Ivan Kytka | Komentáře
30. 11. 2006 10:01

Poločas rozpadu nezodpovězených otázek

Když se v čekárně pohotovosti barnetské nemocnice na severním předměstí Londýna objevil  v noci z 1. na 2. listopadu Alexander Litviněnko, patrně poslední, co službu konajícího lékaře napadlo, bylo použít při anamnéze pacienta s patrnými příznaky otravy žaludku Geiger-Muellerův přístroj na měření radioaktivity.

Při zpětném ohlédnutí se zdá téměř neuvěřitelné, že internistům ze dvou londýnských klinik trvalo prakticky tři týdny, než se jim podařilo odhalit látku, kterou byl Litviněnko otráven.

Nedostatek hodnověrných informací (či stupeň jejich utajení) neumožnil britským politikům, bezpečnostním expertům či novinářům poskytnout veřejnosti vysvětlení, odkud a za jakých okolností se v Litviněnkově těle a následně na několika londýnských adresách objevily stopy polonia 210 s poločasem rozpadu kolem tří týdnů. Přibližně stejnou dobu Litviněnko umíral.

Některé otázky související s jeho případem přitom ztrácejí na významu dříve, než stačí být zformulovány. Natož zodpovězeny.

Polonium na palubách letadel

Ze všech (zveřejněných) policejních odhalení se stala patrně nejzajímavější zpráva ze středečního večera. Podle ní britské aeorolinky vyřadily (na žádost vlády) z provozu tři stroje typu Boeing 767. Na jejich palubách byly objeveny (mikroskopické) stopy polonia. British Airways nasazovaly zmíněná letadla na kontinentální trasy - dvě z nich byla ve středu večer na letiši Heathrow, třetí v Moskvě.

I když se British Airways ve svém prohlášení, alespoň v interpretaci tiskových agentur, vyhnuly zmínce o letech na lince mezi Londýnem a Moskvou,v  internetových vydání některých britských deníků se ve středečních večerních hodinách objevila informace, že Scotland Yard pátrá po cestujících z následujících čtyř letů:

* BA875 Moscow-Heathrow on October 25 - aircraft number GBNWX

* BA872 Heathrow-Moscow on October 28 - aircraft number GBNWX

* BA873 Moscow-Heathrow on October 31 - aircraft number GBNWB

* BA874 Heathrow-Moscow on November 3 - aircraft number GBZHA

Nikoliv náhodou se všechny čtyři lety mezi britskou a ruskou metropolí překrývají s datem, kdy měl být Litviněnko otráven.

"Předběžné výsledky expertního šetření odhalily velice nízkou přítomnost jisté radioaktivní látky na palubách dvou ze tří letadel," uvedl mluvčí BA. Společně s tímto oznámením se dostalo pasažérům ujištění, že pokud se v inkriminované dny ocitly náhodou na palubě letadla v blízkosti radioaktivní látky, zdravotní riziko je velice nízké.

Nicméně zpráva o tom, že některý z cestujících zřejmě dokázal propašovat do letadla radioaktivní látku, velice zpochybňuje efektivnost letištních bezpečnostních kontrol - ať už v Moskvě či v Londýně.

"Podezřelé úmrtí" na objednávku

Scotland Yard vyšetřuje Litviněnkovu smrt stále pouze jako podezřelé úmrtí. Detektivové ze zvláštní protiteroristické jednotky analyzují kilometry záznamů z průmyslových kamer v naději, že se jim podaří rekonstruovat ne-li celý, pak tedy alespoň podstatnou část posledního dne bývalého ruského agenta před otravou.

Experti z okruhu bývalých pracovníků britské domácí i zahraniční zpravodajské služby si lámou hlavu nad tím, kdo a proč chtěl Litviněnka umlčet. Měla jeho smrt souvislost s vraždou novinářky Anny Politkovské? Byla snad ona sama na stopě vrahů několika vysokých činitelů ruského bankovního sektoru, s kterými si vyřizovala účty ruská mafie?

Dostal Litviněnko jejich jména v obálce od italského bezpečnostního experta Maria Scaramelliho během oběda v restauraci na Piccadilly Circus? A věděl o operaci proti Litviněnkovi Kreml? Či se naopak odehrála za zády a zcela bez vědomí ruských bezpečnostních služeb?

Pokud vedou stopy polonia z londýnských adres a nemocnic skutečně do Moskvy, je - poněkud paradoxně - jakákoliv odpověď na poslední otázku krajně znepokojivá.

Ivan Kytka; [email protected]

 

Právě se děje

Další zprávy