Aktuálně.cz Aktuálně.cz | Názory
Aktualizováno 27. 10. 2017 14:00

Čeká nás "velké rozkmotření" Babiše se Zemanem. Komentátor Martin Fendrych odpovídal on-line

Jak se vyznat v povolební politice? Přečtěte si otázky a odpovědi v on-line rozhovoru Aktuálně.cz.
Online rozhovor s Martinem Fendrychem
Dotazovaný právě odpovídá
Martin Fendrych odpovídal na otázky čtenářů od 10 hodin.
Přejít k dotazům

Voliči rozdali karty. - Tahle oblíbená fráze je politikům k dispozici už skoro týden, aniž by bylo jasné, jak přesně se výsledky voleb promítnou do rozdělení moci. Jen o tom, že Babišovo ANO, které vyhrálo s rekordním náskokem, bude vládní stranou číslo jedna, není pochyb.

Povolební jednání zatím nerozhodla ani o vládní koalici, ani o tom, jestli vůbec nějaká vznikne, anebo se ANO pokusí o menšinovou vládu, které by dala důvěru i nějaká další hnutí nebo strany.

Výsledek voleb také posílil pozici Miloše Zemana a jeho vyhlídky v lednových prezidentských volbách, což se promítlo i do kurzů sázkových kanceláří, pro které teď přestal být hlavním favoritem Jiří Drahoš.

Povolební situace je neučesaná a nepřehledná - i proto, že je to poprvé, co se necelé tři měsíce po parlamentních volbách koná přímá volba prezidenta. Babiš ještě nemá vyhráno, a Zeman už vůbec ne. Číst motivy a taktiku politiků je komplikované, zapojit představivost nutné. Obchody něco za něco jsou v plném proudu.

Komentátor Aktuálně.cz Martin Fendrych odpovídal na otázky čtenářů k politické situaci v pátek 27. října od 10 hodin.

Online rozhovor s Martinem Fendrychem

Dotazovaný právě odpovídá
Martin Fendrych odpovídal na otázky čtenářů od 10 hodin.
Aktualizovat reportáž
27. 10. 2017
Ptá se: kostas

dobrý den ,vypadá to na vládu soudruhů babiše + filipa pod dalším bolševikem zemanem s korejcem a jeho 12 ti migrantama v zádech , hrozí kontrarevoluce ?

Odpovídá: Martin Fendrych

Podle mne to zatím nejvíc vypadá na menšinovou vládu pana Babiše.

27. 10. 2017
Ptá se: Josef Novák

Proč nikdo nechce jednat s ANO a nepožaduje, aby byla sestavena vláda bez pana Babiše, minimálně do doby, než si Babiš vyřeší své problémy s policií a OLAFem? Vždyť to by dávalo smysl. S Babišem je každá vláda automaticky nestabilní, ale bez něj (a Faltýnka) by to snad šlo?

Odpovídá: Martin Fendrych

Toto především nechce pan Babiš. Jinak by to stranám nabídl. Platí ovšem, že ANO bez Babiše je jako tělo bez duše. To hnutí je on.

27. 10. 2017
Ptá se: Honza

Zdravím, vaše články jsou skvělé, i když někdy trochu přehnaně fanatické.
Nemyslíte že obzvlášť ODS udělal před volbami hroznou chybu, když vyloučila jakoukoli spolupráci s Babišem? Mohl to být třeba kompromis že EET se nebude dál rozšiřovat, a až ODS na to bude mít sílu, může si ji sama zrušit. Co se mě týká, vláda s ODS by byla tou nejlepší variantou jako ochrana před Okamurou, pochopitelně za předpokladu že by ODS nepodrazila své voliče, což už má za sebou.

Odpovídá: Martin Fendrych

S druhou částí souhlasím, taky bych dnes viděl vládu ANO - ODS jako jakž takž přijatelnou. Ale bez pana Babiše, pokud bude trestně stíhán. Trestně stíhaný premiér je malér pro celou zemi. Jinak ODS měla kampaň postavenou na odporu vůči politikovi-oligarchovi, který ničí malopodnikatele, těžko to mohla dělat jinak.

27. 10. 2017
Ptá se: Miroslav Holan

Dobrý den,
chci se zeptat zdá vám nepříjde pokrytecké když někdo před volbami hlásal jak chce plnit svůj program a pak odmítá jít do vlády s Andrejem Babišem? Jak tedy chce plnit daná strana svůj program když chce být v opozici? Díky za odpověď

Odpovídá: Martin Fendrych

Jde o to, jestli je program té či oné strany slučitelný s programem ANO. Dále jde o to, že v normální zemi by strana nenechala svého politika kandidovat na premiéra, když má na krku obvinění z trestného činu (obvinění volby nesmazaly, jen přerušily trestní stíhání). To pak velmi komplikuje vyjednávání. Jedna věc je program, druhá pak důvěryhodnost partaje.

27. 10. 2017
Ptá se: Eva a Jirka P.

Vážený pane Fendrychu,
na základě volebních výsledků se ukazuje, že není dostatečná komunikace demokratických stran s obyvateli naší země.

Co byste do budoucna doporučil v tomto zlepšit, jak být v kontaktu s voliči a vysvětlit jim výhody demokratických stran tak, aby se dalo čelit intenzívním (a úspěšným) kampaním stran nedemokratických. Existují nějaké vhodné příklady ze zahraničí, např. ze západní Evropy?

Děkujeme velmi za odpověď i Vaše komentáře, které píšete pro Aktuálně.cz.

Odpovídá: Martin Fendrych

Pokud to je tak, jak říkáte, pak by měly tyto strany víc poslouchat, koukat okolo sebe, dívat se, jak je to se silnicemi v obcích, dálnicemi, jak dlouho čekáte na úřadech atd. Já si ale myslím, že by také občané měli víc vnímat, v jak komfortní situaci celá republika žije. To neznamená, že se všichni mají jak prasata v žitě, ale že stát jako celek zažíval velmi klidné, poměrně svobodné údobí s růstem ekonomiky a nízkou nezaměstnaností. Tohle ztratit, zahodit, by byla škoda. Nevím, jestli to mají lidem vtloukat do hlav partaje, spíš bychom to měli vnímat my sami, vážit si toho.

