Zdeněk Mihalco, mih | Komentáře
11. 1. 2010 9:10

Čtenáři diskutují o vzdělávání Romů. A nabízejí řešení

Učitel a bloger Zdeněk Brom otevřel téma vzdělávání Romů
Foto: Aktuálně.cz

Infobox

Další moderované čtenářské diskuse na společenská témata současnosti najdete pod blogy v rámci projektu Blogy osobností ZDE

"Naše základní školství je ale převážně zaměřené na logicko matematickou inteligenci. To způsobuje problémy nejen romským žákům, kteří jsou zaměřeni především na hudební, tělesně pohybovou a personální inteligenci, ale i mnohým žákům majoritní společnosti, kteří se v budoucnu stanou např. schopnými řemeslníky," píše ve svém blogu na Aktuálně.cz učitel základní školy ve Vodňanech Zdeněk Brom. Svým textem rozpoutal rozsáhlou čtenářskou diskusi o vzdělávání Romů.

Brom upozorňuje, že navzdory skepsi některých diskutujících "Romové vzdělavatelní jsou" a vysvětluje, proč „Romové často považují školu za nebezpečnou".

Pravidelný diskutující Jan Vaculík souhlasí s Bromem, když píše: "Bída naší školy je v tom, že akcentuje jeden typ inteligence. Přitom historie zaznamenala už tolik pokusů o nápravu, a některé velmi úspěšné - např. Waldorfské školy. Ale furt se pěstuje obraz, že když někomu nejdou předměty postavené na matematice a logice, tak je jakýsi horší člověk."

Další pravidelný debatér vystupující pod přezdívkou Bigjirka namítá, že jednoduchou matematiku potřebuje každý - například aby si spočítal výplatu.

Do debaty se zapojil například také specialista na vzdělávání a další bloger Aktuálně.cz Ondřej Šteffl, který píše: "Jen jsem chtěl připomenout, že pokládáme jaksi za zcela samozřejmé, že můžeme od Romů žádat, aby převzali náš hodnotový systém. Snad i můžeme, ale samozřejmé to není. V Americe si Indián může vybrat, zda chce žít v rezervaci nebo se integrovat do většinové společnosti," připomíná Šteffl.

Diskutující vystupující pod přezdívkou Akiba se vrací k návrhům na řešení situace v souvislosti se vzděláváním Romů. „Osobně si myslím, že by byli potřební speciální poradci pro práci nejen s dětmi, ale i (a především) s jejich rodiči, kteří mají na své děti zásadní vliv. Rodina je u Romů všechno. Poradci by museli být zároveň proškolení odborníci a až na základě jejich doporučení by se přistupovalo k opatřením typu odebírání dávek," píše Akiba, která dodává, že tuto funkci podle jejího názoru nemohou plně suplovat učitelé, kteří mají především učit, a takováto práce by byla už nad jejich síly.

Zdeněk Brom shrnuje čtenářskou diskusi dvěma body, na kterých se řada diskutujících shoduje: Jednak že je třeba vytvořit, případně pozměnit, vzdělávací programy pro Romy tak, aby odpovídaly jejich vzdělávacím předpokladům. A za druhé, že by měl být vytvořen program „Řemesla pro Romy". Bloger vyzval ministerstvo školství k diskusi nad těmito návrhy.

Foto: Aktuálně.cz
Více názorů v diskusi pod blogem Zdeňka Broma: Romové a vzdělání?

Diskuse o soužití většinové populace a menšiny Romů probíhají také pod blogy Kláry Veselé Samkové a Karla Holomka.


 

Právě se děje

Další zprávy