Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
20. 3. 2015 9:00

EU, Česko a ruská propaganda: Putin zná slabiny demokracie

Komentář Martina Fendrycha: Summit EU hledal, jak čelit ruské propagandě. Je to na nás. Klíčová jsou svobodná, poctivá a odvážná média.
Putin a jeho týmy umějí propagovat i hybridní válku.
Putin a jeho týmy umějí propagovat i hybridní válku. | Foto: Reuters

Summit Evropské unie jednal také o masivní ruské propagandě v Rusku a v zemích Unie. Závěr: "Evropská rada zdůraznila potřebu čelit dezinformačním kampaním Ruska a žádá do června plán strategické komunikace." Ten připraví šéfdiplomatka EU Federica Mogheriniová. - Rusové mají mnohem snazší pozici: nejsou demokratická země, nemají svobodná média. Zdrcující většinou je ovládá, nebo přímo platí Kreml. Jako třeba televizi RT, Russia Today, kam ze státní kasy ročně proudí 300 milionů dolarů.

Demokratické země jsou však postavené na svobodném přístupu k informacím a na svobodném poskytování informací. Takže proti sobě stojí silný autoritářský stát, který neváhá za propagandu utrácet miliardy, v klidu překrucuje informace, nebo podává zcela lživé informace, a země EU, které moc nevědí, jak se účinku těchto "zbraní" bránit.

Nejde jen o ruské vysílání v angličtině. V jednotlivých zemích pracují internetové servery, které jsou jakoby samostatné, s vysokou pravděpodobností ovšem buď placené, nebo dotované z Ruska. Peníze do nich tečou velmi komplikovaně, těžko je vystopovat. Tyto servery nemají za cíl podávání pravdivých informací, tedy formování, upevňování, ale pravý opak: rozbíjení, destabilizaci, ničení.

Míchají informace s dezinformacemi, pravdu se lží. Dokážou snadno pro ty důvěřivější a méně znalé (a především pro nespokojené) předstírat, že jsou „objektivními“ zpravodajskými kanály. Bývají postojové, komentářové, poskytují ostré pohledy na události. Třeba na aktivity NATO v pobaltských zemích, které se cítí Rusy ohroženy, nebo na připravovaný průjezd americké vojenské kolony přes naše území.

Příklad konkrétní lži popsal loni v září pro Aktuálně.cz zpravodaj České televize na Ukrajině Josef Pazderka. Mluvil o vymyšleném „zvěrstvu“, které nabídl ve zprávách první ruský kanál. Jakási Galina Pišňakovová, údajná Ukrajinka a matka čtyř dětí, na prvním ruském kanálu popsala, jak ukrajinská armáda nahnala obyvatele Slavjanska na hlavní náměstí a před shromážděnými tam ukřižovala tříleté dítě. Rychle se ukázalo, že ta historka je čirá lež.

Pazderka řekl: „Rusové mají pevně v rukou celý ten mediální kolos. Ať již třeba televize a na ně v terénu napojené lidi, kteří pak dovedně vytvářejí realitu.“ Popisuje, že Putin vyvinul „obrovský mediální stroj, v němž nejde o fakta a v němž se realita uměle vytváří tak, aby se cílevědomě dávkovala a interpretovala ruskému a ukrajinskému publiku. Postsovětskému publiku“. Popsal, jak se přes noc dokáže jednotně změnit rétorika hlavních ruských televizních stanic. Na povel.

"Štvavý spolek NATO" a AE News

U nás Rusko propaguje část politiků i česky píšící servery. Aeronet (AE news) nabízí třeba text: „Jak fungují americké výzvědné služby v Česku? Jak Američané získávají spolupracovníky v naší zemi? Proč má BIS svázané ruce? Svědectví bývalého příslušníka vojenské kontrarozvědky VKR, exkluzivně pro AE News!“ ERS blog píše: „Kolaborace s NATO a USA. Jsou tam i jména vlastizrádců.“ Na AC24.cz visí: „Kopíruje NATO Hitlerův plán 'Barbarossa'?“ – Netřeba komentářů.

A dál kupříkladu Euportál: „Co by se asi stalo, kdyby měli Rusové základny na hranicích USA, jak to jim činí US Army?“ Protiproud, "kontrarevoluční magazín" Petra Hájka, bývalého spolupracovníka Václava Klause: „USA chtějí válku s Ruskem za každou cenu: Americké okupační jednotky už u nás bez skrývání. Protiruská propaganda ČT a spol. s US vyznamenáním. Bude mobilizace?“

Vysloveně proruských, antievropských a antiamerických serverů najdete hodně. Kdo je vlastní? Echo24 mapovalo Aeronet. Údajně je „připravovaný českými a slovenskými krajany žijícími v Holandsku, Rusku a v USA“. Pod názvem AE News (American European News) server zaregistroval jakýsi Lukas Brian Ross, uvádějící bydliště v městečku Athens v Georgii. IP adresa je však registrována v Bratislavě. Echo24 přesvědčivě popsalo „dokonalé informační prázdno“ okolo Aeronetu.

Každý novinář, publicista, politik, který píše v médiích kriticky, z pohledu demokrata o Rusku a Putinovi, zažívá stejnou zkušenost. Pokud je text na internetu a debatuje se pod ním, autor je masivně urážen. Na mail mu chodí sprostoty i výhrůžky, že bude zbit, zlikvidují mu rodinu. Stovky podobných mailů: zaprodanec, najdeme si tě, kdo tě platí, Američané dělají zvěrstva atd. Jak přes kopírák. Možná to kopírováno je. Cíl: zastrašit, odradit.

Historik Alexej Kelin: Nepochybně někteří placení jsou

Tyto aktivity budou jen zčásti spontánní. Původně jsou uměle vyvolané, precizně řízené. Zástupce ruské menšiny v Česku, historik Alexej Kelin, Lidovým novinám loni řekl, že většina Rusů u nás sleduje výhradně ruskou televizi. Dokonce i ti, kteří do Česka utekli před Putinem. Kelin tvrdí, že mezi Rusy publikujícími u nás jsou lidé financovaní Kremlem. „Nepochybně někteří placení jsou, zejména ti, co tady publikují. Institut slovanských strategických studií, internetové stránky Aeronet.cz a další...“

Server euractiv.com, který nepatří mezi ruská propagandistická média, před unijním summitem citoval diplomata EU, který řekl, že Unie něco musí dělat, „protože každý ví, že tuhle bitvu prohráváme“. Rozčiloval se, že je ten úkol na papíře: „Kdybych byl Rus, byl bych naprosto potěšen, protože by mi poskytli důkaz, jak jsou Rusové úspěšní.“ Řekl, že nemusel být dáván úkol, je jasné, že se něco musí dělat.

Problém můžeme rozdělit do dvou částí. Jedna je, zda chce Evropská unie nějak ovlivnit myšlení obyvatel Ruska. Poskytnout jim jiné informace než Kreml. Rusové podle průzkumů zcela podléhají kouzlu Vladimira Putina a jeho suity. Preference mu podle průzkumů (nakolik jim ovšem můžeme věřit) dává necelých devadesát procent. Tady by prý mělo smysl vybudovat plnoformátovou televizní stanici, která by vysílala v ruštině. (Kdo by ji však v Rusku sledoval?)

Server Hlídací pes nedávno napsal, že zakázku na to, jak čelit ruské propagandě, dostal bruselský think-tank iniciovaný polskou vládou Evropská nadace pro demokracii (European Endowment for Democracy, EED). Jeho výkonný ředitel Jerzy Pomianowski říká: „Problém je, že důsledky aktuálního stavu ruského mediálního světa tu budou ještě dalších dvacet let. Vyrůstá celá generace lidí, na něž emocionálně i v oblasti vzdělávání mnohem více působí mýty než realita a pravda.“

Nová evropská rusky vysílající televize by podle plánu think-tanku mohla oslovovat nejen ruské obyvatele, ale i Rusy v zemích EU včetně Česka. Zvlášť jestli poslouchají pouze ruské stranice. (Pokud však věří Putinovi, budou se držet jeho stanic.)

Vážnou otázkou zůstává, co s proruskými servery, které nejen u nás intenzivně míchají pravdu se lží, šíří dezinformace a spolu s některými organizacemi (v Česku Ne základnám třeba) organizují akce proti NATO, proti našim spojencům a proti krokům, jako jsou kupříkladu sankce EU namířené na Rusko.

Práce pro svobodná média

Dodejme, že ony servery mají u nás snadnou práci. Často chybí jasné postoje českých politiků, jasná podpora NATO, jasné odsouzení ruské agrese. Nejde jen o vysloveně putinovské postoje prezidenta Zemana. Podobně jednají další špičkoví politici (Zdeněk Škromach, Michal Hašek, Jaroslav Foldyna, Jan Veleba, Jan Mládek a další). Váhavý a nejednoznačný bývá premiér Sobotka, prorusky se vyjadřuje vicepremiér Babiš.

Když máte ve vedení státu po Kremlu šilhající a papouškující politiky, těžko lidu vysvětlíte, že některé servery a iniciativy škodí České republice. Ve svobodném systému také v podstatě není možné je zakázat. Propagandistické weby jsou buď hostovány u nás, nebo v zahraničí. Web s českou doménou by ještě snad stát mohl zabavit. Ale na web na zahraniční, nadnárodní doméně česká exekutiva nemá. A klíčové propagandistické servery jsou samozřejmě hostovány venku.

Nemá příliš smysl rozebírat jednotlivé situace. Weby si dají pozor, aby přímo nepodvracely stát nebo nenaváděly k násilí či revoluci. Přes zákazy cesta nevede – nejsme Rusko. Smysl by asi mělo stanovit pevná pravidla. Experti se shodují, že by měly platit přesné regule – třeba povinnost zcela transparentní, veřejně dostupné vlastnické struktury a zdrojů peněz.

