Přece jen jsou u nás ještě zprávy, při kterých i otrlému daňovému poplatníkovi zaskočí sousto v krku. To se takhle v neděli při obědě ozve z televize primátor Svoboda, a zahlásí: Tunel Blanka bude o DESET MILIARD dražší. Víte, milí diváci, on to Metrostav po nás chce, já bych s tím něco rád udělal, ale nemůžu, no nic, někde ty peníze schrastíme, nebojte se, zajezdíte si, severozápadní linkou pod Letnou durch.
Člověk se musí štípnout, a bohužel, vážně se mu to nezdá.
Deset miliard je mimochodem suma, kterou nás stála Železného zápletka s televizními investory z CME. Ještě si možná pamatujete, jak byl před deseti lety výsledek arbitráže hlavní zprávou dne, a týdne, a možná měsíce. Teď - ani náhodou. Asi jsme si zvykli. A to se tehdy desítka rozpouštěla na celý státní rozpočet, ne jen na pražský.
Díky, primátore
I taková jobovka má svou světlejší stránku, totiž tu, že Pavel Bém odpracuje zdarma 50 hodin ve prospěch cyklistického sdružení Auto*Mat. Protože mu to slíbil před třemi a půl lety, jsou na to asi i důkazy. Tedy, přímo neslíbil, ale furiantsky prohlásil, že to udělá, když stavba Blanky překročí rozpočet.
„Nevím o žádných dramatických nárůstech ceny Městského okruhu," odvětil tehdy primátor, když mu auto*mati vypočítali, že Blanka bude stát až 40 miliard - zatím se sekli o 5 miliard, ale pořád jsou realitě roku 2011 blíž, než tehdejší Bémův rozpočet.
Tak se těšíme na viděnou, při zametání cyklotras od ostrých kamínků po zimním posypu, nebo něčem podobně užitečném.
Epopej v 10 obrazech
A teď vzhůru zpátky do tunelu. Po cestě párkrát zastavíme na semaforech.
1. Vysněné zaměstnání a nejdůležitější člověk ve státě, to je rozpočtář v Metrostavu. Miliarda, žádná míra. Buď ho zlanaří Bárta, nebo Kalousek, ale nejspíš řecký statistický úřad.
2. Kdyby se „navýšení" rozpočtu Blanky dostalo do rukou ministra Hegera, mohli by dostat přidáno doktoři po celé střední Evropě.
3. Propagandistické plakáty, které zdobí ohrady kolem staveniště tunelu, pravděpodobně nejsou součástí kontraktu s Metrostavem. Tedy pokud nějaký kontrakt hodný toho jména existuje, o čemž už se dá vážně pochybovat.
4. Je pravděpodobné, že Metrostav nataženou dlaň zdůvodní i tím, že pod zemí narazil na složité geologické poměry. Neboli, jde o příplatek za kráter ve Stromovce a podobná povyražení.
5. "Máme smlouvu, která hovoří o ceně, a pokud dodavateli, tedy Metrostavu, vzniknou nějaké náklady navíc, jde to za nimi, pro nás je cena jasně stanovena ve smlouvě." Ještě jednou Pavel Bém, z roku 2009. Člověk by skoro řekl, že když ty smlouvy podepsal, tak by o tom měl něco vědět. Nehledě na posunovací termín dokončení. Tunel bude hotov později, takže bude dražší - to dá přece rozum, ne?
6. Komu to vlastně platíme? Metrostav je - hlavně díky veřejným zakázkám - prosperující akciová společnost, ve které má většinu společnost DDM Group. Což jsou víceméně manažeři slovenského Doprastavu a českého Metrostavu.
7. Samozřejmě, kdo jiný než Metrostav by také mohl stavět „metro pro auta". Blanka bude stát zhruba tolik, jako celá trasa metra D o deseti stanicích (zatím na papíře).
8. Kvůli Blance nebudou peníze na jiné, řádově lacinější a často bohulibější městské projekty. Blanka nenávratně poškozuje tvář Prahy, je předimenzovaná a znamená, že město se podrobuje automobilům a privátnímu ježdění. Nejpozději až se (jednou někdy) Blanka otevře, musí radnice přijít s účinnými proti-automobilními opatřeními. Každý tunel někde končí a všechny silnice pod zem nedostanete.
9. Kdo je za epopej s Blankou zodpovědný, není lehké říct. Klíčové hlasování o územním plánu se například odehrálo v roce 1999, zastupitelstvu tehdy předsedal primátor Kasl. Určitě by dnes řekl, že nemohl tušit, jak to celé dopadne.
10. Pražské porodnice hlásí, že jméno Blanka se přestalo používat. Kdyby byl tunel býval vedl pod Holešovicemi, byla by to Hana. Dejvická trasa se jmenovala Dana. Projektanti měli slabost pro ženský rod, věděli, že to bude znít líbezně. Něžný tunel. Čistá práce.