Také místopředseda pirátů Jakub Michálek hlasoval na schůzi ústavně-právního výboru pro zákon o zdanění finančních náhrad v církevních restitucích. Jde o návrh KSČM. Záležitost, která vzbudila rozruch sama o sobě, se dá číst i jako pokračování volného seriálu na téma piráti a potíže s minulostí. Anebo minulost bez potíží.
Viz jejich hlasování pro vyznamenání komunistického básníka Karla Sýse a omluvu místopředsedy sněmovny Vojtěcha Pikala za poznámku o válečných letcích, "co v zásadě jen plnili rozkazy". Viz i účast na ruské ambasádní recepci, protože "mluvit je třeba s každým".
Tentokrát pan Michálek zaujal příměrem či argumentem, proč by se mělo na církevní náhrady sáhnout: "Stejně jako byly revidovány částky solárním baronům."
Je to svým způsobem ještě horší zpráva než samotná podstata věci, tedy spor o zákon, který je podle kritiků zjevně protiústavní. Jakub Michálek suše přirovnává církve k "solárním baronům".
Provozovatelé slunečních elektráren - ve skutečnosti nemusí jít jen o barony-zlatokopy, co naskočili do byznysu za minutu dvanáct - mocně vydělávali na špatně nastavené státní podpoře. Parlament to v roce 2010 částečně napravil takzvanou solární daní.
Smyslu pro symboly, pro věci, přes které už nejede vlak, se pirátům nedostává. To je chyba, jejich politika není úplná. Hrozí jim, že se promění na mladé pragmatiky za lepší Česko. Kdyby se principiální postoje staly přítěží a stigmatem starců, dobré tak k pokoukání v devadesátkovém muzeu, špatně to skončí.
Církve jsou na tom zřejmě podle Michálka v principu stejně, proto je namístě opulentní příjmy omezit církevní daní.
Že mezi příběhem solárního a církevního majetku existuje nějaký historický rozdíl, pan Michálek určitě ví. Ale očividně mu to nebrání v tom, aby řekl větu, místo které by se historický kontext doceňující člověk radši kousl do jazyka: "Stejně jako byly revidovány částky solárním baronům."
Ne, solárním baronům komunisté nic neukradli. Jejich představitele nezavírali do politických kriminálů, neperzekvovali, neposílali do uranových dolů a na smrt. To se po roce 1948 týkalo církví, kněží, řeholníků a řeholnic. Útlak svobody vyznání trval až do listopadu 1989.
Pokud jde o církevní majetek, technicky vzato jde pro pana Michálka o obdobný problém se státními náhradami jako u fotovoltaických elektráren. Netechnicky vzato je jeho přirovnání nevkusné. Takhle se maká s klapkami na očích.
Jakub Michálek i jeho kolegové připomínají, že jde o osobní, ne celopirátský názor na církevní náhrady. "Náš klub má v této věci volné hlasování. Podpora ve straně je tak cca 70 : 30 ve prospěch zachování plné výše náhrady."
Jestli piráti - podle posledního průzkumu druhá nejsilnější strana - soudí, že zrovna v takové záležitosti není třeba sladit partajní noty, budiž. ODS si užívá s názory Václava Klause mladšího, tak proč by si trochu povyražení u soudku rumu nedopřáli i bukanýři?