Dobrou obranou je kvalitně informované, vzdělané publikum. Které umí rozeznat, z jakých zdrojů který server čerpá. Takové publikum ale zatím k dispozici nemáme. Nijak na něm ani nepracujeme. (Kupříkladu ve školách. Ministr Chládek sice propaguje tablety, práci s počítačem, ale pro děti je důležité, aby se uměly orientovat v internetovém informačním moři. Kdo by je to ale učil?)

Důležitou roli hrají veřejnoprávní média. Musejí podávat maximálně objektivní informace. Ve vztahu k Rusku a Ukrajině, ale i k NATO a EU, to bezesporu dělají. Však taky v poslední době čelí ostrým atakům Miloše Zemana, Andreje Babiše (Agrofertu), senátora Veleby a dalších vlivných person.

Klíčové se jeví, jestli necháme na našem území beztrestně působit ruské agenty. Občas se dočteme, že byli dva neb tři v tichosti, bez skandálu odsunuti. Možná by se měla česká diplomacie skandálu odvážit. Nechat tajnou službu ukázat, jak tito lidé u nás působí, s kým se stýkají, kdo jim poskytuje finanční krytí. Pokud to BIS ovšem umí zjistit.

Podle odhadů u nás pracují až stovky ruských špiónů. Mezi ruskou menšinou najdeme dost lidí, kteří jistě vědí, kdo u nás pro Moskvu, pro FSB nebo jinou tajnou službu pracuje. Dají se najít, jen chtít. Ale to by se česká vláda nesměla tolik bát, nesměla by tolik váhat, tolik lavírovat mezi Kremlem a Bruselem. Díky českým politikům patříme v EU mezi jasně „proruské státy“. Jedou v tom s námi Slováci a Maďaři. To je chyba, která nás ohrožuje.

Poslední věc. Nejvíc a nejsilněji mohou ruské propagandě čelit česká nezávislá média. Nejen ta sešněrovaná, veřejnoprávní, jež musí neustále vyvažovat a vyvažovat. Všecka svobodná, neochočená média. Mají odvádět odvážnou práci a nabízet nezkreslené, pravdivé informace.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Služba HBO Max zřejmě do Česka dorazí až příští rok

HBO možná zprovozní svou videotéku HBO Max v některých částech Evropy včetně Česka až příští rok. Firma se nyní soustřeďuje na Latinskou Ameriku, kde službu zpřístupnila 30. června. "Proto možná odložíme vstup na některé evropské trhy do začátku roku 2022," oznámil Pascal Desroches, finanční ředitel nadnárodní skupiny WarnerMedia, do které HBO náleží.

Podle webu Filmtoro.cz už česká pobočka potvrdila, že spuštění HBO Max pro zdejší zákazníky se odkládá na rok 2022. Dle dřívějšího plánu měla videotéka do Evropy dorazit ve druhé polovině letošního roku.

před 3 hodinami

Počet potvrzených obětí záplav v Německu dosáhl 180

Počet potvrzených obětí prudkých bouřek a záplav v Německu dosáhl 180, z toho 132 v západní spolkové zemi Porýní-Falc. Vyplývá to podle agentury AFP z bilance obětí po páteční aktualizaci německými úřady. Zhruba 150 lidí je nezvěstných nebo není možné je kontaktovat.

Předchozí bilance obětí záplav ze 14. a 15. července podle AFP činila 177. V nejhůře zasaženém regionu Porýní-Falc je nyní podle policie 132 potvrzených obětí na životě a 766 raněných. Dalších 149 je stále nezvěstných.

"Avšak neočekáváme, že konečný počet zemřelých se zvýší o tolik," řekl na tiskové konferenci zemský premiér Roger Lewentz s tím, že někteří lidé ze seznamu jsou na dovolené.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Kvůli obavám z transparentnosti v zemi přišlo Maďarsko o miliony eur z Norských fondů

Maďarsko tento týden formálně přišlo o přístup k více než 200 milionům eur (5,1 miliardy korun) z takzvaných Norských fondů kvůli rostoucím obavám dárců o kvalitu právního státu v zemi. Maďarsko se nedokázalo dohodnout s Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem, které finance poskytují, na způsobu vyplacení peněz. Země se obávají, že by přerozdělování v Maďarsku mohlo podléhat politickým tlakům Budapešti. Na spor upozornil server Politico.

Při vyplácení grantů Norsko, které poskytuje 95 procent prostředků, a jeho partneři trvají na tom, aby o přidělení grantů pro občanskou společnost rozhodovaly a peníze spravovaly osoby vybrané ve veřejných soutěžích na základě kompetencí, odborných znalostí a řídících schopností. Ačkoliv maďarská vláda původně s tímto způsobem rozdělování grantů souhlasila, podle norské vlády nakonec Budapešť takto vybraného kandidáta odmítla.

Tři dárcovské země jsou členy evropského ekonomického prostoru, ale nikoliv Evropské unie. Granty vyplácené v 15 zemích mají sloužit ke snižování sociálních a ekonomických rozdílů v Evropě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy