Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
25. 1. 2016 16:45

Proč na slávistickém dresu zůstane jen jedna hvězda, a nebude to ta čínská

Společnost CEFC Slavii koupila právě proto, že je součástí místního kulturního dědictví. Kdyby teď Číňané tlačili na pilu, byli by sami proti sobě.
Varianta číslo 1, která nevyhrála.
Varianta číslo 1, která nevyhrála. | Foto: Twitterový účet Jaroslava Tvrdíka

Čínská spojka Jaroslav Tvrdík v pátek na Twitteru představil nové dresy fotbalistů SK Slavia Praha. Šlo o první vážnější test, jak komunita příznivců skousla nové mecenáše.

Nejprve s dovětkem „zatím vyhrávající varianta :-)“ ukázal sešívaný úbor, opatřený logem majoritního vlastníka CEFC včetně rudé hvězdičky (v originále je v čínských barvách rudo-žlutá, upozornil později). Komunita vzápětí zavrčela hlasité Ne! Nemusíte být hned skalní slávista a skalní antikomunista, abyste, pokud o historii klubu něco víte, cítili problém. O Jana Rejžka se musely pokoušet mrákoty.

Tvrdík, zřejmě pod dojmem, že tudy cesta nepovede, vytasil náhradní variantu číslo 2, bez loga a bez hvězdičky, jen s dvojjazyčným nápisem CEFC China. Obě verze respektovaly tradiční červenobílé barvy, což ve sponzorské historii Slavie nebylo vždy pravidlem.

Takže domluveno. Reklama majitele klubu či generálního partnera do dress codu patří, na to si fanoušci všude po světě zvykli a není na tom nic divného. Čínští sponzoři mají reklamy v čínštině i na dresech anglické Premier League. Tak o co jde?

No, několik rozdílů v kultuře a byznysu by se asi našlo. Stojí za to se o nich zmínit, protože nejde jen o Slavii, ale vzájemný vztah Česka a ohlášených masivních čínských investic vůbec.

Při vší úctě a nesrovnatelnosti fotbalu jako fenoménu u nás a na ostrovech, Slavia byla spolutvůrcem národní totožnosti o něco víc než Crystal Palace, West Bromwich Albion nebo Bournemouth. Snad se to na mě jejich fandové nedozvědí… Ale význam Slavie (teď nechme stranou stejný podíl arcirivala Sparty) pro české dějiny je prostě někde jinde. Legenda daleko přesahující fotbalové hřiště.

Do té legendy patří i příběh nejlepšího českého útočníka všech dob Pepiho Bicana, kterého po roce 1948 komunisté poslali k lopatě. Kdyby viděl dres s rudou čínskou hvězdičkou, musel by se v hrobě na Vyšehradě obracet. Slávistické sebevědomí si v posledních desetiletích před listopadem 89 zakládalo na tom, že přes všechny ústrky je hvězda na dresu stále obrácená cípem dolů, a tedy nezaměnitelná s komunistickým symbolem. Ne-komunistický klub, to byla (a asi často ještě je) pro příznivce součást identity. Proto na dres patří jen jedna hvězda, slávistická.

Z druhé strany, anglické „čínské“ kluby sponzorují například provozovatelé internetových sázek, asi ne investiční kolos formátu CEFC. A jejich topmanažeři už vůbec nedělají poradce britskému premiérovi, máme-li si zkoušet představit paralelu vazbě Miloš Zeman - Jie Ťien-ming. CEFC je podle dostupných informací firma s vazbami na čínské vojenské kruhy, upevňující svůj vliv nejen skrze byznys, ale i řekněme strategické manévrování na vysoké úrovni.

Slavii a jiné české podniky si, jak to vyjádřil analytik David Marek, pořídila na „víkendovém nákupu“. Ne proto, aby skrze ni vydělávala stamiliony (a i to by pro ni byly drobné), ale jako investici do vlastního dobrého jména v České republice. Záchrana a ohlášený rozvoj proslulého klubu, ke kterému má nemalá část obyvatelstva srdeční vztah nebo alespoň respekt, byly dobrým tahem.

Samozřejmě není možné, aby to CEFC jen platila a čekala, až se povědomí o tom jaksi vsákne do společnosti a prospěje jí ve větších obchodních aktivitách. Musí to být vidět i přímo, tedy na sešívaných dresech. A jsme u jádra věci: jakkoli se to vzhledem k jejich finančním možnostem nezdá, Číňané by udělali hrubou chybu, kdyby při své prezentaci tlačili na pilu. S hvězdičkou, nebo jinak.

Protože teď se ještě nehraje o skutečné velké investice, ale o prestiž. CEFC Slavii získala kvůli tomu, že je mimo jiné součástí místního kulturního dědictví. Rodinným stříbrem. Kdyby jí teď zároveň vnutila příliš moc Číny, příliš moc sebe, úvodní víkendový nákup by sama znehodnotila. To hlavní pro ni je, aby ji veřejné mínění oceňovalo, aby ji lidé „měli rádi“. Třeba skrze Slavii.

Číňané ve vlastním zájmu nemohou dávat najevo, nebo alespoň ne příliš okatě, že si Čechy koupili. Zatím. Protože tu nejde zdaleka jen o peníze, ale i o neměřitelné hodnoty, je vliv masy „koupených“ větší, než se na první pohled zdá. Není radno si ji znepřátelit.

 

Právě se děje

Další zprávy