27. 10. 2017
Ptá se: Bittner

Dobrý den p. Fendrychu, děkuji za vaše komentáře, vaše názory a postoje mi jsou blízké. Navíc vnímám důležitost popsat věci správnými jmény a říkat věci otevřeně, narovinu. Ale aby to byla otázka trošku si rýpnu. Koho jste volil a proč? :)

Odpovídá: Martin Fendrych

Volil jsem demokratickou stranu, která se do sněmovny dostala. Proč? Pro mě populistické či nacionalistické strany nepadají v úvahu. Stejně jako hnutí, které zcela ovládá jeden muž.

27. 10. 2017
Ptá se: Tadeáš Ulrich

Dobrý den, jakou variantu vidíte v současnosti jako nejpravděpodobnější? Já osobně si dokážu představit menšinovou vládu s tím, že by se Andrej Babiš snažil pošpinit všechny ostatní strany s tím, že on chtěl plnit program a ony mu to neumožnili, byly by předčasné volby a ANO by získalo ještě více mandátů než v současné situaci.

Odpovídá: Martin Fendrych

Odpovídám níže několikrát na toto. Jako nejpravděpodobnější vidím menšinovou vládu pana Babiše, která bude "obchodovat" především s SPD a KSČM.

27. 10. 2017
Ptá se: Eduard

O Andreji Babišovi píší naše i zahraniční sdělovací prostředky m.j. jako o populisotvi.
Nevím, včem je jeho populismus. EET ni hlášení DPH jistě populistické není, nadbytek migrantů snad u nás nechce nikdo atd.
Můžete mi, prosím, sděliti, v čem tedy tkví jeho populismus ?
Děkuji

Odpovídá: Martin Fendrych

Příklad: u nás je minimum uprchlíků, ale pan Babiš říká "ani jednoho". Přitom ještě před dvěma roky mluvil o tom, jak tu chybí sto tisíc pracovníků a že by je mohli zastoupit uprchlíci ze Sýrie (ty citáty lze vyhledat). Takový obrat je zjevně populisitcký, líbivý.

27. 10. 2017
Ptá se: Janek

Dobrý den pane Fendrychu,

předně bych Vám chtěl poděkovat za Vaše komentáře zde na ACZ, myslím, že se často strefujete svými tématy do aktuálních problémů, které se dotýkají situace tady v ČR. Myslím, že dokladem toho, že na nich něco bude, jsou často i komentáře pod články, kde se objevují často jen nenávistné příspěvky bez věcných argumentů.
Chtěl bych se zeptat, zda si myslíte, že současnou neochotu většiny parlamentních stran může Babiš využít k tomu, že se opět pasuje do role mučedníka a bude tvrdit, jak ho všichni nemají rádi, nebo se spojí s extremisty typu Okamury, čímž si otevře cestu k vládě, a co by to mohlo znamenat pro ČR v mezinárodním kontextu?

DíkyJanek

Odpovídá: Martin Fendrych

Pan Babiš "mučedníkuje" stále, v tom on je velmi dobrý. Jenomže teď to má ztížené, protože rád vystupuje jako supermanažer, opakuje, že on žije neustále "v krizi", takže je navíc krizový manažer, čili by měl složitou situaci hravě a rychle zvládnout.
Mám za to, že se postupně dostane do střetu se svým hlavním podporovatelem Milošem Zemanem. Prezidentův zájem je zdržovat, natahovat tuto patovou situaci, být důležitý, kdežto pan Babiš by chtěl vládnout, předvést, jak to umí, že je nejlepší. Podle mě nás čeká velké rozkmotření AB a MZ, ale roli v tom hraje trestní stíhání, koule na Babišově noze.
Jinak na pana Okamuru ve vládě odpovídám níže.

27. 10. 2017
Ptá se: Karl Adler

Zajímalo by mě Váš názor, jestli je možné ze strany ANO očekávat nátlak (případně až vydírání) na Piráty, ODS a ostatní - v případě, že se Babišovi nepodaří nikoho z nich přesvědčit ke koaliční spolupráci. Nátlakem myslím situaci, kdy zazní slova typu: Nechcete do vlády, ale zároveň necháte dopustit vládu se zastoupením stran (nebo případně s jejich podporou), co směřuji k nedemokratickým rozhodnutím a k rozhodnutím, které můžou republiku jednou hodně mrzet.
Jak myslíte, že by se strany směřující do opozice, v takové situaci zachovaly?
Dík.

Odpovídá: Martin Fendrych

Na Piráty by to, předpokládám, neplatilo, hned by věc zveřejnili a ANO by to neprospělo. Ostatní? Ono není třeba "vydírat", tohle nebezpečí (SPD + KSČM jako antievropské, antizápadní strany) tu prostě je a v kalkulu to jistě hraje roli.
Já si ale neumím představit, že by pan Babiš riskoval v ládu s panem Okamurou.

27. 10. 2017
Ptá se: Miriam

Dobry den pane Fenrych,
Jaky by vznikl problem,kdyby byla mensinova vlada?
Kdyz by opozicni poslanci schvalne bojkotovali hlasovani dulezitych zakonu,tak by se mohlo stat,ze v pristich volbach dostanou jeste min hlasu.Dokazi si to vubec uvedomit?
Dekuji za odpoved

Odpovídá: Martin Fendrych

V menšinové vládě by pan Babiš "obchodoval" s každým, kdo by se nabídl včetně SPD a KSČM. To považuju za ohrožení demokracie.

27. 10. 2017
Ptá se: Dr.Fe1

Dobrý den. Chci se zeptat, jaké řešení povolební situace považujete pro ČR za nejlepší ? Prosím o konkrétní odpověď vycházející z reálných podmínek a nikoliv o přání, jak by to bylo, kdyby dopadly volby jinak apod. ... tj. jaká konkrétní koalice by měla vzniknout, či by měly být předčasné volby ? Děkuji.

Odpovídá: Martin Fendrych

Já osobně bych při daném výsledku voleb jako nejlepší řešení viděl vládu ANO plus ODS, ale s tím, že by pan Babiš odéesce dal do správy finance a vnitro a že by se ANO vzdalo šéfa sněmovny (toho by mohli dostat Piráti, "kontrolní" strana). Ideální by bylo, kdyby se za současné situace (obvinění) pan Babiš vzdal postu premiéra. Nemyslím, že by předčasné volby přinesly zásadní změnu a nechci vládu ANO podporovanou SPD, cena by byla příliš vysoká.

27. 10. 2017
Ptá se: Gerhard Mendrok

Pane Fendrychu hezky den, nikoliv minulost ale budoucnost nás nutí přemýšlet na otázkou, jakou aktivitu, strategii vidíte jako nutnou od lidi, co si opravdu mysli, ze jde o demontáž svobody. Co vidíte, ze musíme nyní na každodenní bázi dělat. Gery Mendrok s podekovanim

Odpovídá: Martin Fendrych

Mluvit s lidmi okolo sebe, upozorňovat na to, jak by Česko zřejmě vypadalo, kdyby vypadlo z EU (zchudnutí, krachy firem, uzavřené hranice, hříčka v rukou ruských tajných služeb, žádné dotace, jichž zatím přišlo přes 600 miliard a čeká se dalších 500 atd. atd.) Potíž je, že lidé dnes svobodu vnímají jako naprostou samozřejmost, pro kterou nemusejí dělat vůbec nic, ale to se krutě mýlí. O svobodu se musí pečovat především v našem okolí, v rodinách, nebát se, vystupovat proti špíně atd.
Nevím, jestli jsem Vás tou odpovědí uspokojil, jde o celoživotní naladění, které se dost těžko vyjádří v onlinu...

27. 10. 2017
Ptá se: DH

Dobrý den pane Fendrychu,
mám potřebu dát Vám najevo, že zdaleka nejste názorově osamocen a že mezi kriticky smýšlejícími je mnoho těch, kteří jsou za Vaše zveřejňované postřehy a úvahy (nejen politické, nýbrž i environmentalistické, náboženské...) vděčni – díky za ně!

A nyní otázka. Myslíte, že by dosud neprofilovaní Piráti a parvolevě nevybalancovaní Zelení mohli najít dostatek společného na to, aby začali úžeji spolupracovat?

Odpovídá: Martin Fendrych

Díky za podporu.
Zelení dostali strašně málo hlasů, Piráti nebudou cítit potřebu se s nimi spojovat, navíc se nyní zdají kompaktní, což je vzácné. Jinak Piráti se profilují jinak než pravo-levě a Zelení za Matěje Stropnického byli velmi, velmi levicoví. Mimochodem měli program nejvstřícnější vůči uprchlíkům ze všech kandidujících stran. Ale na spolupráci s Piráty to nevidím.

27. 10. 2017
Ptá se: Ján Leskoviansky

Dobrý deň, pán Fendrych. Chcel by som sa opýtať, prečo z úst jedniného politika v ČR neni počuť jediné slovo v zmysle, čo je dobré pre nás Európanov alebo čo by sme mohli robiť spolu s ostatnými aby sa nám v Európe žilo stále tak dobre ako doteraz alebo ešte lepšie. Vždy je počuť len, čo je dobré pre nás (Čechov) v EU, aké su tie naše zájmy atd. Z toho potom vyplíva, že to nie sme "my" ale to sme" my a oni". Ďakujem pekne za odpoveď a teším sa na Vaše ďalšie komentáre.

Odpovídá: Martin Fendrych

Pane Leskoviansky, mluvíte mi z duše, to je přesně můj postoj, jsme Evropané a Češi současně. Potíž je v tom, že tohle platí jen do časů pohody, jakmile přijde nepohoda, krize, náhle se probouzí národovectví, nechceme kooperovat, nechceme pomáhat, být solidární, stáhneme se do sebe. Bobtná "my" a "oni", což nás vyděluje a oddaluje jádru unie.
Důvod? Chybí odvážní politici, kteří se nebojí toto držet (oni tu jsou, Karel Schwarzenberg a topka, Starostové i jiní, jen s tím neuspívají). Mainstream jde populisticky za panem Zamenam proti EU k naší škodě.

27. 10. 2017
Ptá se: Petr Hatina

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat - na jedné straně je zde zřetelný protest demokratických stran proti tomu jít do koalice s Babišem. Ovšem na straně druhé je zde nemalá možnost že Babiš z tohoto důvodu nakonec vytvoří vládní koalici s komunisty a Okamurou, Takže chtěl jsem se zeptat, i z hlediska možných negativních důsledků pro naší republiku a občany, není toto až příliš vysoká cena za to že ty demokratické strany zůstanou "čisté"? Přece by naopak by jim občané mohli říct, právě proto jsme vás volili aby k takové vládě nedošlo...

Odpovídá: Martin Fendrych

Kéž by naše demokratické strany byly čisté!
Jinak jsem na podobný dotaz již odpovídal níže.
Ptáte-li se na zájmy republiky, ty jsou jasné: zůstat v EU a NATO, neničit český ústavní systém. Tohle by mohl být plán pro ODS s Babišem, tomu bych rozuměl.

27. 10. 2017
Ptá se: Helena

Dobrý den, pane Fendrychu. Zajímá mě, zda premiér ČR musí mít tzv. bezpečnostní prověrku a lustrační osvědčení. Mám dojem, že presumptivní premiér Babiš by s obojím měl problém. Proč se o tom nemluví a nepíše?

Odpovídá: Martin Fendrych

Po ministrovi financí prezident "lustrák" nechtěl. Odtud plyne, že ani premiér ho mít nemusí, stejně jako prověrku. Doby se mění.

27. 10. 2017
Ptá se: Honza Švácha

Jak vidíte Českou republiku v roce 2020?

Odpovídá: Martin Fendrych

Optimista: zůstaneme v EU, pevně tomu věřím. Zůstaneme v NATO.

27. 10. 2017
Ptá se: Zdenek Zajac

Dobry den,

Nemohl jsem minout rozhovory pana Dolejse za KSCm, kde tvrde utoci na vedeni s tim, ze nenapada jejich zpusobilost politickou, ale jejich vek.

Nepovede presne tenhle argument k nechuti staleho jadra volicu KSCm, ktere je take jiz starsi v pripade opakovanych voleb?
Dekuji

Odpovídá: Martin Fendrych

To víte, napadnout stalinistické křídlo KSČM se mu asi nechce. Útoky na věk jsou ovšem hloupé.

27. 10. 2017
Ptá se: Petr K.

V čem vidíte prohru ČSSD?

Odpovídá: Martin Fendrych

To je na seminář. Václav Bělohradský mluví o "identitární panice", jež zachvátila levici. S tím souhlasím, oranžáda ztratila svoji identitu, a když ji začala zase hledat, bylo pozdě. Jistě to není hra s nacionalismem, není nic méně levicového.

27. 10. 2017
Ptá se: Zdenek Zajac

Dekuji za Vase komentare jsou vitanou zmenou v dnesni dobe a vdecnou manou k zamysleni.

