Zdeněk Mihalco, mih | Komentáře
10. 3. 2009 13:00

Blogeři o opatřeních vlády: Šrotovné, či odečtení DPH?

Je možnost odečtení DPH na nákup nových aut pro podnikatele vhodným protikrizovým opatřením?
Foto: Aktuálně.cz

Vláda Mirka Topolánka ve sněmovně prosadila návrh, podle kterého si podnikatelé budou moci odečíst DPH za nákup nového auta. Opatření má motivovat k nákupu nových automobilů a tím pomoci i celému automobilovému průmyslu.

Čtěte více:  Vláda uspěla. Podnikatelé mohou nakupovat auta bez DPH

Má vláda v době celosvětových ekonomických potíží takto podporovat výrobce vozů? Nebo by bylo vhodnějším opatřením například takzvané šrotovné, tedy sleva na nákup nového auta, pokud bude současně vyřazeno staré? Jaká další opatření má vláda přijmout?

Texty o tématu publikovali někteří z blogerů Aktuálně.cz. Pod jednotlivými blogy se můžete zapojit do diskusí čtenářů.

Ředitel vnějších vztahů ve společnosti Škoda Auto a bloger Aktuálně.cz Radek Špicar tvrdí, že tzv. šrotovné je účinným nástrojem, který by napomohl k překlenutí ekonomické recese.

„Tato takzvaná "šrotovací prémie" již byla v minulosti s úspěchem použita v mnoha členských státech EU. Osvědčila se, a proto po ní vzhledem k současné krizi okamžitě sáhla řada vlád. V tuto chvíli ji poskytují nebo zavádějí Německo, Francie, Itálie, Španělsko a mnohé další. Na tomto opatření se státy neshodly náhodou. Jako jedno z mála přináší výsledky okamžitě, náklady se státu částečně vrátí a navíc má přínos i v oblasti ekologie a bezpečnosti dopravy," tvrdí Radek Špicar.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte celý text: Šrotovací prémie jako účinná součást vládního protikrizového balíčku

O efektivitě tzv. šrotovného polemizuje s Radkem Špicarem čtenář blogů Aktuálně.cz Milan Hanyš.

„Z hlediska makroekonomického… nepřináší šrotovné nic dobrého. Deformuje trh, podporuje růst jednoho odvětví na úkor jiných a usměrňuje poptávku a útraty spotřebitelů, kteří by bez této pobídky investovali peníze jiným způsobem a do jiného odvětví," stojí v textu, který redakce Aktuálně.cz uveřejnila v tzv. Blogu čtenáře.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte celý text: O nemorálnosti šrotovného a trochu o krizi vůbec

Šrotovné naopak prosazuje bývalý ministr financí, sociální demokrat Bohuslav Sobotka. Podle jeho názoru je naopak sporný krok současného ministra financí Miroslava Kalouska, který prosadil změnu, díky které mohou podnikatelé kupovat auta bez DPH.

„Vláda Mirka Topolánka prý bojuje proti krizi a snaží se zabránit jejím dopadům na obyčejné lidi. Dosud musel drobný živnostník za osobní vůz Lamborghini zaplatit šest milionů korun. Miroslav Kalousek pochopil, že se jedná o prostředek nezbytný k podnikání a včera prosadil ve sněmovně změnu, díky níž přijde Lamborghini podnikatele, plátce DPH, jen na necelých pět milionů korun," píše Sobotka.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte celý text: Kalouskovo nové Lamborghini

Podobně vidí spor "šrotovné versus odpočet DPH" i jeho stranický kolega, ekonom Jiří Havel.

"Srovnání obou variant ukazuje, že šrotovné je proti prosazenému odpočtu DPH asi pětkrát levnější variantou, která zjevně umožňuje zaměstnat stovky lidí navíc. Chápu, že logika je pro hospodářská opatření zbytečná. Bojovat proti krizi zlevněním českých mercedesů je jistě originální. Dovolte mi aspoň vyjádřit drobné politování…," napsal Havel 

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte celý text: Auta a daňový populismus

Projděte si texty dalších blogerů Aktuálně.cz, kteří píší o finanční krizi. Zapojit se můžete do diskusí čtenářů: 

Foto: Aktuálně.cz
Hana Brixi ze Světové banky
Foto: Aktuálně.cz
Profesor Milan Zelený
Foto: Aktuálně.cz
Analytik Robert Miller
Foto: Aktuálně.cz
Bývalý ministr Jiří Rusnok
Foto: Aktuálně.cz
Bývalý ministr Bohuslav Sobotka
Foto: Aktuálně.cz
Člen týmu NERV Pavel Kohout 
Foto: Aktuálně.cz
Ekonom Jan Švejnar
Foto: Aktuálně.cz
Bývalý místopředseda vlády Jiří Havel
Foto: Aktuálně.cz
Ekonom Daniel Münich
Foto: Aktuálně.cz
Ekonom Aleš Michl
Foto: Aktuálně.cz
Člen týmu NERV Tomáš Sedláček
 

Právě se děje

před 9 minutami

Wizz Air spustí od července novou linku z Prahy do albánské Tirany

Létat bude na trase dvakrát týdně.  Po ohlášení linky Českých aerolinií (ČSA) do Londýna jde o druhou zcela novou linku po koronavirové krizi na pražském letišti. Vedle toho dopravci obnovují provoz zavedených linek.

Letadla Wizz Air mezi Prahou a Tiranou budou létat vždy v pondělí a v pátek. Wizz Air bude na lince používat letadlo Airbus A320 Family v konfiguraci až pro 189 cestujících. Na trase v minulých letech létaly také Smartwings.

Provoz na pražském letišti tak bude dál ožívat po koronavirové krizi, která téměř utlumila letecký provoz. V dubnu dubnu letiště zaznamenalo bezprecedentní pokles provozu o 99,6 procenta, když odbavilo 5031 cestujících. Na konci měsíce fungovaly pouze dvě pravidelné linky, a to do Minsku a Sofie.

Další zprávy