Železný to řekl dávno před érou různých reality show a celkovou proměnou televizních trhu v zemi.
Zkuste si někdy pročíst odbornou publikaci o kinematografii. Budete šokováni, co se ve světě točí zajímavých filmů plnících festivaly, sbírajících ceny a ovace. A pak se podíváte do nabídky kin a kde nic, tu nic.
A asijský film? Ten musí dostat Oscara, aby se k nám dostal.
Znovu jsem si to ověřil. Chtěl jsem jít na film o brilantním spisovateli Trumanu Capotem, za nějž Philip Seymour Hoffman získal Oscara za nejlepší mužský herecký výkon. Téměř nikde ho nedávali ve večerních hodinách. Stejně tak rychle zmizela oscarová Zkrocená hora.
Mluvím o mezinárodně oceněných filmech s poselstvím, co přinesou zajímavý pohled rozšiřující znalosti, zážitky a zkušenosti. Z kin zmizely rychleji než krysy z mršiny po výstřelu z poplašné pistole.
Namísto toho jsou multiplexy přeplněné Dobou ledovou 2 a Základním instinktem 2. Asi jde o komerční trháky. Ale upřímně - to je ale peklo! Není to bizarní obrázek? Kreslený film a nastavovaná kaše.
Když se projdete Paříží, Bruselem nebo Amsterdamem, najdete ve všech kinech spoustu filmů evropské provenience. Motocyklové deníky o cestování mladého studenta medicíny Che Guevarry Jižní Amerikou byly v Bruselu v kinech tři měsíce v největších multiplexech. Hotel Rwanda byl promítán stejně jako Mr. And Mrs. Smith s Pittem a Jolieovou.
Pravidelně jsem v Bruselu našel v městských kinech nové ruské, francouzské, španělské, nizozemské, německé nebo švédské filmy. A přitom Belgičané nejsou ve srovnání s námi žádní přecitlivělí "inťoši".
Pokud byste se na evropskou kinematografii podívali skrze nabídku českých multiplexů, získáte pocit, že se nic netočí. Evropský film zemřel.
Je to škoda. Většina děl, která vyjdou z evropských zemí za jejich hranice, jsou skvělé snímky o fenoménech doby, lidských vztazích. My mohli vidět jen francouzskou Válku policajtů. Skvělý film, ale stačí to?
Železný kdysi hodil do placu Novu jako paradox. Za komunistů totiž běžné americké "kasovní trháky" do kin nešly. Režim nakupoval Tarkovského, Bergmana, Godarda, Viscontiho, Michalkova nebo Szabóa a vypadalo to, že jsme kulturní a uměleckou výspou tehdejšího světa.#reklama
Tento pohled byl stejně směšný jako nabídka zboží na socialistických regálech nebo řeči o skvělém školství a zdravotnictví.
Ve skutečnosti jsme okrajoví a provinciální a podřizujeme se pseudologice trhu. Když máte dnes chuť na dobrý film, musíte sáhnout po DVD. Jsem rád, že videopůjčovny logiku multiplexů nepřevzaly.
Jinak by se "doba ledová" přesunula do celé filmové nabídky.
Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT