Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
15. 4. 2019 12:05

Povolit 0,5 promile? Bohužel ne, když si řidiči neodepřou ani telefon (0,8 promile)

Chvála nulové tolerance je pokrytecká, ale zrušit bič si nezasloužíme.
V každém pruhu jeden řidič bez disciplíny.
V každém pruhu jeden řidič bez disciplíny. | Foto: Michael Gancharuk / Shutterstock.com

Za volantem telefonující řidiči jsou na tom podle BESIPu zhruba stejně, jako by měli v krvi 0,8 promile alkoholu. (Na situace, kdy se oba nebezpečné faktory sčítají, násobí, umocňují nebo co vlastně, raději nemyslet.)

Jezdím do práce autobusem městské hromadné dopravy hustým běžným provozem. Z dlouhé chvíle, a teď už i ze zájmu, pozoruju, no dobře, klidně řekněte, že šmíruju, řidiče individuální automobilové dopravy. Nejdřív při čekání na zastávce, pak z okýnka autobusu ty v autech ve vedlejších pruzích. Myslím, že na evropskou špičku patříme nejen v konzumaci alkoholických nápojů, ale i v umění synchronizované manipulace s volantem, šaltpákou a mobilním telefonem. Vytříbená technika, tolik vynalézavých grifů! Zlaté české ručičky v akci.

Telefonování, respektive zkoumání a ovládání displejů při řízení automobilu se stalo tak notoricky běžnou aktivitou, že si člověk, který se nad tím pohoršuje, pomalu připadá jako hnidopich a kverulant. Když to dělají všichni, není chyba na mojí straně, nejsem zbytečně cimprlich?

Jednoduchá pomůcka, jak ze sebeklamu vystřízlivět: Uvědomit si, že vlastně nevidím telefonující, nýbrž lehce podnapilé řidiče. A najednou není co řešit, nemusíte se stydět, že vám to vadí: nepřístojnost, hazard, nebezpečí. Před očima se promítne situace, kdy chlápek (ano, bohužel jde v naprosté většině o řidiče-muže) v bílé dodávce s mobilem u ucha napřed vybočí ze směru a až pak se podívá, jestli vedle něco nejede. A jelo.

Občanská demokratická strana teď navrhuje upustit od letitého standardu nulové tolerance a legalizovat za volantem až 0,5 promile. Nastoluje to jako otázku svobody a odpovědnosti. Správně připomíná, že zákaz 0,0 je doménou východní Evropy (platí pochopitelně i v Rusku), kdežto země s hlubší demokratickou tradicí svému občanstvu důvěřují víc - i v tomto směru.

Když někdo "na Západě" nadýchá minimální množství alkoholu, není popotahován, protože by se to bralo jako úřední buzerace. Kdežto u nás, kde jsme zamilovaní do nulové tolerance a proklamace "alkohol za volant nepatří", by se o maximálně půlpromilovém řidiči mluvilo jako o "opilém", nebo dokonce o "opilci". V zemi mistrů Evropy v konzumaci a náruživých řidičů-telefonistů je to absurdní, chvála nulové tolerance je pokrytecká. Kdo si přihne, je podle zákona ztracen, s jeho vůlí se nepočítá, takže může pokračovat dál…

Naopak to, že neoperují s limitem 0,0, protože společenská norma se takovému diktátu vzpírá, patří výmluvným poznávacím znamením takzvaně vyspělých zemí.

No jo.

Ale mobilní telefony, čili 0,8 promile, ještě o tři desetiny víc, jsou zakázané taky (0,0). A jak s tím zákazem řidiči - mobilní neurotici nakládají? Z takového národa chceme sejmout bič nulové tolerance, nechat to na jeho sebekontrole a svéprávnosti, že si dá pozor? Připustit až půl promile alkoholu by bylo správné, je to důstojný, liberální přístup. Ale vzhledem k tomu, kolik lidí jezdí už s 0,8 promile jaksi automaticky, obávám se, že to není proveditelné. Když řidiči nezvládnou pokyn "bez mobilu", dá se jim svěřit do rukou "půl promile"?

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Klaebo nebude kvůli koronavirové situaci do konce roku závodit

Aktuální lídr Světového poháru běžců na lyžích Johannes Klaebo odřekl kvůli obavám z koronaviru účast na dalších dílech seriálu v Davosu a Drážďanech. Čtyřiadvacetiletý norský reprezentant nebude podle informací rádia NRK závodit až do konce roku, protože nepovažuje za rozumné v současné situaci tolik cestovat.

Stejný postoj zaujal i jeho reprezentační kolega Emil Iversen. Šéftrenér Espen Bjervig nevyloučil, že minimálně závody v Davosu vynechá celý norský tým.

"Jsem toho názoru, že lyžování a závodění jsou ve srovnání se současnou pandemií vcelku nedůležité," řekl trojnásobný olympijský vítěz Klaebo, který při úvodní zastávce SP ve finské Ruce vyhrál dva ze tří závodů a ujal se vedení v průběžném pořadí seriálu. "V této době považuju mezinárodní cestování za chybu. Přináší to kontakt příliš velkého počtu lidí. Vyžaduje to použití letadel, autobusů, letišť a mnoho dalšího. Nebudu se tomu vystavovat," řekl Klaebo.

Nejdříve se do programu Světového poháru zapojí 1. ledna, kdy odstartuje Tour de Ski. Iversen, jenž se vedle nákazy obává i nucené preventivní karantény kvůli případnému výskytu koronaviru v týmu, hodlá vynechat i prestižní miniseriál.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Německý soud poslal do vězení českého pašeráka drog

Zemský soud v Kolíně nad Rýnem dnes uložil 55letému Čechovi trest vězení 4,5 roku kvůli nedovolenému dovozu omamných prostředků a napomáhání k obchodu s omamnými prostředky. Informoval o tom německý server Rundschau-online. Drogový kurýr byl zadržen loni v srpnu při namátkové kontrole. Celníci v automobilu našli zhruba kilogram kokainu a 25 tisíc eur (přes 656.000 korun) v hotovosti.

Čech, který byl zadržen na cestě z Belgie do vlasti, u soudu řekl, že drogy vyzvedl pro svého dobrého známého. Za "kurýrní jízdu" prý dostal odměnu 4000 eur.

Pro vyučeného automechanika a otce od rodiny jízda skončila na dálničním odpočívadle Frechen-Süd. Před celníky, kteří ho zastavili, byl viditelně nervózní a třesoucíma se rukama jim podal řidičský průkaz.

Muž nejdříve tvrdil, že u sebe nemá ani drogy, ani větší množství peněz. Celníci však automobil s českou poznávací značkou prohledali a našli drogy v černém plastovém vaku.

Muž byl už dříve kvůli prodeji drog trestán i v Česku. Odseděl si 20 měsíců ve vyšetřovací vazbě a v roce 2018 byl odsouzen k pětiletému podmíněnému trestu. Nejméně polovinu trestu, který mu byl dnes uložen, si musí odpykat v Německu. Poté je podle soudce "dobře možné", že bude vyhoštěn.

Další zprávy