Milan Fridrich | Názory
2. 3. 2006 0:01

O překvapivé globalizaci a řídkém pivu

Stella Artois a Amstel v českých hospodách - to je tedy nefalšovaná globalizace.

McDonalds, KFC, Lidl, Carrefour nebo Tesco? To jsou staré symboly rozpínajícího se planetárního kapitálu. Neohromí.

Člověk si na to zvykne a povzdechne: Vždyť je to jen jiné jídlo, novinka ve světě supermarketů, oblečení nebo kosmetiky. Když vám ale začnou v českých končinách belgičtí majitelé českých pivovarů tlačit do popředí své zavedené značky z ciziny - cítíme, že tahle globalizace je něčím jiná. Jde až na dřeň "národní kultury". Je to dramatická změna v psychologicky přecitlivělé sféře, v níž není hlavním městem Praha, nýbrž Plzeň.

Svět českého piva je ale arénou, v níž došlo v posledních dekádách k velkým změnám. Pryč jsou doby, kdy jsme se sázeli, jak dlouho vydrží pětikoruna na čerstvé pěně. Fascinovaně koukali, jak pěna klesá, zda se trhá nebo drží jako vosk na lyžích. Dnes jsou i nejlepší piva bez pořádné pěny. V Praze je pár hostinců, kde ji najdete. Čepované pivo se prostě změnilo. My, co to pamatujeme, budeme do smrti naštvaní.

Během sedmi let v Bruselu jsem vypil Stelly Artois a Amstelu tolik, že bych tím mohl zaplavit podolský bazén. Musel jsem si ale zvykat. Byla jiná, řidší, nasládlejší, ostřejší a okysličenější. Jak šel čas, stalo se mi něco podivného - klasické české pivo se začalo mému vkusu vzdalovat.

Ono hořké syté pivo mi konzistencí připomínalo spíš pomerančový džus než nápoj. Vypijte tři litry džusu!

A najednou se vrátím a vidím, jak belgická piva, na něž jsem si zvykl a myslel, že je uvidím maximálně ve specializovaném obchodě, okupují české hostince a dostávají se do obliby. Například Hoegaarden, bílé kvasnicové pivo, kam Belgičané házejí kus citrónu na zvýraznění chuti.

Svět české kotliny se změnil. Ne ve všech hospodách se křičí: Nad české pivo není! Ne všude se dává deset až patnáct klasických desítek. Já se taky změnil. Mám rád různá piva: hořká, sytá i řídká nebo kyselá.#reklama

Vím, proč do českých hospod vstoupila globalizace. Chuť českého moku už není výjimečná, jak bývala. Až na výjimky se podobá řidším pivům, jako je Stella Artois nebo Amstel. Proto loga svítí na českých lokálech.

Před deseti lety bych tomu nevěřil. Belgičané v české hospodě?!?

Autor je šéfeditorem zpravodajství ČT

 

Právě se děje

Další zprávy