Jak vyjádřit svůj názor? Jak se má občan bránit zákonům či politikům, s nimiž nesouhlasí? Češi rádi vtip a ironii, ale zároveň nejsou trénovaní, aby veřejně prosazovali osobní postoje. V kavárně na plumlovském zámku majitelka Iveta Valentová svůj politický názor vyjádřila. Vyvěsila informační cedule: "Příznivcům hnutí ANO nenaléváme. Opájejte se úžasností Vašeho předsedy." A: "Babišovi voliči nechť se laskavě zařadí na konec fronty."
Hanáckému večerníku své počínání vysvětlila: "Tou cedulí o zařazení se na konec fronty jsme chtěli vyjádřit, že za stále se zvyšující fronty může zavedení elektronické evidence tržeb, a tím pádem voliči Babišova hnutí ANO."
Razantní. Valentová spojuje konkrétní kroky strany s voličem, který je té či oné partaji umožnil. Díky EET se tvoří fronty, takže cedule posílá ANO zákazníka dozadu, ať si důsledek svého jednání užije. To je novum, místní voliči si často stěžují, že je strany zklamaly, ale obvykle neříkají: "Já blbec je volil, je to moje chyba."
Kavárnice popisuje i další českou vlastnost - zákazníci se nevytasí s tím, že jsou babišovci. Buď si jen hudrají, nebo uvidí cedule a řeknou: "Tady si tedy kafe nedám." Hanáckému večerníku popsala, jak se kdosi nechal slyšet, "je to jako kdybychom tam napsali, že nenaléváme černochům. Jenže to je něco úplně jiného, jednak bychom si to tam nikdy nenapsali, a pak, černochem se člověk narodí, kdežto volit hnutí ANO je dobrovolný čin, za který by ti lidé měli nést odpovědnost." Má to promyšlené.
Jsme v Babišově Česku, Valentovou kdosi udal České obchodní inspekci. (Kávu si asi vypil, babišovství nepřiznal, z kavárny pílil domů a začerstva to práskl.) Čoika vyslala kontrolu, úředník se tázal, zda si může objednat, pokud je babišovec. "Já jsem mu odpověděla, že stojí dobře na konci fronty a že jestli umí číst, tak ať si objedná. Načež si on objednal rum a já jsem mu oznámila, že asi číst neumí, viz druhá cedule," popsala návštěvu Iveta Valentová.
Babišismus, opium češstva
Inspekce pochybení nenašla. Vyšla z antidiskriminačního zákona, nebyl podle ní porušen. Máme tedy úředně potvrzeno, že babišovci nejsou rasa (aspoň zatím, třeba se v ni časem vyvinou, a pak bude nutno jim nalévat), nejsou etnikum, národ (opět zatím), není to ani druh pohlaví či nová sexuální orientace (nutno však dodat, že to ještě nikdo nezkoumal).
Potud se ČOI jistě nemýlila, jenomže antidiskriminační zákon vyjmenovává ještě další důvody: za diskriminaci nutno považovat, když vám nenalijí kvůli náboženskému vyznání, víře či světovému názoru. A tady čoikaři dost možná šlápli vedle. Každý, kdo kupříkladu zažil sjezd hnutí ANO, nebo se dostal do pře třeba o EET s Babišovým voličem, musí být jat hlubokým pocitem, že o náboženské vyznání skutečně jde. Stojí tváří v tvář víře v Andreje Babiše.
Navíc se poslední dobou "babišismus" (svět jako firma) začíná profilovat coby světonázor, něco jako býval ateismus či naopak teismus, opium lidstva, ano, babišismus vypadá hodně jako opium lidstva (češstva), mohli bychom směle tvrdit, alespoň podle reakcí některých voličů hnutí ANO.
Iveta Valentová zatím vyhrála, situace se však změní, až na čoiku přijde svědek Babišův a vyzná: "Věřím v Andreje, Babiš je bůh, bůh otec, syn i duch, jeden ve třech sám. A je nás mnoho." Pak by pravděpodobně úřad musel postoj přehodnotit a zřejmě by povolil jen druhou ceduli o zařazení na konec fronty kvůli EET. Ta by v sekulárním státu zůstala v pořádku.
Podobné se to má s vírou v Miloše Zemana, jež je u nás též hojně rozšířená. A jak už to s náboženstvím bývá, má i své odpůrce. Jak známo, před čtyřmi roky v létě odmítl Penzion Modřín ve Velké Úpě pohostit prezidenta a jeho tým, který mířil na Svatovavřineckou pouť na Sněžku.
Manažerka Modřínu Anežka Pollová tehdy sdělila, proč nechce prezidenta hlavu státu a jeho suitu hostit: "Neztotožňujeme se s jeho názory a jeho projev nás uráží. Jeho volební kampaň byla nesnesitelná a celkově sympatizujeme spíš s Karlem Schwarzenbergem. Ať to udělá někdo jiný, nám to radost neudělá."
Za tento postoj si užila svoje, ale nezavřeli ji, ani nezastřelili. Jakmile by však byl zemanismus uznán za druh víry či světonázoru, Pollová by Zemanovi sloužit musela, aby jeho věřící nediskriminovala.