Ve čtvrtek 9. října 2014 se náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) v doprovodu ředitele Technické správy komunikací Ladislava Pivce vypravil do velína Blanky. Novinářům při této příležitosti – jeden den před komunálními volbami - oznámil, že tunelový komplex je, pokud úspěšně projde závěrečnými zkouškami, připraven k otevření v plánovaném termínu 2. prosince téhož roku. Na svátek Blanky.
„Médii zmiňované potíže s vlhkostí“ oba muži tehdy podle ČTK odmítli. „Já žádnou informaci, která by říkala, že je tu nějaký takový důvod, aby tunel Blanka nefungoval, nemám,“ reagoval náměstek, tou dobou za město zodpovědný za stavbu v hodnotě 37 miliard korun brutto.
Řečeno s Františkem Gellnerem: Všichni mi lhali.
Je klidně možné, že tehdy lhali i dělníci stavbyvedoucím a stavbyvedoucí manažerům a manažeři zase náměstkovi Nouzovi. Podstatné je ale toto: občané, kterým lhal či „lhal“ politik Nouza, už jsou na konci řetězce a nemají jak všechny ty smyšlenky poslat dál. Musí je skousnout. V březnu 2015, kdy se kvůli promáčeným kilometrům kabelů odložilo otevření tunelu na neurčito, se cítí podvedeni, zrazeni, opuštěni. A ještě k tomu je to stojí nehorázné peníze.
Jiří Nouza a hurá-termín 2. prosince, už tehdy působící spíš jako předvolební výkřik, v tom samozřejmě nejsou sami. Stručně shrňme: tunely Blanka měly být původně otevřené v roce 2011. Pak se několikrát propadla zem. Pak v prosinci 2012. Pak – a pozor, tehdy nikdo nevěděl, netušil, nepoznal, že by to měl být nějaký problém – v červnu 2013 nastaly přívalové deště a Prahou prošla největší voda od roku 2002. V listopadu 2013 Metrostav zastavil tunelování, protože mu město dlužilo, a v prosinci náměstek Nouza ohlásil otevření na léto 2014. V dubnu 2014 věřil, že bude hotovo do září. V říjnu byly volby (viz výše), ale TOP 09 to do té doby nedala, tak alespoň slíbila ten 2. prosinec. Po volbách Adriana Krnáčová přišla s březnem 2015. Firmy, co tunely budují a vyzbrojují technikou, slevily na březen-duben. A teď v březnu se ukázalo, že jsou to všechno pohádky, protože kabely už předloni smočila voda, s čímž se nepočítalo, protože v tunelu mělo být sucho.
Nová protikorupční primátorka (Tým profíků na magistrátu? Prostě ho postavíme) odborně zhodnotila, že stavbu projektoval „nějaký debil“. Tak to bychom měli, Praho.
Připomeňme, že se už nebavíme o smyslu samotné, očividně megalomanské stavby, ani o jejím neblahém urbanistickém dopadu na okolí, včetně okrajů nedocenitelné Pražské památkové rezervace. Ta debata byla na sklonku 90. let hrubě podceněna. Blanka, metro pro auta, je bohužel vykopána, otevřena bude a úspěšně nasaje i tranzitní dopravu, protože severní okruh kolem metropole neexistuje. Řeší se „jen“ technické otázky: kdy tudy začne téct automobilová stoka a kolik bude tunel ještě stát.
Co z toho plyne? Nestavět žádnou další Blanku nebo něco podobného. Temelín?! A když už by existovala nějaká naléhavá společenská objednávka, tak vzít v úvahu, že velikášské projekty dojdou jakž takž uspokojivého naplnění buď v diktaturách (Babylon, Ceaušecovo Rumunsko, Čína), anebo v zemích s vyspělou kulturou veřejné správy, plánování a kontroly nakládání s veřejnými prostředky. Anebo je z toho černá díra, ve které se jeden vymlouvá na druhého a smlouvy platí jen naoko. Pražský případ, to je tma na konci tunelu.