Za rychlou jízdu vyměřila švýcarská policie jednomu bohatému Švédovi pokutu v přepočtu téměř 20 miliónů korun, informovala v polovině srpna své čtenáře tuzemská média.
O čtrnáct dní později se nový ministr dopravy Vít Bárta nechal v televizní debatě slyšet, že placení pokut podle toho, kolik člověk vydělává, by chtěl zavést i v České republice. Později ještě uvedl, že suma by se mohla vypočítat i z ceny auta, ve kterém řidič dopravní přestupek spáchal.
Čtěte také: | Jsi bohatý řidič? Dostaneš vyšší pokutu, plánuje Bárta |
Jeho úvahy rozpoutaly bouřlivou debatu, vyjádřila se k němu i řada politiků. Zatímco sociálním demokratům se nápad vesměs líbí a byli by ho ochotni podpořit, ODS a TOP 09 jím nadšena není (mimo jiné proto, že by se prý policie takto mohla seznámit s majetkovými poměry občanů. Argumentují také rovností občanů před zákonem).
„Od toho tu jsou přeci finanční úřady, policie by jen nahlásila, od koho peníze vybrat" oponuje ve svém blogu Petr Vileta.
Jak se platí podle výše příjmu
Ve Finsku se pokuty vypočítávají z tzv. denního disponibilního příjmu, tedy denního podílu z celoročního čistého příjmu. Alkohol za volantem může řidiče přijít na částku rovnající se 40 takovým denním dávkám (kdo denně vydělá 10 eur, zaplatí 400, kdo bere třeba pět tisíc, dostane pokutu 200 tisíc eur). Ve Finsku jsou daňová přiznání všech veřejně přístupná.
Ve Švýcarsku se též používá výpočet podle denního disponibilního příjmu. Tam ovšem samotnou výši pokuty nevypočítává policista či daňový úřad, ale soud. Justice tam ovšem pracuje rychleji a efektivněji.
Ani v jedné z obou zemí neexistuje takzvaný bodový systém. Když řidiče stojí hodně peněz pokuta, není už důvod, aby přišel i body.
A svůj nápad rozvádí. „Takže za překročení rychlosti by například nebyla pokuta 1000 Kč, ale 12,5 % z čisté mzdy. Pro člověka s minimální mzdou (pro rok 2010 je minimální mzda 8000 Kč) to bude 1000 Kč, tedy pohroma v rodinném rozpočtu, ale i pro člověka s platem 100 000 Kč to bude stejná pohroma, protože se pokuta vyšplhá na 12500 Kč," píše Vileta.
Petr Vileta: Pokuty a rovnost před zákonem |
Také na rovnost před zákonem, který podle některých znamená, že není možné vybírat za stejný přestupek od různých lidí různě vysoké pokuty, nacházejí jiní odpověď „ Smyslem trestu je chránit společnost. Na rovnost zapomenete v tom zlomku sekundy, kdy vaše Twingo začne z dálnice vytlačovat Hummer. Pokuta 10 000 korun je pro někoho existenční likvidací, pro jiného maličkou daní za skvělý adrenalinový zážitek," napsal čtenář v debatě pod Viletovým blogem.
Jinde to funguje, ale...
Zastánci placení tohoto systému placení pokut se nejčastěji zaštiťují Švýcarskem a Finskem, kde bohatí platí porušení více než ti, co tolik peněz nevydělávají.
Jenže: Ve Švýcarsku a Finsku je přeci jen poněkud průhlednější daňový systém, platí tam jiné zákony (například ve Finsku jsou daňová přiznání všech veřejně přístupná), administrativa pracuje rychleji. Kritici upozorňují, že by se mnohé muselo změnit, přineslo by to více problémů než užitku.
„Odstupňovat pokuty podle příjmu je přímo učebnicový příklad situace, kdy se jeden problém vyřeší a čtyři nové vytvoří plus hejno nezamýšlených důsledků," napsal v debatě další bloger Aleš Drobek. „Přitom se nabízí mnohem lepší řešení - peněžní pokuty zrušit úplně a podstatně zpřísnit bodový systém, který je podle mě to nejlepší, co tady v rámci silniční bezpečnosti vzniklo od revoluce. Třeba, jak zde někdo navrhoval, za určitý počet bodů už zavírat do vězení. Trvalo by možná dva tři roky, než by se dost lidí spálilo a než by o tom vyšlo v novinách dost varovných článků, ale pak už by systém bezpochyby šlapal."
Blog Aleše Drobka na Aktuálně.cz |
Není sám, kdo pléduje za bodový systém a pokuty podle výše majetku či ceny auta považuje za nesmysl.
„Mluvíte o rovnosti řidičů - má se tedy pokuta vztahovat k objemu jeho majetku, k měsíčnímu příjmu (řada bohatých ho má malý), k daňovému přiznání všech ročních příjmů (tedy přes Finanční úřad), k aktuální nebo pořizovací ceně auta - běžně koupíte ojetinu za polovinu ceny nového auta? Myslím, že je to populistické a bylo by to administrativně velmi náročné," napsal čtenář Petr z Tábora.
Čtenářův blog: Nemyslíš - zaplatíš! |
Jenže ministr Bárta se netají tím, že právě bodový systém považuje za nedokonalý a ne dost účinný. "Můj návrh znemožní, aby především dobře situovaní a agresivní mladí řidiči měli dojem, že je česká silnice Divokým západem," řekl ministr.
A co si o jeho nápadu myslíte Vy? Měli by řidiči dostávat pokuty podle toho, kolik vydělávají, jaký mají majetek či třeba podle ceny svého auta? Anebo by bylo spíše lepší zpřesnit bodový systém a zpřísnit sankce vůči těm, kdo body sbírají neustále?