Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
28. 6. 2018 12:45

Cyklisto, veď kolo! Praha ne sto, ale tisíc let za opicemi, neschopností oplývající

Evropská města omezují auta, snaží se, aby lidé chodili pěšky a jezdili na kolech, vytvářejí přátelské prostředí, kde se dobře žije. Praha naopak.
Nejen muslimové, i cyklisté by nás mohli převálcovat!
Nejen muslimové, i cyklisté by nás mohli převálcovat! | Foto: Ludvík Hradilek

Je to tady, Praha "vyřešila" problém se segwayi, elektrokoloběžkami i se strašlivým cyklobarem: v centru se tento týden mají objevit první značky zakazující jet cyklistům na kole. Je to podobné, jako by hlavní město řešilo problém s potulnými psy tím, že zakáže kočky.

Před rokem se o tom geniálním záměru začalo mluvit a bác ho, je to tu, Praha "má nástroj". Na Staroměstském náměstí, náměstí Republiky a Můstku vyrostou značky omezující průjezd cyklistů mezi 10. a 17. hodinou. Výsledek, město cyklisty vyšle na mnohem nebezpečnější ulice se silným provozem tramvají a samozřejmě i aut.

Jsou cyklisté skutečně pohromou pro Pražany? Podle policie došlo na pěších zónách mezi roky 2007 a 2017 ke třem nehodám chodce s cyklistou, zaznamenáno bylo však 22 nehod chodce a automobilu. Auta s povolením tam ovšem budou smět dál (radnici Praha 1 kupodivu nenapadlo, že by je měli řidiči ve vyznačených oblastech tlačit).

Co se děje? Údajně existuje problém s elektrokoloběžkami, které nahradily segwaye, obyvatele centra Prahy i turisty prý obtěžují či dokonce ohrožují. Aby to vypadalo, že se něco dělá, že je Praha 1 aktivní, zakáže cyklistům jízdu na kole. Koncert bezradnosti a neschopnosti, na jaký jsme v Česku bohužel uvyklí (stačí jezdit po dálnicích a pozorovat stovky státních vlajek na reklamních plochách).

V červenci 2015 to pro cyklisty ještě vypadalo růžově. Ministerstvo dopravy plánovalo, že do silničního zákona zavede novinku: cyklistické ulice nebo cyklistické zóny. "Rozdíl oproti cyklopruhu je v tom, že by se dal umístit i na komunikace, kam se šířkově nevejde vyhrazený pruh, a proto tam momentálně cyklisté nemají vůbec žádnou ochranu. Zavedením toho jízdního pruhu pro cyklisty by se umožnilo vizuálně oddělit cyklistickou a automobilovou dopravu s tím, že automobily by do toho pruhu mohly vjíždět, ale měly by povinnost neohrozit a neomezit cyklistu," snil tehdy náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

No a teď místo cykloulic, jež jsou vhodné hlavně pro historické části města (centrum Prahy) nebo úzké ulice na sídlištích, tu teď máme cyklozákaz.

Když šlapací cyklobar se stane kolem

Letos v dubnu o řešení, jež z Prahy udělá navždy hypernemoderní metropoli, hovořil v DVTV Richard Bureš (ODS), zástupce starosty Prahy 1 pro oblast dopravy. Popsal to svou velmi srozumitelnou političtinou: "Rada uložila, aby odbor dopravy připravil, a odbor dopravy připravil, to znamená, že od včerejšího dne existuje právní nástroj, který je kdykoliv realizovatelný." (Včerejším dnem byl 26. duben.)

Kdy měl být "nástroj" nasazen? Prý "v případě, že selžou všechny ostatní snahy", jež radní popsal jako jednání s městskou policií a ministerstvem dopravy. Resort Dana Ťoka (ANO) spolupracoval tak, že kupříkladu "šlapací cyklobar, který způsobuje hodně problémů a štve hodně Pražáků" (Bureš), prohlásil za "běžné kolo". - Pokud jste někdy viděli onen cyklobar, tak to opravdu, ale opravdu s běžným kolem nemá lautr co dělat, čili klasická "ťokovina".

Jak už řečeno, celá "situace" začala tehdy, když se městská policie, tvrdí Bureš, obrátila na odbor dopravy a bezpečnostní komisi Prahy 1, "že vyčerpali veškeré možnosti a je třeba situaci řešit… i z pohledu nárůstu počtu pěších na pěších zónách a v tom nesourodém souběhu s cyklisty".

Řešením "nesourodého souběhu" se tedy stal absurdní zákaz jet na kole, jehož porušování však městská policie opět nebude s to řešit, neboť trpí nedostatkem lidí, který jí už předtím znemožnil zasahovat proti segwayům a cyklokolobrndám.

