Libor Stejskal Libor Stejskal | Komentáře
14. 9. 2010 11:35

Klaus versus Kraus: Co je a co není normální sex

Ředitel školy a spisovatel se přou o homosexualitu i o to, co při vyučování říkat dětem
Foto: Aktuálně.cz

Nechci se bavit s Vašimi dětmi o sexu a intimních věcech, kritizoval ve svém blogu ředitel soukromého gymnázia a základní školy, Václav Klaus mladší, záměr ministerstva školství zavést sexuální výchovu.

"Součástí osnov totiž jistě bude vědecké tvrzení, že homosexualita je zcela normální," napsal mimo jiné Klaus. "Hm. Je to normální třeba jako cukrovka (tj. vrozená dispozice; postihuje lidi inteligentní i hloupé, hodné i zlé; vážím si řadu lidí, co mají cukrovku, řadu nesnáším; nikdo za to nemůže, že jí má; má jí menšina lidí; je lepší jí nemít; pochody cukrovkářů v divných oblecích bych nechápal), anebo je normální jako od slova „norma", „přirozenost" „atavismus". A pro kolik procent rodičů je zjištění, že je jejich dítě homosexuál irelevantní informace?" uvedl jako jeden z argumentů proti sexuální výchově ve školách Klaus.

Foto: Aktuálně.cz
Václav Klaus:
Je anální sex normální?

„Komu to nějak zásadně vadí, upřímně ho lituju," uzavřel svou nechuť k debatě učitelů a žáků o sexu Klaus.

Spisovatele Ivana Krause přiměl Klausův blog k polemice.

„Nemám nic proti jeho názorům, které se týkají tématu - škola a sexuální výchova. Zarazil mne ale jeho názor na homosexualitu. Neříká ho otevřeně, ale spíš v náznacích," napsal Kraus.

„Srovnání s cukrovkou je nesprávné. Cukrovka je nemoc. Homosexualita nikoli. Cukrovka je onemocněním, kdy organizmus není schopen dodávat tělu dostatečný inzulin. Homosexualita je biologickou alternativou vývoje mozku stejně jako heterosexualita," míní Kraus.

„Normy či 'normy' - jak se je snažil zavést nacismus nebo dnes třeba Irán, už dávno neplatí," dodává Kraus.

Foto: Aktuálně.cz
Ivan Kraus:
Normální a nenormální sex

Debatu o sexuální výchově vyvolala příručka, kterou na jaře představilo ministerstvo školství. Jejím cílem je podle autorů i úředníků upozorňovat na širší souvislosti sexuální výchovy.

"Je to zpracováno komplexně, na školách to bylo vyučováno pouze biologicky. My jsme se zabývali sociálním, psychologickým i etickým aspektem," sdělila Aktuálně.cz tehdejší mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

V příručce lze mimo jiné nalézt témata, která se týkají sexuální orientace, deviací, pohlavních nemocí či sexu na internetu.

"Sexuální výchova ve školách by měla dětem zprostředkovat nejen dostatek kvalitních informací, ale měla by pozitivně ovlivňovat i jejich postoje," uvedla mluvčí.

Proti ministerskému záměru se již zformoval Výbor na ochranu práv rodičů (VOPR). Jeho aktivisté chtějí, aby pouze rodiče určovali, co jejich dítě má vědět o sexu a co ne.

"VORP zásadně nesouhlasí s předložením jednotného typu výuky předmětů nebo témat, které souvisejí s hodnotovým systémem člověka. Názory na tyto věci (např. sexuální chování) se mohou zásadně lišit u tvůrců publikací, rodičů i učitelů. Nepřejeme si, aby byly děti při vyučování vedeny k věcem, které se mohou příčit zásadám rodičů, a tím byla podrývána rodičovská autorita," stojí v prohlášení, které sdružení zaslalo ministerstvu.

Čtěte také: Jak děti učit o sexu? Ministerstvo poradí učitelům
Co mají děti vědět o sexu? Ministr řeší spor o příručku
Sex školy od září neovládne, uklidňují učitelé

Ministerstvo oponuje, že příručka je jen pomůckou pro učitele, nikoli osnovou nového předmětu Sexuální výchova.

Sexuologové, kteří na příručce spolupracovali, ji ale vidí jako prospěšnou. "Informace nenabádají k neřesti, je tomu přesně naopak, poučená mládež se chová zodpovědněji," domnívá se sexuolog Radim Uzel.

Podle něj se navíc učitel nemusí příručkou řídit slovo od slova. "To není bible, to je jen pomůcka. Učitel děti zná. Ví, co si může dovolit. Jsem přesvědčený, že jinak bude učitel děti podle příručky učit v severních Čechách a jinak na jižní Moravě, a to je v pořádku," dodal Uzel.

 

Právě se děje

Další zprávy