Milan Kruml | Komentáře
15. 4. 2012 14:20

Dvacet let s Bleskem. Ten náš bulvár je pěkná nuda

Bulvární noviny mohou mít i prestiž. To ale není český případ
Foto: Jan Lipold

Před dvaceti lety vyšlo první číslo deníku Blesk, který dodnes udává tón českému bulvárnímu tisku. Ke svým západoevropským předchůdcům má ale co do kvality a zajímavosti daleko, píše pro Aktuálně.cz mediální analytik Milan Kruml

Před lety jsem se v Curychu setkal se zajímavým jevem. Když jsem ráno přišel ke stánku s tiskem, zaujali mne zákazníci, kteří žádali po trafikantce „Zürcher mit". To, co znělo jako objednávka oblíbené lokální uzeniny, pravděpodobně s nějakou speciální hořčicí, byl ve skutečnosti kód. Znamenal, že prodavačka do seriózního listu Neuer Zürcher Zeitung vložila zdejší bulvární deník Blick. Zákazník tak odcházel s prestižními novinami a současně si odnášel i potřebnou dávku zábavy.

Bohužel zábava je právě to, co v Blesku i po dvaceti letech stále spíše pokulhává za zahraničními bulvárními listy. Nejde o to, že by nedokázal vytvářet bombastické titulky nebo vyhledávat šokující story, ale i přes svou bulvárnost zůstává stále příliš vážný, ustaraný, s minimálním nadhledem. Není asi náhoda, že je tolik prostoru věnováno nemocem, tragédiím, v zásadě negativnímm zprávám, které čtenáři potvrzují podezření, že svět kolem něj je špatný a stěží se od něj lze najít něčeho pozitivního. Dělat zábavu v celkově zachmuřené zemi je těžké. Ovšem nikoli nemožné.

Ale to není jediná odlišnost. Vezměme si například sport. V německém Bildu nebo britském Sunu je to nejlepší sportovní zpravodajství, které lze v tištěných denících v dané zemi najít. Způsob, jakým Bild například analyzuje zápasy Bundesligy, jeho rozhovory s hráči, trenéry či fotbalovými funkcionáři, analýzy, informace ze zákulisí by mohly být nejen pro Blesk vzorem. Jistě někdo namítne, proč by to Blesk dělal, když stejný vydavatel nabízí i specializovaný sportovní list.  Odpověď je jednoduchá - protože i bulvární noviny mají usilovat o prestiž. A být v něčem nejlepší prestižní je.

Čtenáři dobrého bulváru by si měli být jisti, že jim nic důležitého neunikne. Ani z politiky.
Čtenáři dobrého bulváru by si měli být jisti, že jim nic důležitého neunikne. Ani z politiky. | Foto: Reuters

Jsou tu ale i další rozdíly. V poslední době se Blesk více zaměřil na politická témata. Nic proti tomu, ale nekonečné omílání toho, jak jsou politici zkorumpovaní a kdo co rozkradl, opět posiluje pocit zmaru a zbytečnosti snažit se o nějakou změnu. Zmíněný Bild se naproti tomu profiluje jako list, který sice mnohé události zkoumá z odlišného úhlu pohledu - například oproti velkým nadregionálním německým deníkům, ale navíc se snaží i aktivně působit v zájmu svých čtenářů, zkoumá způsoby, jak lze věci změnit. Analyzovat na jedné rukopisné stránce například reformu zdravotnictví se všemi jejími plusy a mínusy je pak mistrovský novinářský počin - Bild ho umí. A jeho čtenáři si mohou být jisti, že i když nebudou číst nic jiného, nemůže se jim stát, že by jim nějaké důležité téma uniklo, že by se nedozvěděli, proč a čím je to či ono pro ně důležité.

Dvě desetiletí Blesku znamená také dvacet let, v nichž si na existenci bulváru zvykali jak čtenáři, tak i celá mediální branže. I v tom je jistý rozdíl ve srovnání se zahraničím. Práce pro bulvární noviny se mnohde nijak neodlišuje od profesionální žurnalistiky v médiích takzvaně seriózních. Pro všechny novináře platí stejná pravidla hry, stejné etické normy - pokud je poruší, následují sankce (viz kauza Murdochových listů v Británii). U nás má bulvár svou škatulku, na které je nalepena pomyslná nálepka - to je bulvár, tím se nezabývejme. Ostatně mediální kritika je v Česku ve stavu klinické smrti, takže je pošetilé od ní očekávat, že by se mohla zabývat třeba analýzou bulvárních listů.

Bulvární tisk. Ilustrační foto.
Bulvární tisk. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Takové stanovisko je pro ostatní média velmi pohodlné. Mohou se tvářit, že Blesk, Aha či bulvární týdeníky buď neexistují, nebo mají zcela jiné čtenáře, a tudíž mohou nabízet těm svým nejen stejná témata (například ze života celebrit), ale i stejný úhel pohledu. Nějakou dobu to může fungovat, ale z dlouhodobého hlediska je to velmi krátkozraká politika. I když mnozí spílají bulvárním listům do lhářů a byli by nejraději, kdyby ze stánků zmizely, mít k dispozici na trhu celou škálu tištěných médií je důležité. Mimo jiné proto, že bulvár dokáže oslovit i takovou skupinu čtenářů, která jiné noviny prostě ignoruje.

Autor pracuje jako key producer ve společnosti Media Pro Pictures

 

Právě se děje

Další zprávy