Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
13. 7. 2018 12:45

Duka není cítit ovcemi svého stáda, ale nácky. Cedí komára, ignoruje velblouda

Kardinál nejedná jako duchovní, nehledá smír, odpuštění, nesnaží se hru pochopit a uvědomit si cosi jako evropskou vinu. Prohlubuje svár, útočí.
S těmito lidmi pluje Dominik Duka na stejné palubě.
S těmito lidmi pluje Dominik Duka na stejné palubě. | Foto: ČTK

Kardinál Dominik Duka podal žalobu na Centrum experimentálního divadla kvůli kontroverzním divadelním inscenacím Naše násilí a vaše násilí a Prokletí chorvatského režiséra Olivera Frljiče, které v květnu uvedl festival Divadelní svět Brno 2018. Napsaly to čtvrteční Lidové noviny.

Žalobu vysvětlil: je arcibiskup, katolík a věřící. "Jestliže papež František říká, že pastýř musí být cítit ovcemi svého stáda, je mojí povinností, abych nejenom sám za sebe, ale i za druhé pozvedl svůj hlas k tomu, co se odehrálo. Domnívám se totiž, že slušnost a respekt k druhému, k jeho názorům, je základem soužití ve společnosti."

Nejvyšší český katolík tedy podává žalobu kvůli divadelní hře, kterou šikovně využilo brněnské politické hnutí Slušní lidé řazené mezi nácky, aby bylo vidět před podzimními volbami. V té hře, kterou skoro nikdo neviděl (podobně jako Boha, toho ovšem nikdy nikdo neviděl), postava Ježíše znásilní muslimku.

Ředitel žalovaného Centra experimentálního divadla Miroslav Oščatka řekl: "Postava, o které je řeč, ani nereprezentovala Ježíše Krista. Ona nesla určité symbolické atributy Ježíše, ale nebyla to jeho postava. Ta postava zosobňovala Evropu. Nebyl to útok na náboženství ani na Ježíše."

Proč to Duka dělá? Jde o zásadní české téma, kterému se má nejvýše postavený katolický duchovní v zemi věnovat? Nejsou mnohem větším tématem počty lidí v dluhové pasti, česká ghetta, návrat komunistů k moci, lodě s uprchlíky, které je nesmí vyložit na břehy EU, atd.? Pro něj zřejmě ne.

Duka se mýlí, není cítit katolickými ovcemi, ale Slušnými lidmi, hnutím, které ministerstvo vnitra označilo za extremistické a sdělilo, že tam patří osoby s neonacistickou a chuligánskou minulostí. Jde mimo jiné o kickboxery, kulturisty, bojovníky proti islamizaci, z nichž někteří mají blízko k Miroslavu Sládkovi. Fajn parta.

Už dříve Duka napsal jiné politické partě, té okolo Tomia Okamury, toto: "Jsem přesvědčený, že nás spojuje péče o bezpečí lidí v naší zemi i řada jiných témat." Ony vyholené "slušňáky" připomínající holé lebky z 90. let zase pochválil za to, jak vtrhli v divadle na jeviště a přerušili představení. Podle něj tím "dali najevo svůj nesouhlas se skandálním obsahem i při samotném představení, byť jim to způsobilo potíže".

To můžu rovnou zůstat pohanem

Žalobou Duka pokračuje ve spojení s nácky, což působí odpudivě. Jak napsal jiný katolík Tomáš Halík, kardinál se tím octnul "v jedné řadě s těmi strašidly před divadlem od Miroslava Sládka po exhibicionistu Libora Halíka" (Libor Halík je aktivista bojující proti interrupcím).

A ještě další slova Tomáše Halíka, která pronesl při kázání v Litomyšli na Svatocecilské mši 5. července: "Smíme přehlédnout to, že dnes mnozí představitelé církve se pohoršují nad jednou, navíc zřejmě nepochopenou, scénou divadelního představení a mlčí k tomu, jak s touto zemí nakládají představitelé moci? Nevztahuje se na ně slovo Kristovo: Cedíte komára, ignorujete velblouda?"

