reklama
 
 

Skupina Šuman. Twitter požírá své dítě Andreje a on dál šíří fake news

11. 10. 2017
Doba twitterová a facebooková je doba nefaktů, doba, kdy vládnou pocity a ti, kteří je šikovně, často zcela nefér metodami, vyvolávají.

Dva týdny před volbami opět promluvila "skupina Šuman". Pověsila na Twitter další materiály, jež mají škodit Andreji Babišovi. Jde o údajné dokumenty banky HSBC (pravost nelze ověřit), které mají dokazovat, že "Farma Čapí hnízdo je společnost vlastněná přímo panem Andrejem Babišem", tedy to, co předseda ANO neustále popírá.

Víme delší dobu, že "Šumanům" nejde o snahu investigovat, hledat pravdu, obnažovat práci Babiše, nýbrž o snahu zcela nepřípustnými, estébáckými metodami ovlivnit voliče a nasměrovat je proti hnutí ANO a především proti Andreji Babišovi. Už na konci června jsem psal, že skupina, která zůstává v anonymitě a nezveřejňuje své zdroje, nepracuje ve veřejném zájmu, ale přímo proti němu.

Nyní se to potvrzuje. Zveřejněny byly dokumenty, které neumíme ověřit a které odmítá ověřit i banka HSBC. Pravost ani ověřit nesmí, porušila by bankovní tajemství. Podstatné však je, že policie informace o účtech a půjčkách jakkoli spojených s "Čapákem" má (nemůže je v této fázi vyšetřování, v době, kdy sdělila Babišovi obvinění, nemít). Pokud jsou ony dokumenty pravé, pak se jistě nacházejí ve spisu. Skupina Šuman tedy nepřináší nic nového, jen využívá faktu, že právě teď se rozhodují nerozhodnutí voliči.

Ukazuje se dvojaká role Twitteru a dalších sociálních sítí. Na Twitter lze pověsit cokoli a ve správnou chvíli to vyvolá bouřlivou odezvu. Nevím o médiu, které by informaci o "dokumentech banky HSBC " nepřineslo. Pokud jsou však papíry dezinformací (i to je možné), pak informujeme o dezinformaci, o fake news, a konzument, čtenář, to neumí, nemůže umět rozklíčit. Neví, kde leží pravda.

Publikum ještě není proti podobné infekci dostatečně očkováno, odolné. Pohybujeme se v době, kdy sami politici masivně pracovali a pracují na zpochybňování "klasických médií", tedy těch, která informace poctivě ověřují nejméně u dvou zdrojů. Dělá to jak "potrefený" Babiš, tak kupříkladu jeho spojenec, prezident Miloš Zeman.

Vy jste Šuman! A vy taky!

Útočením na ověřující média si ovšem kopou hrob, protože "tekutý hněv" sociálních sítí, které kupříkladu Babiš nebo mluvčí hlavy státu hojně využívají, se může kdykoli obrátit proti nim. Teď se to Babišovi děje: zveřejňovat anonymně dokumenty, aniž by bylo jasné, odkud jsou, je svinstvo, mimořádně nečistý způsob volebního boje.

Ale Babiš, který zažívá, co znamená odvrácená tvář sociálních sítí na vlastní kůži, přesně v tomto "fake" duchu zároveň dál, zcela nepoučen, jedná. V pondělí bez jediného důkazu osočil novináře Sabinu Slonkovou a Jiřího Kubíka, kteří o něm natáčejí pořad Zvláštní vyšetřování na portálu Seznam, že stojí za Šumanovým účtem.

Pikantní je, že Slonková krátký čas pracovala pro Babiše, vedla MF Dnes, odešla však kvůli tlakům, které na ni měl majitel vyvíjet. (Proto Babiš mluví o "mstě".) Jenomže Neovlivní.cz, portál Slonkové, fake news nešíří, informace ověřuje a poskytuje jejich zdroje.

Když tedy Babiš na Slonkovou a Kubíka křičí "Vy jste Šuman. A vy jste taky Šuman," (na mítinku v Chebu), úmyslně zpochybňuje ověřované médium jen proto, že toto ho kontroluje. Díky této hloupé a riskantní taktice Babiš sám vytváří obrovský prostor pro lež, podvod a manipulaci, které se pak zhusta odehrávají na sociálních sítích. Každý, kdo Babiše neposlouchá, kdo se mu vzepře, je najednou Šuman.

Část z ověřovaných médií zprávy Šumana přebírá a pracuje s nimi jako s fakty. Kupříkladu Lidové noviny 10. října o skupině Šuman napsaly: "V neděli zveřejnila sérii dokumentů, které mají dokládat, že vlastníkem Čapího hnízda v době, kdy žádalo o dotaci, byl osobně přímo Babiš. Jedná se o kopie písemností banky HSBC, která poskytovala farmě úvěr." Problém je v tom, že nevíme, jestli se jedná o kopie písemností banky HSBC, LN to také nevědí, jinak by napsaly, kdo jim potvrzení poskytl.

Co se bude dít dál? Novináři, ale zřejmě i policie, začnou lovit Šumany. Až je uloví (asi více lidí už dnes ví, kdo stojí za šumanskými účty), začne pátrat po tom, kdo ukradl materiály banky, pokud jsou pravé. To všechno se potáhne jak rozpálený asfalt a výsledek se jistě nedozvíme do voleb. Ostatně i kdybychom se ho do voleb dozvěděli, nic to na postojích voličů nestačí změnit. Škoda už je spáchána a lví podíl na ní mají lidé jako Andrej Babiš.

Doba twitterová a facebooková je doba nefaktů, doba, kdy vládnou pocity a ti, kteří je šikovně, často zcela nefér metodami, vyvolávají. Nevládnou ověřené informace, které mají příjemce upevnit, vybudovat. Teď právě tahle "účelovka" požírá své vlastní dítě, Andreje.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama