Privatizace politiky. Asi už jste o ní slyšeli mockrát. Až moc. Není to už jen takové klišé, něco jako "lidi kradou"?
Na(ne)štěstí člověk zas a znova naráží na příklady, které ho z pochybností spolehlivě vyléčí.
Například. Pražské městské části inkasují sponzorské dary od developerů, kteří chtějí stavět hustěji a výše, než umožňují vyhlášky. Úřady tvrdí, že to
a) spolu vůbec, ale vůbec nesouvisí, nebo
b) je to naprosto v pořádku, protože když se chce stavebník "podílet na péči o město, není důvod mu v tom bránit."
Samozřejmě že radnice dělají z občanů hlupáky. Jde o čistou privatizaci politiky. Jen s oběma očima zavřenýma se tomu nedá říkat korupce.
Náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09), nejvyšší muž přes stavební rozvoj metropole, to vysvětluje s odzbrojující otevřeností: "Úplatek jde někomu do kapsy a nikdo o tom neví. Tady jdou peníze oficiálně přes smlouvu do pokladny městské části. Pokud developer zvýší zátěž území, musí platit."
Takže, když o tom všichni vědí a o bakšiš se podělí celá radnice, žádný úplatek to není. Máte problém? Sponzorujte svého šerifa. Bingo!
Všechny ty zákony o střetu zájmů nebo lobbingu jsou vlastně zbytečné, i celá protikorupční strategie vlády. K čemu to, když bude korupce veřejná a legální. Ano, konec prohibice! Radují se všichni, kromě místních obyvatel, kterých se to ovšem týká nejvíc.
Princip takového "sponzoringu", kterým si investoři kupují či předplácejí protekce a výjimky, bohužel nefunguje zdaleka jen v Praze. Právě v Praze ale politici nejvíc slibovali, že budou hájit zájmy občanů, a ne developerů. To bylo před volbami a kandidáti říkali to, o čem dobře věděli, že lidé chtějí slyšet.
Kdyby místo toho slibovali další "polyfunkční" a jiné naddimenzované budovy, které místní občané často vůbec nepotřebují, volil by je snad jen místní blázen.
Developerské odpustky bývají přitom zlomkem dodatečných nákladů, které obvykle masivní výstavba znamená a které už neřeší investor, ale město. Jde hlavně o dopravu. Developer má vlastně vystaráno, když vyhloubí garáže. Radnice pak čeká nekonečné a marné "zklidňování", respektive problém, jak do zahuštěného území propasírovat nová auta a nové lidi. O následcích pro životní prostředí a urbanismus nemluvě.
Jak prosté. Co bude ke koupi příště?