Zeptal bych se, zda ma smysl tvorit vladni koalici s cssd, ktera ma vzhledem k vyrocnim zpravam velmi vazne financni problemy a za posledni zverejnenou pujcku ve zprave dokonce uz musela rucit prijmem budoucim, statnim prispevkem z nynejsich voleb? Prvne se v jejich zprave objevila povinna opravna polozka za pohledavku Altnera na 18mil (330mil+ nyni s uroky). Predpokladam, ze jen ucetni chybou cssd zapomina na druhy spor ohledne stejne smlouvy, tentokrate o 72mil + uroky ve stejne mire, jako predxhozi pripad. Zde by jiz cssd mela zapocitavat do opravnych polozek milirdu+

Je vubec nejaka rozumna sance pro strany s mensim ziskem projit uspesne opakovanymi volbami bez posileni ANO a pripadne Piratu?
Jelikoz SPD sice prekvapila, ale nepredpokladam, ze by dokazala stejny zisk zopakovat. Ocekavate, ze novy snatek STAN + lidovci + pripadne avizovana TOP09 znovuvolice prilaka, nebo odradi?Dekuji

Odpovídá: Martin Fendrych

Finanční stav ČSSD je jedna věc, mít pár ministrů jiná. Ta strana však udělala tvrdou zkušenost, že ji soužití s ANO těžce poškodilo. Opakovat to? Těžko.
Pokud by nás čekaly předčasné volby, velerozumné by bylo, kdyby se spojili lidvci, topka a Starostové, díky D'Hondtově metodě by ty tři strany mohly posílit svůj zisk. Chtělo by to však nedostávající se odvahu.

27. 10. 2017
Ptá se: Daniel Macoun

Dobrý den, pane Fendrychu,
nemáte dojem, že by měl být komentátor politicky nestranný? Uvědomujete si, že to byly právě permanentní "hejty" aktivistických novinářů vyšroubované do až absurdních poloh, které vyhrály nebo pomohly vyhrát Babišovi volby? Ad2 S největší pravděpodobností dojde k předčasným volbám, kalkul některých politiků (Babišovo odstranění skrze kauzu Čapí hnízdo, v níž bude hrát velkou roli OLAF a tlak bruselských politiků napojených na TOP09) je do očí bijící. Myslíte si, že Babišův odchod z čela hnutí musí nutně znamenat horší výsledky v předčasných volbách?

Odpovídá: Martin Fendrych

Komentátor vyslovuje názor na základě faktů. Příklad: je-li politik trestně stíhán policií a jde-li o nejsilnější politickou figuru v zemi, pak se zdá nelogické, že by policie a žaloba "dělaly na objednávku" nebo že by to byla "účelovka". Když toto píšete, není to "hejt", ale názor opřený o fakta. Mimochodem patřím mezi kritika účtu Šuman a té estébácvké metody, pomocí níž chtěl pana Babiše diskreditovat.
Babišův odchod z čela ANO by hnutí marginalizoval. Je to z 99 procent právě on, nic víc, nic méně.

27. 10. 2017
Ptá se: Vašek

Dobrý den, pane Fendrychu,
myslíte si, že Tomio Okamura je skutečně "upřímným xenofobem", nebo je SPD jen jeho dalším výdělečným podnikem?

Díky za skvělé komentáře 😉!
V.

Odpovídá: Martin Fendrych

S panem Okamurou se osobně neznám, těžko mohu posuzovat jeho psýchu. Podle Úsvitu bych soudil, že jde o další byznys plán.

27. 10. 2017
Ptá se: Bartoš

Proč na Aktuálně neustále lžete?

Odpovídá: Martin Fendrych

V čem?

27. 10. 2017
Ptá se: Pavel

Dobrý den, Pane Fendrychu!
Očekával jste zapojení pana Okamury do prezidentských voleb? Myslíte, že se tím zvýší šance současného prezidenta (2. kolo Okamura vs. Zeman) či sníží tím, že se Zeman do 2. kola nemusí dostat. Nepřehluší jednání o vládě předvolební kampaň prezidentských kandidátů, kteří v nich nefigurují?
Je pro vás čitelná a předvídatelná politika Pirátů?
Překvapilo mne, že ještě fungují pohrobci RVHP s naší účastí v těchto institucích. Sleduje někdo, co se kolem děje a jací lidé jsou tam zapojeni?
Děkuji.

Odpovídá: Martin Fendrych

Pan Okamura se zatím nezapojil, rozhodne se prý do 6. listopadu. Ve svých textech jsem o té možnosti, že bude chtít kandidovat na Hrad, psal. Pro p. Zemana by to nebylo dobré, mají částečně stejné voliče. Zřejmě proto ve čtvrtek naznačil, že by rád, aby SPD udělala s ANO jakousi opoziční smlouvu.

27. 10. 2017
Ptá se: Zdenek Zajac

Jak by zasahla do vyjednavani o vlade konecna zprava OLAF, ze v pripade Capiho hnizda nebyly poruseny zasady pro cerpani dotaci zadmym vaznym zpusobem?

Pokracovalo by trestni stihani pana Babise a Faltynka, ktere nyni pokladaji ostatni strany jako prekazku v rozhovorech o vladni koalici, ci ne?

Jak by hodnotili volici nynejsich mensich stran pripadne vytaceni pro "nevstup do vlady" s formalne nestihanym Babisem?
A je ODS vlastne proevropska, nebo protievropska (Klaus) .. mam v tom zmatekDekuji

Odpovídá: Martin Fendrych

Podle mých informací je zpráva OLAF už v Praze (už před volbami). A podle stejných zdrojů není pro p. Babiše ve věci Čapího hnízda příznivá.
Kdyby to bylo, jak píšete, Andreji Babišovi by to opticky pomohlo, ale policie by stejně musela žádat o vydání, jinak zcela ztratí kredit.
Jak by to hodnotili voliči, nevím.

27. 10. 2017
Ptá se: Ondřej Šmerda

Pane Fendrychu, obdivuji vás, že se dokážete utkat s tou hordou trollů a jejich útočných dotazů a urážek. Tak přeji pevné nervy!
Teď můj dotaz: jaký máte názor na to, zda zásadové odmítání spolupráce demokratických stran s vítězem voleb, jakkoli nevábným, nemůže v důsledku způsobit to, že bude dotlačen ke spolupráci s SPD a KSČM a zda ve skutečnosti tak demokraté neublíží demokracii ještě více. Ta situace mi připomíná rok 48, kdy demokratičtí ministři opustili vládu Kl. Gottwalda v domění, že ji tím položí ale ve skutečnosti položili obranu demokracie a umožnili KSČ uchopit totalitní moc – na 50 let. Chápu to morální dilema KDU, STANu, ČSSD či TOP09, ale není statečnější a správnější přijmout koaliční spolupráci a zároveň tak i aktivní obranu demoratického systému? Já se osobně domnívám, že je to menší zlo, které stojí i za případnou politickou osobní oběť.
Děkuji za názor.

Odpovídá: Martin Fendrych

Složitá otázka. Pan Babiš vyhrál volby. Předpokládám, že by případně vyhrál i předčasné volby. Na druhou stranu má dva handicapy, jedním je to, jak dopadla ČSSD (kdo tohle bude chtít riskovat?), druhým je, že byl v kampani velmi útočný a svůj úspěch popstavil na "všeci kradnú", přičemž na prvním místě byla "tradiční strana ODS".
Kdyby těch dvou handicapů nebylo, pak by se asi dala složit vláda s ODS. Ale musel by obětovat další vlny EET, asi tu stávající omezit, musel by pustit ministerstvo financí a vnitra (to jistě strašně nechce), musel by dát ODS šéfa sněmovny, garantovat nezasahování do finanční správy, policie a justice, prostě by musel hodně ustoupit a brát pana Fialu jako partnera. Zkušenost s Babišem zřejmě je, že tohle on neumí a nechce.
A myslím, že by mu prezident Zeman musel dát milost, bez té to nepůjde.
Zároveň ale těžko může chtít vládnout s panem Okamurou, dva alfa samci ve vládě, malér, neustálé bitky. Takže mi z toho vychází (draze vykoupená) menšinová vláda.

27. 10. 2017
Ptá se: Zdenek Zajac

Otazka kratka tykajici se nadchazejicich udalosti spjatych s panem prezidentem Zemanem:

Vi se, kdy skutecne vstoupil behem roku 1968 do KSC? Ze znamych zdroju je dohledatelna informace jen o tom, ze v cervenci zadal o vstup do obnovene socialni demokracie.

Jak by se zmenil Vas nazor na pana prezidenta a jeho motivy v politice, pokud by se ukazalo, ze za udavanym "Vstoupil do KSC behem prazskeho jara1968" by se skryvala prihlaska podana rekneme koncem srpna, zacatkem zari 1968, kdy v CR umirali lide pod okupantskou armadou?
Dekuni za odpoved

Odpovídá: Martin Fendrych

Nevím, kdy tam vlezl. Pro mne je směrodatné, co pan Zeman dělá dnes, to mi bohatě stačí.

27. 10. 2017
Ptá se: Zdenek Zajac

Dobry den pane Fendrychu

Mel by uspech roman, kde by Zeman zdrzoval po neuspesnem pokusu s jmenovanim vlady navrzene Babisem az do doby prezidentskych voleb (neprijal by demisi)?

Kde by druha kapitola zacinala prezidentskymi volbami a Prahou by otrasli nastrazene vybusniny v nekolika panelacich (jako sveho casu v Rusku pred valecnou akci v Cecensku) a nasledne plamenne reci proti imigrantum (anonymne by se prihlasila belgicka odnoz islamskeho radikalniho hnuti) by do druheho kola prezidentskych voleb katapultovala Zemana a Okamuru?
Kde by Zeman "prenechal" Okamurovi ze zdravotnich duvodu vitezstvi a ten by vyuzil moznost "prijmout" demisi vlady s Babisem a obratem by poveril nejakeho neznameho zeleneho muzicka sestavenim vlady? Jez by samozrejme nedostala podporu, ale v demisy by v klidu vladla.. co ja vim, cely prezidentsky mandat?Shrnuto: mame ustavni pojistku proti zneuziti neprijeti demise prezidentem a jak zniDekuji za odpoved

Odpovídá: Martin Fendrych

U mě by ten román neuspěl, sorry jako.

27. 10. 2017
Ptá se: Miloš

Vím naprosto určitě, že mi na mou otázku neodpovíte, stejně jako na ostatní, pro vás nepříjemné otázky. Přesto se vás zeptám. Proč tak nehorázně neustále LŽETE o Miloši Zemanovi? On vám osobně nějak ublížil nebo jste za jeho dehonestaci někým placen? Je až neskutečné, jak jak se může novinář jako jste vy snížit k takové nesmírné nenávisti, výmyslům, lžím, podlosti a neobjektivitě. Kde berete tu drzost neustále napadat prezidenta tohoto národa, zvoleného v přímých volbách, vy, se svou profláknutou minulostí, to se ani trochu nestydíte? Proč stále "masírujete" čtenáře o tom, že je to "ruský agent", který nás táhne na východ a ohrožuje naší demokracii? Neměl by jste se jít někam léčit? Ta nenávist vůči němu je až chronická. To samé platí o Putinovi, ze kterého děláte největšího zločince a ďábla světa. Proč objektivně se stejnou nenávistí nepíšete o skutečných zločincích a to "jestřábech" z USA a NATO, kteří mají na svědomí obrovské množství civilních životů, rozvrácených zemí a majetkových škod za poslední desetiletí? O nich nesmíte psát, nebo jste přesvědčen, že agresivní politika USA je vlastně mírotvorná a humanitární, jak pravil váš "guru" Václav Havel? Čtete si někdy ty nesouhlasné komentáře pod vašimi články? Ty vám nic neříkají a ani se nad sebou nezamyslíte? Víte vůbec, jak svými články zvyšujete preference Zemana v příštích volbách? Nebo si to ani neuvědomujete a musího ho i přes to špinit, pomlouvat, zesměšňovat a škodit mu? Věřte, že se vám to moc nedaří, protože většina čtenářů vám prostě nevěří a myslí si o vás své. Tak hodně úspěchů v blížící nenávistné prezidenské kampani. To bude zas "počteníčko"...

Odpovídá: Martin Fendrych

Milý Miloši, Vy jste mi to tedy nandal! Píšete, že "neustále lžu" o Miloši Zemanovi. (Chviličku jsem si pohrával s myšlenkou, že to sám dotčený Miloš vstoupil do debaty.) Nevím, jestli vůbec jde "neustále lhát", zato vím, že žijeme v době relativizace hodnot, odklonu od reality a faktů. V takových časech se velmi těžko rozlišuje, co je pravda a co lež, snažím se ten stav napravit, leč u Vás se mi to zjevně nedaří, ale slibuji, nevzdám to.
Jinak, pokud jde o tu "drzost", jsem svobodně uvažující, nezávislý novinář. Pro mě není pan prezident víc, než jiný občan této země. Nejsem vychován vzhlížet k funkci, promiňte. Dokonce ani pana Putina, který okupoval Krym a spojil se s masovým vrahem Asadem, neobdivuji.

27. 10. 2017
Ptá se: Ahoj

Ahoj, ako sa máš? Chcem len napísať, že aj keď má Andrej Babiš mnohé zlé vlastnosti, bol by som rád, keby ľudia negeneralizovali a nepriraďovali ich všetkým Slovákmi. Ďakujem.

Odpovídá: Martin Fendrych

Milý Ahoji, jistě občas do nějaké hloupé generalizace zabřednu, ale je to vždycky chyba. A vůči Slovákům se toho, doufám, nedopouštím.

27. 10. 2017
Ptá se: volf

Pane Fendrychu,
nemáte pocit , že díky Vašemu postupně jednostrannému a jednobarevnému až zapšklému pohledu intelektuála na českou politiku ztrácíte mezi svými čtenáři i ty pravicové, avšak realisticky uvažující? Není na škodu, když člověk s přehledem a inteligencí jako Vy se nechává unášet pocity a není schopen poskytnout vzdělaným čtenářům opravdu nezávislý pohled na dění a umožnit jim své myšlenky tříbit všemi směry ?? Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Martin Fendrych

Nejsem politik, pokud jste to nezaznamenal, nebojuji od úsvitu do západu slunce o voliče (čtenáře). Navíc podle mne intelektuál dost dobře nemůže mít "jednostranný" a "jednobarevný" pohled, to pak není intelektuál. Pokud snad někdy čirou náhodou čtete mé články, možná si všimnete, že nestojí na pocitech, ale na argumentaci.

27. 10. 2017
Ptá se: PaP

Váš štvavý styl za potlačení veškerých českých národních identit (obhajujete EU, EURo, NATO, migraci, homosexualitu, omezování zbraní, sankce vůči Rusku, NWO, proti slovanství, ...) a proti jakékoliv nové politické a občanské snaze a činnosti, která by je mohla budovat a posilovat, čiší už z názvů Vašich článků.
Proč to děláte? Jste k tomu navedený nebo snad přesvědčený? Za koho tím štvaním vlastně kopete? Jste duševně nemocný? Nebo jste jen zlý a škodolibý a máte radost když druhým tím štvaním a rozesíráním škodíte?

Odpovídá: Martin Fendrych

Pokud je věta "neopouštějme EU, neboť nám zaručuje prosperitu i ochranu" štvavý styl a pokud potlačuje "veškeré české národní identity", pak jsem zřejmě skutečně duševně nemocen. S dovolením by mne velmi zajímalo, co míníte těmi "českými národními identitami", ono jich je nějak víc?

27. 10. 2017
Ptá se: David Mareš

Dobrý večer, já bych se Vás chtěl zeptat, jak se Vám stalo to, že jste se stal odborníkem na českou politiku? Podle mých informací jste začínal jako řadový policista na pražském letišti(nyní Letiště Václava Havla) kde jste z "dezinformací" přilétajících cizinců velice dobře profitoval. Co Vás pasovalo do znalce české politiky? Jaké máte školy?

Odpovídá: Martin Fendrych

Zřejmě bude problém v tom, co směle nazýváte "informacemi". Nikdy jsem na letišti jako policista nepracoval, za komančů jsem se tam nějaký čas živil jako nakladač, dělník. Školy? Deset let jsem za komunistů chodil na bytové filosofické semináře profesora Milana Machovce. Zakončil jsem jinak tři ročníky Strojní fakulty a odešel odtud.

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den. Kdy a jak se vyřeší Krym?

Odpovídá: Martin Fendrych

Změnou ruského režimu, doufám. Jsem celoživotní optimista, ale bude to trvat.

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den? Roztrhnou se Piráti, nebo vydrží? A budou tak zásadoví, jak tvrdí, anebo vyměknou? Např. účastí ve vládě nebo její podporou?

Odpovídá: Martin Fendrych

Zatím jsem nenafasoval věšteckou kouli. Pan Bartoš na mne působí konzistentně, několik dalších viditelných pirátských tváří taky. Odpověď nemám, jen doufání. Ono by bylo roztržení jejich koncem.

27. 10. 2017
Ptá se: Drtič Fendrychů

Dobrý den,
zdá se Vám o Putinovi i v noci a nebo o něm sníte jen prostřednictvím článků na Aktuálně ? Je to ještě normální a nebo už perverzní ? Děkuji vám za odpověď.

Odpovídá: Martin Fendrych

Jalo mne podezření, že Vám uniká smysl slovesa snít.

27. 10. 2017
Ptá se: Oldis

Uvědomujete si svou roli v nárůstu preferencí ANO či SPD?

Odpovídá: Martin Fendrych

Myslíte to takhle: "Pepíčku, nesahej na ta kamna," což mu říkáte dlouho, ale on si stejně spálí obě dlaně? - Kdybych pracoval v TV Barrandov, pak bych si jistě takový svůj podíl uvědomoval. Jako novinář Aktuálně.cz si ho uvědomovat nemohu, neboť neexistuje.

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den. Jak se stavíte k referendu?

Odpovídá: Martin Fendrych

Podle mne má smysl v obcích, městech, kde by občan mohl rozhodovat, jestli má mít za humny třeba supermarket nebo akvapark. Takže refrendum ano, ale v otázkách místních, nikoli celostátních. Viz brexit, kterého již Británie velmi lituje a stojí ji hodně peněz i sil.

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den. Co míníte o Okamurovi a jeho výrocích, včetně předvolební kampaně? Je to legální? Neporušuje nějaké zákony? Třeba o podněcování nenávisti vůči skupině osob? Mi jeho rétorika přijde za hranou nejen morálně, ale i právně. Ovšem jsem laik...

Odpovídá: Martin Fendrych

Jsme zemí, jež v ústavě zaručuje náboženskou svobodu. Ve svých volebních novinách pan Okamura otiskl smlouvu s voliči, kde stojí: "Zákaz islámu v ČR." To je protiústavní heslo, stát by to neměl nechat být, ale nechal.
Jinak dlužno poznamenat, že pan Okamura po volbách dost značně ubral plyn.

27. 10. 2017
Ptá se: Mike

Dobrý den,
zajímalo by mě, proč ve svých článcích pan Martin Fendrych většinou překrucuje pravdu a zamlčuje důležitá fakta? Odpovědi se, předpokládám, nedočkám.

Odpovídá: Martin Fendrych

Odpovědi byste se dočkal velmi konkrétní, kdybyste byl sám, Mikeu, konkrétní. Kdy zamlčuji důležitá fakta? Která? V jakém článku? Opravdu nerad bych se toho dopouštěl.

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den. Předjímám, ale co kdyby byl premiér pravomocně nepodmíněně odsouzen? Pamatují na to nějak zákony, nebo se vláda bude řídit z Pankráce?

Odpovídá: Martin Fendrych

K tomu nedojde, rozhodně ne v tomto volebním období, my nemáme soudy - rychlíky. Předpokládám, že "zafunguje" pan Zeman, že už jsou věci dohodnuté a pp. Babiš a Faltýnek dostanou abolici, dokonce i všichni ostatní obvinění. Jak říkal kardinál Richelieu ve Třech mušketýrech, "pro blaho státu učinil, co učinil..."

27. 10. 2017
Ptá se: damenico

Dobrý den, myslíte si, že pokud Andrej Babiš postaví demokratické strany před volbu, že buď s ním půjdou do koalice, nebo postaví vládu ANO-SPD-KSČM, tak že některá "vyměkne"? A pokud nevyměknou, co čekat od takové vlády - Babiš, Okamura & Filip?

Odpovídá: Martin Fendrych

Poněkud zkreslený pohled, pan Babiš nikoho před volbu nestaví, volí samy strany. Je to na nich. Vidím to následovně: ODS s ANO do vlády nechce, vidí, jak katastroficky dopadla ČSSD, a ta byla v roce 2013 v mnohem silnější pozici. Piráti se dušují, že taky ne, Starostové taktéž. TOP 09 s Babišem nikdy. Prostor je úzký. ČSSD ví, kde skončila. Ale ani pro KSČM to není snadné, jít do vlády s obviněným miliardářem? Kolik by je to stálo voličů? To by pan Filip musel chodit hlavou dolů.
Ovšem nutno dodat, že vláda ANO - SPD - KSČM by byla sodomogomorická, z Česka by se stala totálně nedůvěryhodná země, Absurdistán. Podle mne pan Babiš toto nechce. Důvod? Podle Forbesu měl před vstupem do vlády 40 miliard, po čtyřech letech koalice mu napočítali 88 miliard. Ta čísla mluví sama za sebe. Očekávám menšinovou vládu, ANO si jistě podrží ministerstvo financí.

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den. Navážu ještě na předešlý dotaz. Jak dlouho může vládnout legálně vláda bez důvěry? A co když se bude držet zuby nehty?

Odpovídá: Martin Fendrych

Dlouho. Zamanova - Rusnokova vláda bez důvěry vydržela půl roku.

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den. Je Miloš Zeman zdravotně způsobilý vykonávat ev. druhý prezidentský mandát?

Odpovídá: Martin Fendrych

Jakmile vystuduji medicínu a jakmile budu začleněn do konsilia pana prezidenta, což je při našich vztazích vysoce pravděpodobné, dám Vám přednostně vědět.

27. 10. 2017
Ptá se: Milan Beránek

Dobrý den, pane Martine,
jsem Váš pravidelný čtenář a už poznám Váš komentář i z nadpisu. Zajímá mě, jakou máte zpětnou vazbu na Vaše komentáře. Můžete uvést procento kladných a záporných reakcích.
A druhá otázka: Sesadí Václav Klaus ml. podle Vašeho názoru Petra Fialu?

Odpovídá: Martin Fendrych

Otázkou je, co považujete ze zpětnou vazbu. Pokud oznámení "jste blbec", pak mám neobyčejně bohatou zpětnou vazbu. Pokud ovšem tou vazbou míníte skutečnou debatu, oponenturu, té mám v debatách pod články málo, mnohem spíš přichází mailem, nebo od lidí okolo mě, od blízkých po vzdálené. To procento kladných je jednociferné, zatímco procento jednoznačného odsudku zhusta se blíží trojcifernému číslu. Hojně mi radí: "Vrať se k lopatě."

27. 10. 2017
Ptá se: R.

Dobrý den.Omlouvám se za banální otázku, ale neumím si představit vyústění aktuální politické situace. Jak to vše skončí? Kdo sestaví vládu? Bude mít důvěru? A pokud ne, co bude následovat? Budou předčasné volby? Děkuji.

Odpovídá: Martin Fendrych

To je pravý opak banální otázky, je tak složitá, že na ni nelze jednoznačně odpovědět. Vládu, předpokládám, nakonec sestaví pan Babiš. Tipuji si, že buď s SPD a nějakým "státotvorným" přeběhlíkem, nebo spíš menšinovou. S napětím budu čekat, jak dopadne druhé kolo vydávání k trestnímu stíhání.

27. 10. 2017
Ptá se: Ivo Filip

Navrhoval by jste po výsledcích parlamentních voleb, změnu volebního systému na variantu "Vítěz bere vše" , nebo radši se politická reprezentace má několik měsíců potácet v bezvýsledných politických vyjednáváních a zřejmě i k novým volbám, které opět nemusí nic vyřešit...Pokud ano, proč, pokud nikoliv , jak si představujete politický vývoj bez vytvoření stabilní vlády?

Odpovídá: Martin Fendrych

Jsem pro co nejširší zastoupení stran v parlamentu. D'Hondtova metoda už tak dost posiluje silnější strany. Vítěz, který bere vše, by neodpovídal našemu ústavnímu systému, ale ani naší nátuře. Představte si, že volby vyhraje TOP 09, kolik lidí by bylo nešťastných. Nebo snad SPD a požene nás z EU. Preferuji systém, kde se politici musejí dohadovat, kde musejí hledat kompromisy, stejně jako je musíme v životě denně hledat my.

27. 10. 2017
Ptá se: Třetí Pilíř

Dobrý den,
myslíte, že cenzura na blozích Acz je potřebná? Děkuji.

Odpovídá: Martin Fendrych

Milý Třetí Pilíři, cenzura u nás neprobíhá. Mažeme však sprostoty a urážky. Vy byste to nedělal?

