Každoroční setkání technologického světa v Las Vegas, veletrh Consumer Electronics Show (CES), je u konce. Tradičně jsme se dočkali tisíců nových chytrých hraček a vyslechli několik optimistických vizí budoucího vývoje. Nic zajímavého pro ty, kteří vnímají technologii spíše jako nutné zlo. Z vodopádu novinek lze ale vyčíst i něco víc, co se týká nás všech.
Co je s tou sítí?
Možná to znáte také. Vzpomenete si na oblíbený videoklip nebo písničku, míříte tedy na osvědčenou "videoknihovnu" YouTube, kde jste ho už několikrát viděli - ale teď tam už není. Chcete si pustit internetové rádio nebo shlédnout díl oblíbeného seriálu pomocí videostreamu, ale ouha. Tato služba není ve vaší lokalitě dostupná - dozvíte se z obrazovky. Ještě loňské epizody tam ale byly, tak co se s tím internetem děje - říkáte si.
S globální sítí ale nic není, dál roste a zrychluje. Změnil se však zábavní průmysl, který tvoří většinu obsahu, kvůli kterému se na internet obracíme. Tahle změna nebyla dobrovolná a chvíli trvala. Teď se zdá, že obchodníci se zábavou a informacemi se na nový model adaptovali a naučili se, jak si za své zboží nechat zaplatit. A o to šlo na letošním CES nejvíce.
V Las Vegas bylo tento rok představeno osmdesát nových tabletů, kytara s dotykovým displejem namísto strun, 3D televize s brýlemi i bez nebo nová generace mobilní sítě 4G, která posune rychlost internetu v mobilech na úroveň domácího internetu. V neposlední řadě ale také procesory, které poznají, jestli se náhodou nedíváte na video, za které jste nezaplatili.
Velká filmová lež
Pro pochopení důležitosti této maličkosti se na chvilku vraťme zhruba o dekádu zpět. Fonografický průmysl, čelící skokovým propadům tržeb, ohlašuje konec hudby a filmu. Když nám nebudete platit za CD a DVD, ale stahovat si je ilegálně z interentu, nebudou peníze na jejich produkci a umělci nebudou mít na chleba - snažila se tehdy hollywoodská studia přesvědčit svět, místo investice do nové technologie.
Byla to lež. Ačkoliv je i dnes možné stáhnout si prakticky každý nový film z internetu ilegálně, točí se stále dražší filmy a stále si na sebe skvěle vydělávají. I když si spousta lidí stahuje hudbu zdarma, hudba neumírá - naopak, lidé platí za zážitky v podobě listků na koncert nebo festival a za bonusový materiál.
Když nevyšlo strašení zánikem zábavy, vsadila studia na softwarovou ochranu svého obsahu způsobem DRM (Digital Rights Management). Tato ochrana byla překonána prakticky v den svého uvedení. Hra na kočku a myš, kdy studia vyvinou ochranu a hackeři ji prolomí, nemohli prodejci obsahu vyhrát. Uvědomili si, že přes software cesta nevede. Na letošním CES se tedy dočkali: nové čipy by měly rozpoznat, jestli náhodou někdo nechce podvádět.
Jak se to týká nás všech? Stejně jako internet, který je dnes nedílnou součástí našich životů. Internet a způsob, kterým se na něj připojujeme, se změní. Již dnes se k internetu připojuje víc lidí skrze jiná zařízení, než osobní počítače. Pomocí aplikací namísto internetových prohlížečů. Sebelepší aplikace v tomto případě funguje jako filtr, protože nás určitým způsobem vede. A to může být do budoucna velký problém.
Digitální svoboda
Za svou krátkou historii totiž internet prokázal, že klíčová pro jeho pozitivní přínos pro nás všechny je jeho svoboda. Stejně jako open source software (tedy ten, který není přísně svázán autorským právem a každý jej může upravovat) prokázal, že dokáže dramaticky urychlit vývoj a inovaci.
Největší výhodou open source softwaru je věc, která byla na počátku označovaná jako jeho největší nevýhoda - je zdarma. Lidé ho vylepšují tak, aby co nejvíc vyhovoval jejich potřebám. Jejich motivace není komerční. Kdyby byla, budou vylepšení vypouštět postupně, aby se zaplatila. (Proč myslíte, že první generace iPadů nemá kameru?) Že je open source software spolehlivý, dokazuje fakt, že se na něj spoléhají velké firmy i vlády.
Je to velmi jednoduché. Komerční motivace je postavná na tom, co nejvíce vydělat. Internet prokázal, že cest existuje víc. Nyní se ale dostáváme do situace, kdy většinu jeho obsahu budou kontrolovat ti, jejichž motivace je ryze komerční. A to je po čertech důležité si uvědomit, protože na internet přece spoléháme nejen jako na zdroj vtipných videí.