Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
15. 8. 2017 13:20

Piráti si vypůjčili volební autobus Zemák

Politická strana nemá co řídit vězeňské autobusy. To je nedorozumění a recese, která se nepovedla. Pokud se má s piráty seriózně počítat.
Piráťák.
Piráťák. | Foto: Pirátská strana

Pirátská strana bojuje o pětiprocentní hranici a o své první poslance s tvůrčím zanícením a energií start-upu. Piráti se liší, snaží se, aby se o nich mluvilo. Snad až moc.

V pondělí představili svůj volební autobus, jakýsi pirátský Zemák. Piráťák. Obstarožní Karosa se podobá modelu, se kterým v 90. letech brázdili silnice Zeman se Šloufem a spol. Rozdíl je v úpravě: piráti si pořídili vězeňský autobus ve fialových barvách Vězeňské služby České republiky. Vozidlo pro přepravu delikventů.

Kterými pochopitelně nemají být kandidáti Pirátské strany, ale představitelé "kauz, za které nikdo nebyl dohnán k odpovědnosti". Na boku Piráťáku sedí vymalováni tito pasažéři: Babiš, Rath, Sobotka, Kalousek, Jana Nagyová-Nečasová s chotěm-loutkou a jedno volné místo zbývá "pro nějakého lumpa třeba z vašeho města". Na osazenstvo dozírá předseda strany Ivan Bartoš s pendrekem u pasu.

Kdo patří do tepláků, to není šťastné volební poselství.
Kdo patří do tepláků, to není šťastné volební poselství. | Foto: Pirátská strana

Jako volební vtip asi dobré. O humor už se v kampaních pokoušel leckdo. Ale také to obrací pozornost k otázce, která je vlastně pro použití pirátů v politice klíčová: Jak je brát? Jako štiku v rybníce a s nadsázkou, nebo vážně a v případě potřeby státotvorně? Jsou to jen političtí pankáči, nebo by se jim dala svěřit moc bez obav z revoluce?

Piráti se tváří, že nejsou jako politici, i když samozřejmě v jiném smyslu než Andrej Babiš. Ale jestli se s nimi má počítat "do hry", nezbývá než je podrobit stejným měřítkům jako jiné politiky, jako Babiše, jako všechny ostatní.

A v tom případě platí, že vězeňský autobus se zločinci na palubě je populismus jako řemen. Třeba vynalézavý, pirátský, ale je. (Kdyby to udělala jiná opoziční strana, byl by kolem toho cirkus, recesistům pirátům to projde spíš.)

Piráti volají: "Babiši, Sobotko, jedeme si pro vás." Někomu to přijde úsměvné, ale když si člověk představí piráty v parlamentu, a dejme tomu v bezpečnostním výboru, úsměv trochu tuhne. Do justice pochopitelně politici nemají co mluvit - Babišovy útoky na policii v souvislosti s Čapím hnízdem budiž odstrašujícím příkladem.

Piráti sice mohou tak jako každý vzbuzovat v kampani všelijaké dojmy a očekávání, ale když si "jezdí pro někoho" s vězeňským autobusem, zároveň hlásí, že to budou oni, kdo vybrané jedince "požene k odpovědnosti". Což je - doufejme - nesplnitelný volební slib, alespoň v rámci právního státu a presumpce neviny. Politická strana nemá co řídit vězeňské autobusy. To je hluboké nedorozumění!

Pirátské heslo "Pusťte nás na ně!" dobře pojmenovává pocit, který by strana asi chtěla v kampani vyvolávat: nejsme establishment, vymeteme zlořád, dejte nám příležitost a my se ukážeme. S tříděním politiků na My a Oni se to ale nesmí přehánět - za "Pusťte nás na ně" nesmí následovat "a my se postaráme, aby šli sedět".

V tom případě by se totiž piráti nelišili od Miloše Zemana, který s oblibou dával k lepšímu, kdo má jít do tepláků a koho by nechal zavřít. Že to v politice dotáhl dál než piráti, je varováním, ne inspirací. Ale autobus Piráťák se Zemáku podobá až příliš.

 

Právě se děje

před 23 minutami

Na stovkách nádraží a pošt vzniknou místa pro výdej poštovních balíků

Na 144 železničních nádražích vzniknou místa pro výdej poštovních balíků. Dalších 135 výdejních boxů pak přibude na pobočkách pošt. Správa železnic se na tom dohodla s Českou poštou, uvedly ve středu obě společnosti. Výdejní místa bude provozovat vysoutěžená zásilková firma.

Výdejních boxů by po celé republice mělo být skoro 300. K dispozici budou ve 144 stanicích, například na hlavních nádražích v Plzni, Praze či Olomouci, dále také v Havlíčkově Brodě nebo Hodoníně. Se 135 místy se pak počítá i na pobočkách České pošty. Na umístění boxů ve vytyčených lokalitách bude nyní vypsána veřejná soutěž, nájemní smlouva s vítězem soutěže bude uzavřena na pět let. V následujících letech se předpokládá zřízení boxů i v dalších lokalitách.

"Naším cílem je postupně rozšířit portfolio služeb, které na nádražích mohou denně využít nejenom cestující, ale i každý kolemjdoucí. Zřízení výdejních boxů je prvním z těchto kroků, věřím, že novou službu veřejnost ocení," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Sudetští Němci na sjezdu udělí cenu českému exministrovi kultury Hermanovi

Sudetoněmecké krajanské sdružení (SL) na červencovém sjezdu v Mnichově udělí bývalému českému ministrovi kultury Danielu Hermanovi nejvyšší vyznamenání, kterým je Evropská cena Karla IV. Ve středu to oznámilo krajanské sdružení, které zastupuje zájmy sudetských Němců odsunutých po druhé světové válce z Československa a jejich potomků. Mluvčí sudetských Němců Bernd Posselt v prohlášení označil Hermana za člověka, který pomáhá ostatní spojovat a usmiřovat.

Nejvyšší představitel sudetských Němců Posselt uvedl, že Herman je mimořádným křesťanským stavitelem mostů a usmiřovatelem. Cenu si Herman převezme v sobotu 17. července.

Herman navštívil sudetoněmecký sjezd v roce 2016 jako první člen české vlády. V tehdejším projevu, ve kterém sudetské Němce pozdravil oslovením milí krajané, připomněl nacistické zločiny i násilnosti Čechů při poválečném odsunu německy mluvícího obyvatelstva. Vyjádřil také lítost nad těmito událostmi. Sjezdu se Herman zúčastnil také v roce 2019, který byl kvůli pandemii nemoci covid-19 zatím poslední. Tehdy byl jedním z řečníků, kteří gratulovali dlouholeté šéfce Izraelitské kulturní obce v Mnichově a Horním Bavorsku Charlotte Knoblochové k Evropské ceně Karla IV.

Zdroj: ČTK
Další zprávy