Jana Sotonová | Komentáře
31. 7. 2006 0:01

Kanály si libují, krmíme je dobře

Možná je to třeba tím šíleným horkem, ale možná bychom měli přestat cpát peníze do kanálů.

Slušela by jim cedulka jako v zoologické zahradě: Prosíme, nekrmit!

Sešly se dvě letní příhody. O bohatství a hlouposti.

Ta první je z Brna. Platí tam hygienické nařízení, že chodníky v horkém letním dni se musí kropit jen pitnou vodou. Nežijeme si špatně, lít na chodník vodu určenou k pití. Mrazivé v tom horku je, že informaci o hyperčistém ochlazování asfaltu přinesla oficiální tisková agentura, která se stejně vážnou tváří píše v zahraniční sekci o lidech, kteří v Africe umírají žízní. Pro vodu tam lidé chodí třeba patnáct kilometrů. A leckdy pijí vodu špinavější než tu, která nám odtéká z umyvadel.

Až dotažení do absurdního konce většinou ukáže jádro problému. Žijeme si dobře, nebo spíš poživačně a rozmařile? Představte si tu situaci. Cisterna jede Brnem, kropí vyčištěnou vodou chodník, voda míří do kanálu a tam si ji nabírají ti, kteří opravdu žízní. Co by jim asi řekl hygienik, který rozhodl, čím můžeme kropit chodníky?

Druhá příhoda je kosmopolitní, jak z časopisu Cosmopolitan. Rozděluje svět na chytré a hloupé. Chytrý je ten, který si užívá utrácením peněz za hlouposti, hloupým je ten, kdo se chová rozumně.

Precizně nalíčená, oblečená, učesaná, zkrátka designérsky dobře naprojektovaná dívka se na písečné pláži vysmívá dívce normální a obyčejné, že se bojí zvednout vyzvánějící mobil. Písek je zahraniční, poplatek za spojení takového hovoru náležitě zvýšený.

Kdyby bylo telefonování z pláže opravdu tak nezbytné, potřebné a žádané, jistě by tu stály řady telefonních budek. Ale ono to asi tak není. Určitě se lze koupat a opalovat bez telefonu u ucha. Jedna z těch dívek to ví, ta druhá se jí za to směje a říká do telefonu své matce, jak je spořivá dívka hloupá, když nechce operátorovi odevzdat patnáct korun za minutové plkání.

Ta reklama nechválí přínos nějakého produktu nebo služby. Je postavená na tom, že se vysmívá těm, kteří odmítají vyhazovat peníze za některé zbytečné věci. Oslavován je ten, kdo se světáckým gestem hodí peníze do kanálu nebo na účet mobilního operátora. Kdo to udělat nechce, toho reklama ponižuje.

Možná tak jako bychom kropením chodníků pitnou vodou ponížili ty skutečně žíznící.

 

Právě se děje

Další zprávy