Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
25. 9. 2020 7:30

Čeština jako nástroj proti manipulaci a náckování. V básni najdu tebe i sebe

Umět chápat vlastní jazyk znamená být lépe opásán a vyzbrojen proti propagandě, proti prázdnému "budelípování", proti lžím o našem světě.
Čeština je jako kraj Karla Hynka Máchy, jen ji objevit a pochopit.
Čeština je jako kraj Karla Hynka Máchy, jen ji objevit a pochopit. | Foto: Vlastivědné muzeum a galerie v České Lípě

Viditelně posiluje český nacionalismus, a přece vlastní jazyk, češtinu, neumíme nejen učit, ale kvůli tomu mnohdy a mnozí ani používat. Neumíme si ji rovněž "užít", vychutnat, valná většina národa kupříkladu nečte básně. Hodně lidí, i oficiálně vzdělaných, vám řekne: "Já básním nerozumím, nevím, proč bych je měl číst, je to ztráta času."

Cenný je rozhovor Aktuálně.cz s didaktikem Stanislavem Štěpáníkem. Říká, že výuka češtiny je na mnoha školách v podstatě nesmyslná, pokouší se z dětí vyrábět jakési jazykovědce. Má recht, žákyně a žáci se pokoušejí pochopit, co je pomnožné podstatné jméno, jaký vzor má slovo těstoviny, co je zájmeno tázací, jak vypadá přívlastek těsný a volný a kam u nich s čárkami ("těs bez!" učili nás), jaký slovní druh je "kolem" a kdovíco ještě. Ale zhusta neumějí mluvit, netuší, co je květnatá řeč, nechápou lehce komplikovaný text a neumějí vyplnit přihlášku na střední školu.

Čeština se v mnoha školách učí neuvěřitelně konzervativně, zatímco svět za zdmi školy se rozletěl někam úplně jinam, do zpráv v mobilu bez diakritiky, do jakýchsi oholených, oškubaných výkřiků, které si křičící vyměňují na dálku. Jazyk se tak mění v cosi "odcitovaného", zbaveného kontaktu a podivně se zplošťuje, změlčuje.

Stanislav Štěpáník s kolegy z katedry českého jazyka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy napsali didaktickou příručku Školní výpravy do krajiny češtiny. Krajina češtiny je pěkná slovní nakupenina, dobrý obraz. Když jdete třeba Českým středohořím, asi vás prvotně nezajímá, jak zařadit kameny, po nichž šlapete, mnohem spíš se budete dívat okolo, budete vnímat vyvřelé hory, podzimní cáry mlhy, hýřivé barvy listí a probleskávání ranní rosy. Škola, základní i střední, by snad měla žákyním i žákům poskytnout podobné vjemy spojené s češtinou. Též orientaci; podobně jako používáte mapu nebo navigaci v krajině, máte se orientovat v rodném jazyce.

Štěpáník a kolektiv nabízejí češtinu jako nástroj k dorozumění a porozumění. Didaktik k tomu říká: "Komunikační pojetí předmětu je prosazováno v didaktice češtiny už od 80. let, ale praxe je opravdu hodně rigidní. Škola je ostatně jedna z nejrigidnějších institucí, které vůbec máme, prosadit jakoukoliv změnu je velmi náročné."

Černej krkavec / Je padlej svatej

Vidí tři základní problémy výuky: učebnice přetékající obří dávkou učiva, oddělení jazyka od komunikace a slohu od mluvnice (jako byste ptáka vnímali jako tělo vhodné k pitvě, ne jako fascinujícího letce) a "standardizované testy, které ovlivňují výuku mnohem více než vzdělávací programy". Jazyk se stává nástrojem, který vás dovede na střední školu, aniž by překáželo, že ho neumíte používat. A dál zabedněnost části učitelů, kteří nechtějí měnit to staré.

Je skvělé, že se na "peďáku" snaží posunout výuku jinam, dál, kupředu, tedy k chápání textů, k umění vyjadřovat se, diskutovat. Nedávno jsem po létech znovu vyslechl přednášku básníka Ivana Diviše, kterou pronesl v Praze skoro přesně před třiceti lety na téma "Co je poezie". Diviš mimo jiné vysvětluje, jak důležitý byl "orální princip", tedy básně vyslovovat a slyšet ušima (tedy ne jen číst). Ve škole se dávno strašně málo recituje a nahlas čte.

Chválabohu máme rapery jako Yzomandias ("Podívej na mě teď / Podívej na mě teď / Mladej vlk má teď cash / Mladej vlk má teď cash / Mladej vlk má teď cash / Mladej má hoes / Mladej má bitches / Mladej má groupies / Mladej má dope / Mladej je high / Mladej je low / Mladej je nahoře / A půjde hloub / Mladej má jizvy / A nemá strach / Mladej má šnyt / Mladej má čmach / Mladej je Mozart / Mladej je Bach / Mladej nemá dost / Mladej má furt hlad / Mladej má žízeň/ Mladej chce pít")

a zpěváky s nádhernými texty jako Cermaque ("Na černým drátě / Černej krkavec / Je padlej svatej / Kterej vzal za svou věc / Můj život tuláka / A tak se zhulákal / Že tu teď nad ránem / Na drátě kráká / Černej anděl / Černej anděl / Černej anděl / Černej anděl / Prohrabu nebe popelavý / Je daleko daleko do Ostravy / Je daleko do Ostravy…").

Děti by se měly odmalička učit (doma i ve škole), že poezie nabízí svět, který bez ní zůstane zapřený, utajený, měly by s ní žít, naučit se v ní skrývat a nalézat samy sebe v jiné než věcné, technokratické rovině, do níž jsou cpány.

Postavil jej v ráji v zemi Eden, aby jej dělal a ostříhal ho

Kolik učitelů na základce nebo na gymplu vezme Bibli kralickou a předčítá z ní nahlas? Třeba z knihy Genesis: "I učinil Hospodin Bůh člověka z prachu země, a vdechl v chřípě jeho dchnutí života, i byl člověk v duši živou. / Štípil pak byl Hospodin Bůh ráj v Eden na východ, a postavil tam člověka, jehož byl učinil. / A vyvedl Hospodin Bůh z země všeliký strom na pohledění libý, a ovoce k jídlu chutné; též strom života u prostřed ráje, i strom vědění dobrého a zlého.

(A řeka vycházela z Eden, k svlažování ráje, a odtud dělila se, a byla ve čtyři hlavní řeky. / Jméno jedné Píson, ta obchází všecku zemi Hevilah, kdež jest zlato. / A zlato země té jest výborné; tam jest i bdelium, a kámen onychin. / Jméno pak druhé řeky Gihon, ta obchází všecku zemi Chus. / A jméno řeky třetí Hiddekel, kteráž teče k východní straně Assyrské země. A řeka čtvrtá jest Eufrates). / Pojav tedy Hospodin Bůh člověka, postavil jej v ráji v zemi Eden, aby jej dělal a ostříhal ho." Fascinující. Kolik dětí by tohle chytlo za srdce? Kolik středoškoláků by textu rozumělo?

Vraťme se ke Štěpáníkovi. Čeština slouží také dezinformátorům a je nutné děti naučit umět manipulace a lži najít. Didaktik o příručce: "Mám tu například známý hoax - fotografii, jak v Chebu stojí vlak Regionova plný migrantů vevnitř i na střeše vozu, a k tomu doprovodný text. Ověřování informací, práce se zdroji, rozpoznávání manipulace, nepodléhání emocionálním sdělením typu 'přeposílej rychle dál, než to smažou' - i to se musí stát součástí výuky v současné škole."

Cenné. Umět chápat vlastní jazyk znamená být lépe opásán a vyzbrojen proti propagandě, proti prázdnému "budelípování" a "čauliďování", proti lžím o našem světě. Znát a dobře používat svůj rodný jazyk se tak může stát i nástrojem proti vnucované nenávisti ke "světu za zdí". Umožňuje nám dorozumět se a porozumět si. Doufejme, že Štěpáník a kolektiv prorazí. Ale pracovat s jazykem, číst dětem nahlas, básnit před nimi, zpívat, to máme dělat především my sami doma.

Začala jsem si slova zapisovat, mám ráda humor, dnes mi lidi posílají hodně zpráv, slovo chemoška mi z instagramu prvně stáhli, říká Kohoutová. | Video: Emma Smetana, DVTV
 

Právě se děje

před 17 minutami

Martin dosáhl na Vueltě po dvou třetích místech etapového triumfu

Třetí etapu cyklistické Vuelty těsně vyhrál irský závodník Daniel Martin ze stáje Israel Start-Up Nation před Slovincem Primožem Rogličem. Obhájce loňského prvenství Roglič, který hájí barvy týmu Jumbo-Visma, udržel červený dres pro vedoucího jezdce celkového pořadí. Devětačtyřicátý byl Jan Hirt, Zdeněk Štybar obsadil 125. místo.

Stejně jako v úvodních dvou etapách byl i tentokrát na 166 kilometrů dlouhé trati z Lodosy do Vinuesy k vidění únik, který však skončil neúspěchem a nesehrál roli v pořadí etapy. Krátce před cílem to zkusili také Francouzi Kenny Elissonde a Clément Champoussin, ale ani jejich pokusy nepřinesly umístění na pódiu.

V závěru mimořádně náročného stoupání o délce přes deset kilometrů, jímž dnešní třetí díl končil, hráli prim hlavní favorité. Čtyřiatřicetiletý Martin potvrdil svou pověst výborného vrchaře a po dvou třetích místech, jež si vyjel v úterý a ve středu, tentokrát oslavil po devíti letech druhý etapový vavřín z Vuelty.