Ostře vidí splývání kléru s extremisty literární historik Martin C. Putna. Popisuje, jak se fašisté jali bránit křesťanské hodnoty: "Léta jsem se zabýval meziválečným souzněním evropských fašistů s částí evropského křesťanstva, ta historie je opravdu strašná. A dnes nám nějací samozvaní lidé začnou říkat, že hájí pořádek. Nejdřív verbálně, potom s klacky."

Dukova touha chránit věřící žalobou a být tak údajně "cítit ovcemi svého stáda" má ještě jeden rozměr, biblický. Jedna věc je stát v jednom stádu s brněnskými radikály proti kultuře (a divadelní hry chorvatského režiséra Olivera Frljiče nepochybně do kultury patří), druhá pak žalovat divadlo, útočit na jeho vedení, působit svár.

Ježíš, jak se dočteme v Lukášově evangeliu (kapitola 23, verš 34), když byl na Golgotě ukřižován, řekl: "Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí." Nepochybně byla poprava horší než jedno divadelní představení, a přece se zmučený Ježíš před smrtí modlí, aby Bůh odpustil těm, kteří ho zabili.

Duka nejedná jako duchovní, nehledá smír, odpuštění, nesnaží se hru pochopit a uvědomit si cosi jako evropskou vinu, prohlubuje svár, podává žalobu, útočí.

Představte si, že byste se teď měli stát katolíkem, že byste teď uvažovali o obrácení na křesťanskou víru. Ve chvíli, kdy šéf českých katolických křesťanů souzní s nácky a žaluje de facto divadelní hru. Řekli byste si asi: Vždyť ten jejich šéf je stejně nesnášenlivý jako Zeman či Babiš! To můžu rovnou zůstat pohanem.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Centrální bankéři jsou v pasti, cena zlata bude do konce desetiletí 2,5krát vyšší, soudí ekonom

Cena zlata bude zřejmě dál růst. Do konce tohoto desetiletí dosáhne 4800 dolarů za unci, zvýší se tedy dvaapůlkrát proti dnešní hodnotě. Na konferenci Vyšehradské fórum to dnes řekl rakouský ekonom společnosti Incrementum AG Ronald-Peter Stoeferle.

Centrální bankéři po celém světě jsou podle Stoeferleho chyceni v pasti nulových úrokových sazeb. Globální předlužení a nedostatek prostoru pro zvyšování sazeb jsou nejdůležitějšími faktory ovlivňujícími cenu zlata, uvedl ekonom. Představitele vídeňské ekonomické školy znepokojuje vývoj v posledních letech, zejména růst globálního dluhu a extrémní měnová opatření přijatá centrálními bankami. "Systém nekrytých úvěrových peněz coby základ dnešní ekonomiky není udržitelný. Při investování by se lidé měli dívat za horizont současného měnového systému," vysvětlil Stoeferle.

Takzvaná rakouská škola vychází z ekonomického a sociálního myšlení, které se nezaměřuje na matematické modely. Ekonomiku nevidí pouze jako objekt státněpolitické regulace a centrální kontroly.

"Rakouská ekonomická škola nevychází z fiktivního 'homo economicus', ale bere v úvahu všechny relevantní parametry reálného světa, vychází z povahy a psychologie lidské činnosti. Většina zemí světa jde přesně opačným směrem, tedy více intervencí, méně kapitalismu na volném trhu, více inflace," upozornil Stoeferle.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

Martin dosáhl na Vueltě po dvou třetích místech etapového triumfu

Třetí etapu cyklistické Vuelty těsně vyhrál irský závodník Daniel Martin ze stáje Israel Start-Up Nation před Slovincem Primožem Rogličem. Obhájce loňského prvenství Roglič, který hájí barvy týmu Jumbo-Visma, udržel červený dres pro vedoucího jezdce celkového pořadí. Devětačtyřicátý byl Jan Hirt, Zdeněk Štybar obsadil 125. místo.

Stejně jako v úvodních dvou etapách byl i tentokrát na 166 kilometrů dlouhé trati z Lodosy do Vinuesy k vidění únik, který však skončil neúspěchem a nesehrál roli v pořadí etapy. Krátce před cílem to zkusili také Francouzi Kenny Elissonde a Clément Champoussin, ale ani jejich pokusy nepřinesly umístění na pódiu.

V závěru mimořádně náročného stoupání o délce přes deset kilometrů, jímž dnešní třetí díl končil, hráli prim hlavní favorité. Čtyřiatřicetiletý Martin potvrdil svou pověst výborného vrchaře a po dvou třetích místech, jež si vyjel v úterý a ve středu, tentokrát oslavil po devíti letech druhý etapový vavřín z Vuelty.

Během rozhovoru krátce po dojezdu rodák z Birminghamu jen ztěžka zadržoval slzy dojetí. "Už jsem tady byl tento rok vítězství hodně blízko… Hrozně moc jsem chtěl pro náš tým vyhrát. Po celý rok se k nám včetně sponzorů choval i přes problémy s koronavirem skvěle, žádné krácení platů či něco podobného. O to více namotivovaní jsme během té nucené závodní pauzy byli, abychom ještě tvrději trénovali," připomněl Martin.

"Během Tour de France jsem se potýkal se zraněním, takže nebylo moc reálné vyhrát tam etapu, ale dnes jsem byl zcela odhodlaný to dokázat. Kluci z týmu mi ohromně pomohli, každý z nich na tom má svůj podíl. Vítězství patří z části jim a z části také mé ženě, neboť tohle je poprvé, co jsem vyhrál závod od narození našich dětí. I proto je pro mě tenhle úspěch tak mimořádný," dodal Martin.

Druhý Roglič vede celkové pořadí o pět sekund právě před Martinem, třetí dnes dojel těsně za Slovincem i díky dobré práci týmového parťáka ze stáje Ineos Grenadiers Chrise Froomea v průběhu etapy Ekvádorec Richard Carapaz. Třetí příčka mu průběžně patří i celkově, na Rogliče má manko 13 sekund.

Smůlu měl dnes po středeční etapě čtvrtý muž celkového pořadí Esteban Chaves (Mitchelton-Scott). Kolumbijec se jen pár kilometrů před cílem potýkal s technickými problémy a ztratil kvůli tomu na nejlepší závodníky dne více než minutu. Hirt dojel s mankem dvou minut a 21 sekund, Štybar ztratil přes 11 a čtvrt minuty.

Po velmi náročném startu, kdy peloton během tří kopcovitých etap urazil více než 490 kilometrů, je v pátek na pořadu první rovinatá etapa. Z Garray do cíle v Ejea de los Caballeros čeká na cyklisty téměř 192 kilometrů.

Cyklistický závod Vuelta - 3. etapa (Lodosa - Vinuesa, 163,8 km):

1. Martin (Ir./Israel Start-Up Nation) 4:27:49, 2. Roglič (Slovin./Jumbo-Visma), 3. Carapaz (Ekv./Ineos Grenadiers) oba stejný čas, 4. Poels (Niz./Bahrajn-McLaren) -4, 5. Vlasov (Rus./Astana) -7, 6. Mas (Šp./Movistar) -9, 7. Grossschartner (Rak./Bora-hansgrohe), 8. Carthy (Brit./EF Pro Cycling), 9. Kuss (USA/Jumbo-Visma) všichni -12, 10. Champoussin (Fr./AG2R La Mondiale) -24, …49. Hirt (ČR/CCC) -2:21, 125. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step) -11:19.

Průběžné pořadí: 1. Roglič 12:37:24, 2. Martin -5, 3. Carapaz -13, 4. Mas -32, 5. Carthy -38, 6. Kuss -44, 7. Grossschartner -1:17, 8. Chaves (Kol./Mitchelton-Scott) -1:29, 9. Soler (Šp./Movistar) -1:55, 10. Bennett (N. Zél./Jumbo-Visma) -1:57, …43. Hirt -23:50, 106. Štybar -42:08.

Zdroj: ČTK
Další zprávy