Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
12. 11. 2014 13:00

Kozel Ťok je Babišovým zahradníkem. Střet zájmů jako princip

Komentář Martina Fendrycha: Antonín Prachař se na dopravě topil. Konečně padl. Střídat ho má šéf firmy Skanska, jež podniká také v dopravě. Je to střet zájmů jako Brno, ale pro Andreje Babiše normál.
Dan Ťok Skanska má řídit dopravu. Chce to Andrej Babiš.
Dan Ťok Skanska má řídit dopravu. Chce to Andrej Babiš. | Foto: Skanska a.s.

Ministr dopravy za ANO Antonín Prachař padl. Konečně. Předseda ANO Andrej Babiš oznámil, že chce, aby dopravu vedl Dan Ťok, generální ředitel a předseda představenstva Skanska. Dost šok. Na druhou stranu delší dobu známe Babišovu náboženskou mantru: Stát se má řídit jako firma. Takže i doprava se musí řídit jako firma, to dá rozum. První, co vás u Ťoka napadne, je střet zájmů jako Brno.

S nominací musí souhlasit předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD), je to jeho kabinet, a také prezident Miloš Zeman. Ten však, jak víme, patří mezi obdivovatele, ba vyznavače předsedy ANO, takže tam nejspíš problém nenastane. Pro Sobotku bude Ťok velký rébus.

Babiš výhradu o Ťokově střetu zájmů obrací naruby: „Kozel zahradníkem je dobré řešení,“ pravil. „Pan Ťok je naše nominace. Pan premiér byl překvapen.“ Není divu. I když Babiš je, jak známo, přímo velekozlem zahradníkem. Přiznal nyní: „Ministerstvo dopravy je dlouhodobě v dezolátním stavu a bylo dlouhodobě v rozkladu. U nás se nestaví dálnice, nevykupují pozemky. Nejsou připravené projekty. Stejné to bylo s ŘSD. Podobnou problematiku jsme řešili v ČD Cargo a s Českými drahami.“ Mizerný výsledek ministra. Firma ministerstvo dopravy krachuje.

Už to tak vypadá, že premiér bude muset Svatopluka Němečka oplakat.
Už to tak vypadá, že premiér bude muset Svatopluka Němečka oplakat. | Foto: Vojtěch Marek

Kdo je tedy Babišův adept? „Pan Ťok je bezesporu odborník na stavebnictví a v České republice je potřeba řešit veliké infrastrukturní projekty, které bezprostředně souvisejí s čerpáním evropských dotací,“ říká lídr ANO. Ťok je „zárukou, že bude plnit hodnoty hnutí ANO, se kterými se jako jeden z prvních našich podporovatelů ztotožnil. Navíc je prezidentem Americké obchodní komory v Česku, což nám může pomoci v řadě vyjednávání o projektech se zahraničními partnery.“ Podobně na začátku vlády vychvaloval Prachaře.

Bude plnit hodnoty ANO...

Co myslí Babiš tím, že jeho adept na dopravu „bude plnit hodnoty“ ANO? Pod vedením Ťoka Skanska přijala etický kodex s nulovou tolerancí ke korupci. Ten pán je též zakládajícím členem Koalice pro transparentní podnikání. – To všechno zní náramně. Ale platí tři zásadní výhrady. Ťok je v obřím střetu zájmů. Být proti korupci je nejen móda, ale, jak by řekli marxisti, taky poznaná nutnost; proti uplácení je dnes každý, i korupčníci. A Ťok má jít nikoli na manažerskou, ale politickou funkci. Není však politik.

Podstatné je, že už v roce 2011, když Babiš zakládal hnutí ANO, Ťok chytil vítr a podpořil ho. Tehdy pravil: „Já i společnost Skanska zastáváme hodnoty, které má tato iniciativa v programu, a tento názor jsem projevil v dopise adresovaném panu Babišovi. Zároveň jsem vyjádřil přesvědčení, že subjekty vyznávající stejné hodnoty se mají vzájemně podporovat a spolupracovat.“ Vyplatilo se.

V čem tkví střet zájmů? Skanska se specializuje na stavby a rekonstrukce dálnic, silnic a mostů. Na stavby mezinárodních koridorů i regionálních tratí. Je dodavatelem všech typů kolejových staveb, včetně městské hromadné dopravy. Staví kompletní nosné železobetonové konstrukce, zakládá... Zaměřuje se mimo jiné na výstavbu letištních terminálů. Rank ministerstva dopravy.

Prachař Babišovi překážel. Lídr ANO, jehož Agrofert podniká i ve zdravotnictví, začal útočit na ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD). ANO by prý takového patlala ihned vyměnilo. Jenomže hnutí mělo ve vládě patlala ještě většího, který se na dopravě topil.

Nominace Ťoka připomíná Aleše Řebíčka, bývalého ministra dopravy za ODS. Před ministrováním pracoval ve vedení dopravní firmy Viamont a byl jejím spolumajitelem (v tom se od Ťoka liší). Řebíček svůj podíl prodal. Společnost pak dostávala od dopravy lukrativní zakázky. Během Řebíčkova působení na ministerstvu Viamontu mnohonásobně stoupl počet státních zakázek, tedy i zisk. - Ťok není majitelem Skansky, ale pokud se stane ministrem dopravy, každá zakázka této firmy od státu bude podezřelá.

Němeček si může pomalu balit kufry

Doprava je po deseti měsících pod Prachařem a pod vlivem ANO v zoufalém stavu. Ředitelství silnic a dálnic dočasně vede bývalá ředitelka strategie a komunikace Agrofertu Soňa Křítková. Nový ředitel nebyl nevybrán. Prachař odvolal šéfa Českých drah Daniela Kurucze (dříve řídil Synthesii ze skupiny Agrofert). Vystřídal ho Pavel Krtek, známý Babiše, dříve člen představenstva Unipetrolu. Odvolán měl být vbrzku generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut, což odmítly odbory. Sodoma Gomora.

Prachař musel padnout. Na řízení dopravy nestačil, ač přesně zapadal do Babišova schématu. Založil a vlastnil firmu Omega servis zaměřenou na mezinárodní dopravu a zasilatelství. Působil ve Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle babišovské teorie to měl být ideální manažer dopravy. Nebyl. Doprava zjevně není firma.

Prachař Babišovi překážel. Lídr ANO, jehož holding Agrofert podniká i ve zdravotnictví, začal útočit na ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD). ANO by prý takového patlala ihned vyměnilo. Jenomže hnutí mělo ve vládě patlala ještě většího, který se na dopravě topil. Prachař neuspěl ani v senátních volbách. Ministr, který se nestane senátorem? To jde jen v sociální demokracii (Marcel Chládek).

Po rezignaci Prachaře Babiš zesílí tlak na Sobotku, aby odvolal Němečka. Premiér nominaci Dana Ťoka odmítl komentovat. „S panem Ťokem se chci zítra sejít, tak abych se seznámil s jeho představou o tom, jak chce ministerstvo vést. Pak se k této nominaci vyjádřím,“ prohlásil opatrně. Není nemožné, že volba Ťoka může být i finta. Sobotkovi se nebude líbit a Babiš zatlačí na výměnu resortů. Dopravu za zdravotnictví.

Podstatné je, že ANO zatím stát neřídí jako firmu. Tedy jako úspěšnou firmu. Spíš jako krachující firmu. Alespoň na dopravě.

 

Právě se děje

Další zprávy