Jan Šmíd | Komentáře
15. 6. 2006 14:30

Pozor! Nastalo zmatení fotbalových dresů

Fotbalový deník, 1. díl - Aby bylo jasno - fotbalové dresy vznikly proto, aby bylo jasno. Kdo za koho hraje, kdo komu drží palce.

Jenže zajeďte si teď do Německa a uvidíte poblázněný svět. Nastalo zmatení fotbalových dresů.

Procházíte se Westerburgem a proti vám kráčí skupinka v červených dresech české reprezentace. Způsobně pozdraví, jenže ne česky, jak byste čekali. "Guten Tag," řeknou ti, kteří svým tričkem dávají najevo přízeň České republice. Dresy si na sebe oblékli Němci. V jejich městě česká reprezentace trénuje a oni ukazují, že jsou pozornými hostiteli.

A nejenom oni. Považte! Na italské pizzerii ve Westerburgu nevlaje u vchodu jen italská vlajka, ale už i česká. Na chrámu italského národního jídla.

Na stadionech zmatení pokračuje. Jen si vezměme neděli. Na co asi mysleli  fotbalisté Srbska a Černé Hory během hymny před  zápasem proti Nizozemsku sledujíce vlajku země, která už více neexistuje.

Nebo další  zápas. Portugalsko hrálo proti své bývalé kolonii Angole. Vlastně něco podobného jsme tu už měli před čtyřmi lety, Francie také hrála proti Senegalu.

Někdy se zkrátka není možné spolehnout na jednoduchou symboliku dresů, je potřeba být pozorný pozorovatel. České fanoušky totiž najdete oblečené třeba v dresech Spojených států. Po úvodním zápase České republiky s USA si totiž někteří diváci dopřáli stejný rituál, jako fotbalisté na hřišti - po závěrečném hvizdu si vyměnili dresy.

A pozor i na tribunách. Fandí českému týmu jen Češi? Nikoliv, mezi naše příznivce můžete započítat i některé Angličany. Nutno ale přiznat, že to je možná trochu vynucená přízeň. Sledoval jsem skupinku anglických fanoušků, jak si kupují u překupníka vstupenky právě na naše utkání s USA. "Už jsme nesehnali vstupenky na zápasy našich, proto jsme si koupili lístky na Českou republiku," vysvětlovali.

Napadlo mě, zda-li to celé dění kolem šampionátu není vlastně mnohdy zajímavější než samotná hra. Třeba sledovat anglické fanoušky, jejich neuvěřitelnou posedlost následovat všude svůj národní tým, je nesrovnatelně přitažlivější než sledovat jejich zápasy.  Protože, řekněme si to upřímně, Angličané, byť  jsou nám sympatičtí, ten fotbal moc neumějí.

Jan Šmíd je zpravodajem Českého rozhlasu a exkluzivně pro Aktuálně.cz píše svůj německý fotbalový deník. Další díl vám nabídneme v sobotu a pak vždy třikrát týdně.

 

Právě se děje

Další zprávy