Strážníci podle radního Bureše neumí "donutit cyklisty, aby akceptovali své okolí, aby si nevynucovali cestu, nejezdili po chodnících, aby se chovali skutečně jako účastníci silničního provozu se všemi právy, ale i povinnostmi". - Přeloženo do češtiny, strážníci postrádají jakoukoli autoritu a pěstujeme si je v Praze jako vodotrysky - pro okrasu.

Vraťme se na začátek, šlo o elektrokoloběžky, segwaye a cyklobar, ne o cyklisty. Ti, jak vyplývá ze statistik, žádné skutečné potíže nepůsobí. Když to všecko čtete a posloucháte, máte pocit, že jste se omylem ocitli v blázinci, kde to vzali do rukou nejtěžší pacienti.

Jiná evropská města omezují auta, snaží se, aby lidé chodili pěšky a jezdili na kolech, vytvářejí přátelské prostředí, kde se dobře žije. Praha naopak, řešením je slaboduchý zákaz, strážníky máme pro okrasu, cyklista si na silnici připadá jak jelen na honu, cyklopruhy slouží coby ideální místa pro pravá kola aut a autobusů, cyklostezky a chodníky plné střepů, jež nikdo neuklízí, atd. atd. Jezdím denně do práce a domů na kole, vím dobře, o čem mluvím.

Praha se stala symbolem politické neschopnosti: padají tu mosty, probíhají přebory v uzavírkách, auta mají přednost před pěšáky, cyklisté jsou nepřátelé, představují pro pražské politiky něco podobného jako uprchlíci pro Česko, mohli by nás převálcovat. Sto let za opicemi? Ne, tisíc.

 

Právě se děje

před 23 minutami

Ve velké části Prahy se zvýší daň z nemovitosti

Ve velké části Prahy se zvýší daň z obytných nemovitostí, v případě komerčních nemovitostí se zdvojnásobí na celém území metropole. Vyplývá to z úpravy vyhlášky pro výpočet daně, kterou schválili pražští zastupitelé. Městské části si mohly určit, zda daň u rezidenčních domů zvýší - z těch velkých tak učinily Praha 1, 3, 7, 8, 10, 11 a 12. 

před 41 minutami

Baseballisté v kvalifikaci o Tokio podruhé prohráli, s Itálií 1:5

Českým baseballistům se výrazně vzdálil přímý postup z evropsko-africké kvalifikace na olympijské hry v Tokiu 2020. V Boloni dnes podlehli domácí Itálii 1:5 a připsali si druhou porážku.

Potřebují teď vyhrát zbylé tři zápasy a doufat ve vyrovnanost ostatních utkání, aby měli teoretickou naději na prvenství v turnaji. Spíše ale ještě můžou bojovat o druhou pozici zajišťující účast v závěrečné jarní kvalifikaci na Tchaj-wanu.

Češi měli stejně jako při středeční prohře s Nizozemskem (1:4) více odpalů než soupeř, ale doběhli jen pro jeden bod. "Hity bohužel nepřišly v situaci, kdy jsme měli běžce ve skórovací pozici, abychom z toho udělali větší drámo. A oni důležitý odpal dali," řekl první metař Petr Čech, který měl tři odpaly ze čtyř startů.

Utkání rozjel Schneider dvoumetovým odpalem a Hejma s Červenkou ho dotlačili k prvnímu bodu zápasu. V dohrávce ale Italové hned srovnali a skóre otočili v dohrávce třetí směny. Nadhazovač Chroust dal metu zdarma, dalšího pálkaře trefil a hráč s čtyřletými zkušenostmi z MLB Colabello odpálil tříbodový homerun.

"Ten homerun byl rozhodující. Podle Radima (Chrousta) měl být strikeaut, ale rozhodčí to nefoukl. Nevymlouváme se na to a v podstatě jeden švih dal Italům pohodu do zbytku zápasu," řekl Petr Minařík, který vystřídal Chrousta v páté směně.

Pětatřicetiletý Minařík sice pátému bodu domácích nezabránil, ale jinak další útok zastavil. "Kdybych to nezvládl, tak by to bylo téměř neřešitelné. Takhle jsme ještě pořád zůstali v zápase a bojovali do poslední chvíle," řekl Minařík.

Na začátku šesté směny měli Češi po dvoumetové trefě Červenky šanci snížit, ale obrana Itálie si se složitou situací poradila dvojautem a zdramatizování nepřipustila. "Byť jsme se v útoku prosazovali, tak jsme to nezvrátili," řekl Minařík.

Zákrok večera předvedl ve středním zadním poli Hejma, který rybičkou chytil míč ze vzduchu a vysloužil si aplaus. Ještě lepší počin mohl poté přidat na pálce, ale při plných metách poslal míč do vzduchu a i poslední česká šance na body padla.

V pátek čeká baseballisty od 14:30 duel s Jihoafrickou republikou. V sobotu narazí na silné Izraelce, kteří mají dvě výhry a evropské šampiony Nizozemce porazili vysoko 8:1. V neděli Češi uzavřou své vystoupení v turnaji proti Španělsku.

Další zprávy