Libor Stejskal Libor Stejskal | Komentáře
2. 9. 2011 9:10

Na školství si stěžují všichni, důvody vidí každý jinde

Odborníci a čtenáři se přou, proč děti vědí čím dál méně. Přidejte se i vy
Foto: Aktuálně.cz

České školství upadá, zní (a nejen teď, kdy školní třídy opět zaplnilo přes milión dvě stě tisíc žáků základních a středních škol) varovný hlas celé řady odborníků i části veřejnosti.

Jejich názor - zdá se - potvrzují výzkumy OECD, podle nichž čeští žáci dosahují v mezinárodních srovnáních stále horších výsledků.

Zatímco na neutěšené situaci se tedy kritici shodnou, v důvodech, proč tomu tak je, ani zdaleka jednotní nejsou. Lépe řečeno: jejich zdůvodnění stojí často v protikladu.

Úplně jste rozvrátili školský systém, který před rokem 1989 zajišťoval kvalitní vzdělání většině populace, tvrdí jedni.

Nadaný, ale s handicapem

"Začíná další školní rok a do prvních tříd nastoupí noví prvňáčci. Mezi nimi i syn mých přátel, šestiletý Péťa. Do školy se těší. Je mimořádně talentovaný, umí už číst a počítat na úrovni třetí třídy, je posedlý světem čísel, map a techniky. Přesto jeho rodiče vyhlížejí začátek školního roku s obavami. Následkem banální dětské nemoci totiž Péťa před časem ztratil částečně sluch. S naslouchadlem slyší relativně dobře, má ale potíže zachytit zvuk z určitých úhlů, hůř slyší některé frekvence a celkově se musí na dění kolem sebe daleko víc soustředit."
Čtěte v blogu Pavla Košáka, člena týmu vzdělávacího programu Varianty

Školství trpí tím, že se dosud nedokázalo zbavit všech špatných stereotypů, které nutily žáky jen otrocky biflovat spousty informací, kterým nerozuměli a v životě je nepotřebovali, kontrují druzí.

Nezřídka také mnozí hovoří o nezvratném procesu, zaviněném nezodpovědným přístupem žáků, jako důsledkem rozkladu celé společnosti.

Debaty na toto téma pravidelně otevírá několik blogerů na Aktuálně.cz, především Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio, Daniel Münich z CERGE-EI, ředitel soukromé školy Porg Václav Klaus či dva - v odborných kruzích dobře známí - učitelé základních škol, Zdeněk Brom a Jan-Michal Mleziva (jejich blogy patří k nečtenějším, například Štefflův blog Úpadek školy zaznamenal přes osmnáct tisíc návštěv)

Šteffl je například přesvědčen, že české školy nedokázaly reagovat na rychle se měnící se svět a stále nabízejí informace, které už ovšem nyní nikdo nepotřebuje (či si je může kdykoliv najít na internetu).

"Škola se mění pomalu, a tak školní vzdělávání odpovídá spíše potřebám minulosti a stále více se vzdaluje potřebám a požadavkům současného a hlavně budoucího světa. Žáci i rodiče si stále více a častěji uvědomují, že to, co škola dětem nabízí, je stále hůře připravuje pro jejich budoucí život," tvrdí Šteffl, jehož firma mimo jiné připravuje zkouškové otázky, které střední a vysoké školy využívají při přijímacím řízení.

Foto: Aktuálně.cz
Onřej Šteffl:
Úpadek školy
 

Vysokoškolský pedagog Miroslav Pouzar mu oponuje: "Nevím, kterou věc člověk využije v životní praxi pravděpodobněji než dovednost čtení s porozuměním, psaní tak, aby měl napsaný text smysl a kupecké počty. Jsem přesvědčen, že rakousko-uherský přístup to děti naučit dokázal a na základě své dvanáctileté pedagogické praxe mohu zodpovědně prohlásit, že současné děti zasažené modernějším pojetím výuky číst, psát a kupecky počítat ve valné většině neumí. A proto je obtížné je naučit cokoli dalšího," míní Pouzar.

Foto: Aktuálně.cz
Miloslav Pouzar:
Kam upadlo české školství?

Často se v souvislosti se upadajícím vzděláním (ať už jako možný lék či naopak důvod úpadku) také hovoří o tzv. alternativním školství, z nichž nejznámější je asi waldorfský systém výuky. Některé mýty a fakta kolem něj popisuje ve svém blogu i učitel Jan-Michal Mleziva.

Foto: Aktuálně.cz
Jan-Michal Mleziva:
Klausův PORG a Waldorfské lyceum

Jinou - svojí vlastní - metodu vysvětluje v blogu na příkladu výuky fyziky autor celé řady učebnic pro základní a střední školy Martin Macháček.

Foto: Aktuálně.cz
Martin Macháček:
Fyzika nazpaměť, část 1: Stav a jeho příčiny

Učitel Zdeněk Brom ovšem varuje před přehnaným očekáváním, které mnozí do školství a jeho reforem vkládají.

"Je současné školství vůbec k něčemu? Asi bych to jako učitel neměl psát, ale budu muset: Zapomeňte na to, že sebedokonalejší školství vyřeší problémy naší doby. Nevyřeší! Není to v jeho možnostech," napsal Brom.

Foto: Aktuálně.cz
Zdeněk Brom:
Jiné školství?

A co si o českém školství myslíte vy? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.

 

Právě se děje

Další zprávy