27. 10. 2017
Ptá se: Ivo Fischer

Jak moc vážně máme brát slova Miroslava Kalouska o množství proruských 'švábů' uvnitř ODS..??

Odpovídá: Martin Fendrych

Považoval bych za rozumné obrátit se na pana Kalouska, on už bude vědět. Výraz "šváb" je hodně expresivní, ale pro mě je jasným proruským ukazatelem (míním tím náklonnost k ruskému současnému režimu), že někdo dělá politiku Vladimira Putina, když chce vystoupit z Evropské unie, nebo odmítá NATO.

27. 10. 2017
Ptá se: František MALINA

Pane Fendrychu proč jste svou antikampaní proti Babišovi tak těžce ublížil svým milovaným stranám. Bylo to schválně nebo z Vaší nevědomosti. Děkuji

Odpovídá: Martin Fendrych

Jakmile mi vysvětlíte, které jsou "moje milované strany", dostane se Vám odpovědi.

27. 10. 2017
Ptá se: RobertH

Nejdříve Vám chci poděkovat za Vaše komentáře. Čtu je každý den. Mám dvě otázky jedna souvisí s volbami a druhá ne. Ta první. Když se podíváme na výsledky stran, které jasně volí nacionalisté a pravicoví extrémisté a sečteme je, dostaneme se někam na číslo 12% hlasů. Je to pro Vás osobně toto číslo nízké nebo ho pokládáte za vysoké? Moje druhá otázka se týká Vašich komentářů. Rád bych věděl jestli čtete diskuze pod svými komentáři. Máte tam dost fanoušků a mě napadlo, jestli byste si s námi někdy nezašel na pivo. Díky.

Odpovídá: Martin Fendrych

Ad 1: Vysoké by bylo i jedno procento, ale na druhou stranu, když se na to dívám realisticky (tedy nikoli jako Realisté), 12 procent není až tak moc. Vždyť je na jejich straně i prezident, který jasně podpořil pana Okamuru před volbami i po volbách.
Ad 2: Diskuse někdy čtu, zajímá mě, jestli jsem neudělal věcnou chybu. Ale obvykle toho brzy nechám nadšen reakcemi. Jinak dostávám denně okolo sta mailů, které mi taky zaberou dost času. Na pivo určitě, ale až v příštím životě. Jsme dohodnuti?
A děkuju za podporu.

27. 10. 2017
Ptá se: Mirek

Dobrý den,

nemyslíte si, že někteří politici už příliš "přehrávají" kartu Rusko? Jako kdyby za každým úspěchem netradičních stran stál Putin a FSB. Trochu mi to připomíná hysterické strašení CIA a vrahy z "volstrýtu", které zde probíhalo před rokem 89.

Odpovídá: Martin Fendrych

Doporučuji vřele přečíst si výroční zprávu BIS, která pojednává také o hybridní válce, již Rusko proti EU, tedy i Česku, vede.
Zde: https://www.bis.cz/vyrocni-zprava16e1.html?ArticleID=1136
Jinak jediný, kdo kartu Rusko přehrává, je Miloš Zeman. Ovšem opačným směrem.

27. 10. 2017
Ptá se: Jaromír J.

Martine,
chodíš ještě každé ráno běhat nebo to už flákáš?
Jarda

Odpovídá: Martin Fendrych

Jezdím skoro denně na kole do práce, běhám teď méně, ale s příchodem zimy se polepším.

27. 10. 2017
Ptá se: Ivan Droppa

Pane Fendrychu, kdy se ze své zapšklosti a zaslepenosti půjdete léčit?

Odpovídá: Martin Fendrych

Svoji zapšklost jsem cele investoval do volební řeže, viz: https://nazory.aktualne.cz/zpravy-o-pate/nova-volebni-rez/r~9e61d7dc96f311e782f9002590604f2e/?_ga=2.203660240.1573813415.1508746681-1162370039.1507116029

27. 10. 2017
Ptá se: Vojtěch

Dobrý den,

Kdyby všichni lídři dodrželi své předvolební výroky o tom, s kým nebudou vládnout, byla by vláda neposkladatelná. Kdo a proč podle Vás nakonec povolí? Bude to jedna z menších stran, kterou by předčasné volby mohly poškodit, nebo Babiš, který má možnost vládnout s SPD?

Odpovídá: Martin Fendrych

Pan Babiš nemá možnost vládnout s SPD, dohromady mají jen 100 hlasů, nezískal by důvěru sněmovny. Jinak: kdyby všichni lídři stran i v minulosti dodrželi, co slibovali před volbami, nezažívali bychom několikaletou politickou krizi.
Kdo povolí a jestli povolí, to nevím. Roli sehraje pan Zeman, už v TV Barrandov nastínil, jaké řešení si představuje, podporu SPD Tomia Okamury a vládu jako za opoziční smlouvy. Pan Okamura se stal cenným artiklem.

27. 10. 2017
Ptá se: Martin

Dobrý den,
co si myslíte o Pirátech a jejich tvrdému následování povolební strategie? Narážím na strategii, kdy nechtějí za žádnou cenu jít s ANO do koalice, přitom by mohli mít silnější slovo než v případné opozici a svým způsobem také lepší možnost mít právě pana Babiše a jeho stranu více pod kontrolou.

Odpovídá: Martin Fendrych

Pan Bartoš se snaží "rehabilitovat" politiku, v jeho představě (kterou chápu) to znamená držet slovo. Před volbami Piráti zveřejnili strategii, kde odmítli spolupráci s lidmi, kteří mají "korupční minulost - a korupční minulost se v České republice málokdy prokáže u soudu", tvrdí šéf Pirátů. - Ostatně si nedovedu představit novou stranu, která měla heslo "pusťte nás na ně" a která by chvíli po volbách porušila svoje sliby. Důvodů je ještě víc...

27. 10. 2017
Ptá se: Petr

Dobrý den.
Proč mají současné výsledky našich voleb posílít pozici Zemana jako kandidáta na prezidenta?
Petr

Odpovídá: Martin Fendrych

Pan prezident je teď na tahu, stal se klíčovou postavou, on jmenuje premiéra, on jmenuje vládu, on chce vést svá jednání, bude v centru pozornosti, Andrej Babiš je na něm do jisté míry závislý. Zároveň ve volbách uspěly strany, které jsou blízké názorům pana Zemana.

 

Právě se děje

Další zprávy