Během rozhovoru krátce po dojezdu rodák z Birminghamu jen ztěžka zadržoval slzy dojetí. "Už jsem tady byl tento rok vítězství hodně blízko… Hrozně moc jsem chtěl pro náš tým vyhrát. Po celý rok se k nám včetně sponzorů choval i přes problémy s koronavirem skvěle, žádné krácení platů či něco podobného. O to více namotivovaní jsme během té nucené závodní pauzy byli, abychom ještě tvrději trénovali," připomněl Martin.

"Během Tour de France jsem se potýkal se zraněním, takže nebylo moc reálné vyhrát tam etapu, ale dnes jsem byl zcela odhodlaný to dokázat. Kluci z týmu mi ohromně pomohli, každý z nich na tom má svůj podíl. Vítězství patří z části jim a z části také mé ženě, neboť tohle je poprvé, co jsem vyhrál závod od narození našich dětí. I proto je pro mě tenhle úspěch tak mimořádný," dodal Martin.

Druhý Roglič vede celkové pořadí o pět sekund právě před Martinem, třetí dnes dojel těsně za Slovincem i díky dobré práci týmového parťáka ze stáje Ineos Grenadiers Chrise Froomea v průběhu etapy Ekvádorec Richard Carapaz. Třetí příčka mu průběžně patří i celkově, na Rogliče má manko 13 sekund.

Smůlu měl dnes po středeční etapě čtvrtý muž celkového pořadí Esteban Chaves (Mitchelton-Scott). Kolumbijec se jen pár kilometrů před cílem potýkal s technickými problémy a ztratil kvůli tomu na nejlepší závodníky dne více než minutu. Hirt dojel s mankem dvou minut a 21 sekund, Štybar ztratil přes 11 a čtvrt minuty.

Po velmi náročném startu, kdy peloton během tří kopcovitých etap urazil více než 490 kilometrů, je v pátek na pořadu první rovinatá etapa. Z Garray do cíle v Ejea de los Caballeros čeká na cyklisty téměř 192 kilometrů.

Cyklistický závod Vuelta - 3. etapa (Lodosa - Vinuesa, 163,8 km):

1. Martin (Ir./Israel Start-Up Nation) 4:27:49, 2. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma), 3. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) oba stejný čas, 4. Poels (Niz./Bahrajn-McLaren) -4, 5. Vlasov (Rus./Astana) -7, 6. Mas (Šp./Movistar) -9, 7. Grossschartner (Rak./Bora-hansgrohe), 8. Carthy (Brit./EF Pro Cycling), 9. Kuss (USA/Jumbo-Visma) všichni -12, 10. Champoussin (Fr./AG2R La Mondiale) -24, …49. Hirt (ČR/CCC) -2:21, 125. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step) -11:19.

Průběžné pořadí: 1. Roglič 12:37:24, 2. Martin -5, 3. Carapaz -13, 4. Mas -32, 5. Carthy -38, 6. Kuss -44, 7. Grossschartner -1:17, 8. Chaves (Kol./Mitchelton-Scott) -1:29, 9. Soler (Šp./Movistar) -1:55, 10. Bennett (N. Zél./Jumbo-Visma) -1:57, …43. Hirt -23:50, 106. Štybar -42:08.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Bez kontroly zbrojení svět nebude mít budoucnost, řekl Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes prohlásil, že svět nebude mít budoucnost bez systému kontroly zbrojení, uvedla agentura Reuters s připomínkou, že na vlásku visí osud poslední odzbrojovací dohody mezi Ruskem a Spojenými státy. Washington minulý týden odmítl Putinův návrh, aby obě velmoci bez jakýchkoliv podmínek o rok prodloužily platnost smlouvy omezující americké a ruské strategické jaderné zbraně, jejichž platnost vyprší v únoru příštího roku.

Putin na zasedání diskusního Valdajského klubu uvedl, že ruská bezpečnost neutrpí, pokud smlouva nebude prodloužena, dodal Reuters.

USA s Ruskem podepsaly v roce 2010 na Pražském hradě smlouvu označovanou jako nový START nebo START 3, která omezuje počty strategických jaderných zbraní. Její platnost vyprší příští rok v únoru. Smlouva může být prodloužena o pět let, pokud se na tom státy dohodnou. Washington s Moskvou však dosud nedospěl v tomto směru k dohodě. Nicméně ruská diplomacie v úterý uvedla, že Rusko je v rámci ročního prodloužení dohody připraveno na rok zmrazit počet svých jaderných hlavic, pokud Spojené státy učiní totéž. Washington toto ruské vyjádření přivítal a vyjádřil ochotu okamžitě o tom začít jednat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy