Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
27. 5. 2013 14:20

Začíná válka: cyklisti proti automobilistům

Vláda schválila cyklistickou strategii. Ráda by, aby u nás jezdilo víc lidí na kole
Vláda by ráda, aby u nás do roku 2020 jezdilo ve městech o 25 procent víc a mimo města o 10 procent víc lidí na kolech.
Vláda by ráda, aby u nás do roku 2020 jezdilo ve městech o 25 procent víc a mimo města o 10 procent víc lidí na kolech. | Foto: Aktuálně.cz

Ve středu 22. května vláda jednala o cyklistech. I to se může stát. Chtěla by nás co nejrychleji přešupačit na národ skalních kolařů. Pěkné. Ministři schválili Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013-2020. Najdete v ní desítky bodů, které mají spustit erupci kolojízd a cykloturistiky.

Ministr Zbyněk Stanjura (ODS) k tomu pravil: „Cyklistická doprava je nejen zdravější, ale ve městě mnohdy i rychlejší a praktičtější než jízda autem. Důležité ale je, aby se cyklisté mohli po městě pohybovat bezpečně. Vytyčeným cílem je zvýšit podíl cyklistů na našich silnicích celkově o 10 procent a ve městech až o 25 procent a do roku 2020 snížit počet jejich úmrtí na silnicích na polovinu."

Mohlo by to začít tím, že by ministři a ministryně sami sedli na velociped a šlapali do práce. (Samozřejmě by měli na řídítkách majáček.) Nebo že by náš pan prezident jezdil po Praze na prézabikeu (něco jako papamobil). Má mnoho příznivců, jistě by je svým příkladem strhl. Ono totiž jednat o kolostrategii by opravdu chtělo, aby ministři měli zkušenost z ulic měst a českých silnic.

Šílenci i na kolech

Nejlépe znám na kole hlavní město. Dost mě děsí představa, že se tu po chodnících (jezdit po silnici je v Praze nemalé riziko) a občasných cyklostezkách prohání o čtvrtinu více kolařů. Rozuměj za dnešního stavu. Část cyklistů totiž bere jízdu na kole jako trénink, jako kondiční sport. A podle toho jejich jízda vyhlíží.

Ministr Zbyněk Stanjura dal dohromady Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013-2020.
Ministr Zbyněk Stanjura dal dohromady Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013-2020. | Foto: Ludvík Hradilek

Cyklisti často nadávají na bezohledné šoféry. Jak na ně kašlou, jak je vytlačují ze silnice, ohrožují. Ale na kole nejezdí nějaký jiný lidský druh. Poměr cyklistů-pirátů na kolostezkách bude zhruba stejný jako poměr řidičů-pirátů. Předloni mě mladá cyklistka, která zřejmě jela nějaký cyklo-gumball, srazila z kola v Praze na náplavce. Vypadala, že je úplně mimo - trénovala. Denně se setkáte s kolaři, kteří jedou po chodníku jako o život. (O váš.)

V Německu, kde se na kole jezdí mnohem víc než u nás (stačí jet do Berlína - město kol), řeší velký problém bezohlednosti cyklistů; množí se tam střety řidičů s kolaři, šoféři vnímají cyklisty jako rostoucí riziko.

Mizející cyklopruhy

Představa, že nás bude ve městech o čtvrtinu víc na kolech, není lákavá. S masivností vždycky narůstají negativa. A hlavně - česká města nejsou pro cyklisty stavěná. (Strategie to ví.) Typická je v tom Praha - kam se mají cyklostezky v centru dát? Namalovat na ulici pruh pro kolo je málo; je to jen jako podpora, pseudopodpora.

Jedna z nejhorších pastí ve městech: mizející cyklopruhy. Jedete v namalovaném kolopásu, náhle se silnice zúží, většinou v nějakém komplikovaném místě, cyklopruh je fuč a kolo se stává terčem nervních šoférů.

Jsme země aut, ne kol, země řidičů. Na 4,6 miliónu vozů u nás podle statistik připadají jen 4 milióny kol. Když jedete v Praze ráno do práce, na mnoha místech stojí beznadějné kolony automobilů. Když jedete po silnici nebo po chodníku do kopce, trpíte, protože vám výfukové plyny vtékají rovnou do plic. Z toho pohledu je dost pochybné tvrzení, že je jízda na kole nějak zdravější.

Budce to v roce 2020 v Praze na magistrále vypadat každý den jako dříve při cyklojízdě?
Budce to v roce 2020 v Praze na magistrále vypadat každý den jako dříve při cyklojízdě? | Foto: ČTK

Vytvářet pseudocyklostezky (dvojšipky a kola namalovaná na úzkých ulicích) je nebezpečné. Vjet tam třeba s dítětem na kole chce buď velkou lhostejnost, nebo odvahu. Smysl má kolaře od aut pokud možno oddělovat. A zároveň vytvářet dost tras pro kola. Když je cyklostezek málo, za pěkného počasí se z nich stává japonské metro ve špičce. Mezi koly se motají bruslaři a jet tam je o zdraví.

Stanjurova strategie obsahuje desítky opatření a návodů. Hodlá dokonce cyklistiku propagovat, lákat do Česka cykloturisty z ciziny. Co by ale opravdu pomohlo? Potlačovat ve městech auta. Omezovat jim vjezd do některých ulic, do celých částí města. Brutálně je brzdit. Začít dávat kolům přednost. V Belgii a Holandsku je v podstatě samozřejmé, že kolo smí vjet opačně do jednosměrky. Výjimečné tam je, když se do jednosměrné ulice na kole v protisměru nesmí. Kolo je tam vnímáno jako důležitý dopravní prostředek, kdežto jet osobním autem je skoro jako stát se škůdcem. Je vláda ochotná takovou změnu prosadit?

Belgie: kolo smí do jednosměrky

Ve strategii mimo jiné stojí: „Rozvíjet stávající síť ucelených tras pro bezmotorovou dopravu, zajišťujících relativně rychlé a hlavně bezpečné propojení důležitých cílů cest, nejen rekreačních, ale především z bydliště na pracoviště, které také počítá s rozšiřováním zón s omezenou rychlostí na 30 km/h a tzv. sdílené komunikace společné pro motorovou a bezmotorovou dopravu."
Kolik měst bude ochotno rozšiřovat zóny s třicítkou? Brzdit auta, bránit jim ve vjezdu do center? Hlavní město se k tomu nemá. A jednosměrky, kde smíte jet na kole opačně? Najdete jich pár, trend to jistě není.

Jet na kole mimo město, po okresce, to je taky zážitek. Silnice jsou posety dírami, kolař se jim musí vyhýbat, a když se vyhýbá, riskuje, že vjede pod auto. Ve městě jsou řidiči ještě jakž takž s cyklisty srozuměni, berou je jako nutné zlo, mimo město je pro ně kolo škodná.

V hlavním městě smí po chodníku jezdit vozítko segway. Ale cyklista tam kupodivu správně nesmí.
V hlavním městě smí po chodníku jezdit vozítko segway. Ale cyklista tam kupodivu správně nesmí. | Foto: Wikimedia Commons

Hladké silnice bez děr nás ještě dlouho nečekají. (Na jejich opravdu by podle odhadu expertů byl potřeba jeden bilion korun. Na letošek vláda dala 8 miliard...)

Co by pomohlo ihned? Ve městech povolit jízdu na chodníku - s tím, že cyklista je povinen brát ohled na chodce, nesmí je ohrožovat. Mimochodem - v Praze město povolilo, že po chodníku smějí jezdit turisté na elektrických dvoukolkách segway. Ty jsou hůř ovladatelné než kolo a turisté si je často půjčují jen na den, neumějí je pořádně zkrotit. Pokud smí na chodník segway, pak je nesmysl, aby tam nesmělo mnohem bezpečnější a ovladatelnější kolo.

Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu tvrdí: „Podle studie Evropské cyklistické federace každý kilometr ujetý na kole v porovnání s řízením automobilu ušetří společnosti 96 eurocentů."

To je pěkné, ale ono u nás, pokud známo, neplatí, že na kolo přesedlávají lidé, kteří normálně do práce jezdí autem. Mnohem spíš na ně sedají ženy a muži, kteří jinak jezdí tramvají, metrem nebo autobusem.

Každý jedenáctý mrtvý byl cyklista

Další věc: do metra s kolem smíte a je to skvělé. Ale do tramvaje obecně nesmíte; jen do vybraných vozů. Pro mnoho lidí je jízda na kole po městě nepřijatelná, protože nevyjedou velké kopce. Nebo je vyjedou, ale jsou potom tak uřícení, že se musí osprchovat. Tramvaj, kam s kolem smíte, by to do jisté míry řešila.

Problém je i s parkováním kol. Málokde u nás jsou zařízeni tak, že nabízejí stojany, kam můžete stroj přivázat. Velocipedy se taky hojně kradou, ale s tím vláda nic nenadělá, policajty přidávat nebude.

Vláda chce také podporovat cykloturistiku, propagovat české cyklostezky.
Vláda chce také podporovat cykloturistiku, propagovat české cyklostezky. | Foto: Ondřej Besperát

Cyklostezky stavíme - podobně jako silnice a dálnice - snad nejdráž v Evropě; i tady se úspěšně krade. Když na ně nejsou peníze, dá se postupovat jinak: zavírat některé komunikace pro auta a ponechat je jen kolům. Ale i na to musí být municipální ochota. A ta většinou chybí. Potlačovat auta je u nás asi tak stejně možné, jako zdražit pivo. Nikdo si to nedovolí.

Ministr Stanjura řekl: „Přesadit všechny lidi jedoucí do práce z automobilů na kolo není reálné. Jde ale o to, aby pro ty, kteří pracují ve městě, ve kterém i žijí, mohla být doprava na kole do práce bezpečným stylem dopravy." Bezpečně na kole? Pomoct musí policie. Měla by se začít objevovat i na cyklostezkách. Chytat piráty i tam. K tomu ale dneska chybí legislativa.

Je fajn, že vláda chce pomoci cyklistice, je to sympatické. Škoda, že s tím vyrukovala až na konci svého funkčního období. Víme, že peníze nejsou, proto je nutné jít cestou utlačování aut, řidičů. A na to Zbyněk Stanjura, primátoři a starostové odvahu mít nebudou.

Každou jedenáctou osobou usmrcenou na našich silnicích byl v uplynulých letech cyklista. Smrtelné úrazy cyklistů v poměru k počtu kilometrů ujetých na kole jsou u nás podle strategie mnohem častější než v Holandsku, Belgii, Německu. I to je jeden z důvodů, proč se u nás jezdí na kole méně: lidé se bojí o život.

Názory Aktuálně.cz

Názory - co vy na to?

Sledujte nás na:


 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 minutami

Itálie má oficiálně další mafiánskou organizaci, římský klan Casamonica. Její boss dostal u soudu 30 let vězení

Itálie má oficiálně další mafiánskou organizaci, kterou je římský klan Casamonica. Soud jej tento týden postavil na roveň známějším uskupením jako jsou sicilská Cosa Nostra, neapolská Camorra či původně kalábrijská 'Ndrangheta. Dlouhými tresty vězení potrestal soudce čtyři desítky členů římské mafie, jeden z bossů má strávit za mřížemi 30 let.

"Je to velice důležitý verdikt zejména proto, že ničí iluzi o tom, že v Římě žádná mafie není," řekl agentuře AFP Nando Dalla Chiesa, který o organizovaném zločinu přednáší na milánské univerzitě. "Město nedokázalo přijmout fakt, že v něm operují nejen některé elementy zločineckých skupin Camorra a 'Ndrangheta, ale že má i svou vlastní, domácí mafii," dodal.

Proces se členy mafie Casamonica trval dva roky a obžalovaní mají podle rozsudku kvůli obchodování s drogami, vydírání a držení zbraní strávit ve vězení celkem 400 let. Boss Domenico Casamonica dostal trest 30 let odnětí svobody, rozsudek ale není pravomocný.

První členové rodiny Casamonica, kteří patří k romské menšině, se do Říma přistěhovali v první polovině 20. století a policie je dlouho sledovala zejména kvůli lichvářským půjčkám. Klan na sebe upozornil v roce 2015, kdy se v Římě konal pompézní pohřeb jeho bosse Vittoria Casamoniky. Rakev tehdy ulicemi vezl kočár tažený koňmi, z helikoptéry se na něj sypaly okvětní lístky růží a truchlícím hrála hudba z filmu Kmotr. Policie i vedení města pak musely čelit kritice, že konání okázalé akce nedokázaly zabránit.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 23 minutami

Při útoku v Somálsku zemřelo nejméně osm lidí, je mezi nimi premiérova poradkyně pro ženská práva

Nejméně osm lidí v sobotu zemřelo při sebevražedném útoku nedaleko prezidentského paláce v somálské metropoli Mogadišo, informovaly tiskové agentury s odvoláním na policii. Další jsou zraněni. K zodpovědnosti za explozi se přihlásilo radikální islamistické hnutí Šabáb, které je napojeno na teroristickou síť Al-Káida. Automobil napěchovaný výbušninami najel do osobních a nákladních vozů u kontrolního stanoviště, odkud vede cesta ke vstupu do prezidentského paláce, popsala agentura AP.

Přes toto kontrolní stanoviště jezdí prezident a premiér při cestách na letiště nebo z něj, podotkla AP. Mluvčí hnutí Šabáb později uvedl, že sebevražedný útočník cílil na konvoj aut, jenž mířil do paláce. Svědek agentuře Reuters popsal, že viděl sedm zničených automobilů a tři rikši. Celá křižovatka byla podle něj potřísněna krví.

Vládní mluvčí Mohamed Ibrahim Moalimuu oznámil, že mezi oběťmi je poradkyně premiéra pro záležitosti žen a lidských práv Hibaq Abukarová. "Byla jedním z pilířů premiérovy kanceláře v otázkách týkajících se žen," sdělil na Facebooku. Podle Reuters není jasné, zda Abukarová byla v době výbuchu v konvoji, nebo se ocitla poblíž exploze.

Podle policejního mluvčího Abdifataha Adama Hassana dalších devět lidí utrpělo zranění. Počet obětí by však mohl být vyšší, jelikož některé mrtvé a zraněné odnesli jejich příbuzní, uvedl Hassan. "Za výbuchem stojí Šabáb. Zabili osm lidí, včetně vojáka, matky a dvou dětí. Šabáb masakruje civilisty," dodal Hassan.

Radikální hnutí Šabáb, jenž chce svrhnout vládu a prosadit v Somálsku svůj přísný výklad islámského práva, provádí podobné útoky často.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Tálibán pověsil na náměstí v západoafghánském městě Herát mrtvé tělo na jeřáb

Signalizuje to návrat některých metod, k nimž se islamistické hnutí uchylovalo v minulosti, poznamenala agentura. Muž, jenž provozuje na náměstí lékárnu, agentuře popsal, že na místo byla přinesena čtyři těla, z nichž tři skončila vystavená na dalších náměstích ve městě. Tálibové podle něj lidem sdělili, že čtveřice se podílela na únosu a policie je zabila. Tálibán se zatím oficiálně nevyjádřil.

Núruddín Turábí - jeden ze zakladatelů radikálního islamistického hnutí a hlavní zastánce přísného výkladu islámského práva v době, kdy Tálibán vládl v Afghánistánu poprvé, řekl tento týden agentuře AP, že uskupení hodlá opět provádět popravy a utínat ruce. Podle jeho slov se to ale možná nebude dít veřejně jako v minulosti.

Od chvíle, kdy Tálibán v polovině srpna převzal kontrolu na asijskou zemi, mnozí Afghánci i svět s obavami sledují, zda tálibové obnoví tvrdou vládu z druhé poloviny 90. let, kdy hnutí Afghánistán spravovalo poprvé. Vůdci radikálního uskupení zůstávají zakořeněni v hluboce konzervativním a tvrdém světonázoru, ačkoliv přijímají technologické změny jako jsou mobilní telefony, poznamenala AP.

Představitelé Tálibánu dříve prohlásili, že nebudou opakovat fundamentalistickou politiku předchozí vlády svého hnutí.

Další zprávy