kam až historie motorismu sahá, vždycky byl tento index vyšší než 1. Stojí na tom ekonomika a vlastně celá země.

Jde pravděpodobně o nejstarší společenskou smlouvu, která u nás dodnes platí.

Ne „vláda, která zdraží pivo, padne". Ale vláda, která zdraží pivo ještě víc než benzín.

Celý Katar i s princem nám závidí.
Celý Katar i s princem nám závidí. | Foto: Jan Lipold

Jestli se vám to nelíbí, změňte lokál. Třeba ve Venezuele prý stojí litr benzínu v přepočtu dva eurocenty. V Kataru 18 eurocentů. U nás 1,51 eura, ale zase máme tu Plzeň.

Podle precizního žebříčku na adrese http://www.mytravelcost.com/petrol-prices/ je benzín u českých pump stejně drahý jako ve Rwandě a Džibutsku. O čem to svědčí a co z toho plyne, to si umíme jen představovat, ale je to docela zábavné.

V Saúdské Arábii sice stojí benzín 4 koruny, ale za jejich vodné, natož stočné, pokud nějaké mají, bychom to neměnili.

Ještě dráž než my tankují například Němci, kteří ovšem neznají dálniční známky, nebo Finové, Francouzi a nešťastní Řekové. Vůbec nejdražší je údajně benzín v Turecku (ach, to hospodářství). Ale řekněte: existuje snad v takových zemích nějaká hospoda, kde vám přinesou půllitr Prazdroje za euro a tři čtvrtě? To sotva.

Náš daňový poplatník je ždímán u benzínek, ale pak je mu dopřáno to zapít. Většina států, včetně těch Spojených, si voliče zavazuje opačným způsobem: dostupný benzín, dražší alkohol. Vždycky z toho vyleze více-méně snesitelný kompromis, protože kombinaci benzínu za hubičku a kruté prohibice si mohou dovolit jen ropní šejkové.

Česká vláda, i když se to zdá už nemožné, vymýšlí nové a nové benzínové daně. Kartel čerpacích stanic pitvá antimonopolní úřad už rovných deset let. Tehdy stával benzín o desetikorunu méně. Motoristé reptají, ale jinak je ještě klid.

Skutečný sociální smír padne teprve tehdy, když se vládní daňoví kouzelníci zaměří i na jiné pohonné hmoty. Takže pozor!

 

Právě se děje

Další zprávy