Ivan Kytka | Komentáře
24. 4. 2006 0:01

SMS pro Václava Moravce

Někteří čeští publicisté mají výhrady, že diváci, kteří sledují každý čtvrtek Otázky Václava Moravce speciál, mohou posílat lídrům krajských kandidátek během vysílání své hlasy.

Činí tak prostřednictvím textových zpráv z mobilních telefonů. Hlasování na ČT2 tak může manipulovat voličské preference.

Rozhořčení rozumím. Pohnutky, z kterých vyvěrá, však sdílím jen do jisté míry.

Spíše marketing než manipulace

Snaha o interakci s diváky (i za cenu sporu s Radou ČT a s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání) je pochopitelná. Příprava speciálního předvolebního pořadu stojí peníze. A autory i politiky i čas navíc. A tak není divu, že chtějí zpětnou vazbu a sledovanost. Nejlépe ihned.

Textové zprávy s "odevzdaným" hlasem jsou pro televizi v tomto kontextu produkčně "nejlacinější" a divácky nejatraktivnější.

Lze samozřejmě namítnout, že televize veřejné služby by měla mít ambice poněkud vyšší.

Ty však porostou jen s ambicemi jejích tvůrců a s jejich sebevědomím, že dokáží připravit kvalitní, interaktivní předvolební debatu s přidanou hodnotou, která vyvolá odezvu.#reklama

Esemesky s pouhým hlasem pak možná nahradí textové zprávy s otázkami či dokonce s informovanými komentáři diváků od obrazovek. Jde ostatně o trend, který sebou přináší digitalizace.

Při pohledu zvenčí tedy vypadá výzva k hlasování z mobilních telefonů spíše jako poněkud jednoduchý, možná průhledný, ale zčásti pochopitelný marketingový trik, než jako cílená manipulace s voličskými preferencemi.

Pro ČT je těžší bránit se nařčení, že Václav Moravec a tým, kterým je obklopen, chce hlasováním nafouknout sledovanost pořadu tak, aby dramaturgové zdůvodnili jeho existenci. A zajistili si budoucí přízeň vítězných politiků.

Zkouška kompetence na klávesnici

Jedno z mnoha úskalí spočívá samozřejmě v tom, že hlasovat z mobilních telefonů mohou i lidé, kteří pořad vůbec nesledují.

A že jedinou vypovídací hodnotou výsledků hlasování je tedy možná to, jak rychle dokáže osazenstvo sekretariátů hlavních politických stran ovládat klávesnice svěřených mobilních telefonů.

Pak by ovšem možná stálo za to pozvat jejich reprezentanty do studia, aby si to rozdali v esemeskování přímo před kamerami.

Otázky jakou předvolební hygiena

V pohoršení a také ve vzruchu nad publicitou, kterou si pořad dokázal zajistit, zaniká poněkud nespravedlivě jiný, po mém soudu velice důležitý fakt.

Moravcovy Otázky speciál poskytují voličům i politikům soutěžícím o jejich přízeň dodatečnou platformu, která může učinit debatu demokratičtější a následnou volbu informovanější a snad i vytříbenější.

Konec konců kdyby pořad během celé předvolební kampaně nepřinesl nic víc, než návrat jednoho z kandidátů v Karlovarském kraji na lavičku vyhrazenou pro fotbalové trenéry (místo vstupu do parlamentních lavic), splnil do jisté míry přesně ten cíl, pro který vznikl.

Ivan Kytka, [email protected]

 

Právě se děje

Další zprávy