Co je nového v případu motorkáře Radka Čapka? Šestého srpna v noci v Praze ujížděl policistům. Neměl papíry na motorku (na auto ano). Ujel padesát metrů, byl nabrán policejním autem, odhozen, těsně minul sloup, letěl čtyři metry vzduchem, zranil se. Policajti sami nabourali, potom kluka bili, nasadili mu pouta a použili chvaty. Zhruba čtvrt hodiny, až do příjezdu ambulance, zraněnému podle videa nikdo neposkytl pomoc, ač kolem probíhaly „policejní manévry“.
Radek Čapek se dopustil dvou přestupků, žádného zločinu. Neměl papíry na motorku a ujížděl (krátkou vzdálenost) policistům. Za to ho jednoznačně ohrozili na životě. Bezpečnostní kamera natočila, jak byl autem nabrán, odhozen, bit, jak ho jeden policajt místo první pomoci kopl, druhý ho bil do hlavy, posléze přetočil na záda a naprosto absurdně mu nasadil kravatu, ač mohl mít poraněnou páteř. Totální ztráta kontroly.
Hlídkaři nebyli ve své jednotce postaveni mimo službu. Případ vyšetřuje Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Z vnějšího pohledu jen velmi pomalu a liknavě. Uběhly dva měsíce od noční události a skoro nic se neděje. Jako by inspektoři čekali, až ta ošklivá nehoda zapadne prachem.
Co je tedy nového? Čapek měl těsně před incidentem schůzku s dvěma kamarády. Jednomu je sedmnáct, druhému osmnáct let. Oba viděli, co se stalo. Jsou svědci. Ani jednoho zatím policisté z GIBS nevyslechli. Dva měsíce po události. Jeden ze svědků ji popsal svému otci, motocyklovému závodníkovi a instruktorovi bezpečné jízdy Pavlu Kubíčkovi. Ten se o případ začal zajímat. Čapka obhajuje advokát Robert Bezděk. Sehnal od firmy, jež vlastní bezpečnostní kamery, záznam, který má inspekce již delší dobu k dispozici.
Advokát Radka Čapka inspekci žádal (a žádost urgoval), aby byl vypracován znalecký posudek o průběhu dopravní nehody. Zatím marně. Přitom čas ubíhá a každý týden navíc znamená horší podmínky pro vypracování posudku. Jediné, co se dosud podařilo, souvisí s podivným zraněním motorkáře Čapka v obličeji. Vyšetřující inspektor podplukovník Vaniš již určil lékaře z Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN), který má posoudit závažnost újmy na zdraví. Ale také to, čím mohlo být způsobeno zranění nad okem.
Rozseknutá hlava pod helmou? Unikát
To je totiž další vážná věc. Čapek měl po nehodě rozseknuté čelo nad pravým obočím. Lékaři pak museli ránu zašít. Potíž je v tom, že mladík měl při nehodě na hlavě motocyklistickou helmu s hledím. Ta slouží k tomu, aby si motorkář nemohl poranit hlavu. Zevnitř je vypolstrovaná a prostě není možné, aby si v ní jezdec rozsekl čelo, i kdyby sebehůře spadl. Podle advokáta Bezděka je vysoce pravděpodobné, že šlic nad okem způsobil úder pěstí. Dodejme, že rozseknutí bylo čerstvé, krvácelo. A na záznamu bezpečnostní kamery je vidět, jak jeden policajt (jména nejsou známa) Čapkovi pěstí do hlavy dal. Přes zvednuté hledí helmy.
Čapek měl rozseknuté čelo nad pravým obočím. Lékaři pak museli ránu zašít. Potíž je v tom, že mladík měl při nehodě na hlavě motocyklistickou helmu s hledím. Ta slouží k tomu, aby si motorkář nemohl poranit hlavu. Zevnitř je vypolstrovaná a prostě není možné, aby si v ní jezdec rozsekl čelo, i kdyby sebehůře spadl.
Lékař ÚVN má určit, zda roztrženou kůži mohl způsobit úder pěstí. Ale každý, kdo se někdy popral, vidí z fotografií Čapka už nyní, že to zjevně pěst zavinila. Na oku se rozlévá klasická „bitkařská“ modřina. – Pokud to tak bylo, máme před sebou doslova likvidační policejní zákrok. Nezvládnuté pronásledování, sražení motocyklisty, bití, kopnutí, neposkytnutí první pomoci. Strážci zákona? Pomáhat a chránit? Neuvěřitelné. Obludné. Všecko naopak. Ostuda policie.
Jak už řečeno, případu se ujal také Pavel Kubíček. Dnes je spolumajitelem Harley-Davidson Praha. Rallye Dakar se účastnil v letech 2005, 2008 a 2011 jako řidič Press car (osobák se závodní homologací jedoucí po trati závodu a vezoucí fotografy či kameramany). V roce 2007 jel Dakar na motocyklu, 2009 jako kopilot kamionu. Závodil na mistrovství světa ve Španělsku, Itálii, Maďarsku, jel Desert Challenge v Dubaji a další akce. O ježdění na motorce něco ví.
Pomáhal rozběhnout projekt „Bezpečně na motorce s Mírou Lisým“ (Míra Lisý je jedenáctinásobný mistr republiky a vicemistr Evropy v mototrialu) a pracoval jako instruktor pro silniční kurzy a enduro kurzy. V poslední době se snaží rozšířit „Riding Academy“, tedy bezpečné ovládání motocyklu firmy Harley-Davidson do regionu střední a východní Evropy.
Honička ve vilové čtvrti - šílené
Případ Radka Čapka ho zaujal. Oslovil řadu lidí, politiky, bezpečnostní experty, policisty. Zúčastnil se jednání pracovní skupiny BESIP (Bezpečnost silničního provozu). Tam panuje shoda, že dnešní legislativa neodpovídá realitě. Kupříkladu fakt, že ujíždět policii je pouhý přestupek, zjevně není v pořádku. Zároveň je ale zřejmé, že policisté (motorizované hlídky) neumějí zastavovat prchající motorkáře a honit auta. Bylo by žádoucí zorganizovat tréninky nových i stávajících policistů...
Motorkář Kubíček byl minulý týden pozván na poradu ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD). Mohl tam vysvětlit, oč mu jde v případu Radka Čapka. Policejnímu prezidentovi Tomáši Tuhému pak ministr uložil, aby spolu s experty pracoval na metodice a výcviku zastavování a stíhání motocyklistů.
Ne že by se tedy nic nedělo. Děje se. Výcvik motohlídek je velmi důležitý, ujíždějících řidičů přibývá. Naučit policajty správně jednat v tak stresové situaci nebude lehké. A nebude to ani levné. Přesto je to nezbytné. - O víkendu jsem, jen tak na margo, ve vilové čtvrti v Praze viděl, jak policejní auto se zapnutým majákem pronásleduje civilní vůz. Oba jely tak osmdesátkou. Opakuji: ve vilové čtvrti, kde jsou úzké ulice plné aut a lidí a běžně tam jezdí děti na kolech a koloběžkách. Šílené.
Jedna věc tedy je vyšetřování nehody Radka Čapka, toho, jak byl před dvěma měsíci sražen, když ujížděl policii. Video, které je k dispozici, vypadá trochu jako pokus o vraždu. Ale vyšetřování se, pokud známo, prakticky nehýbe z místa. Policajti z motohlídky dál slouží někde v kanceláři. Stav zcela neuspokojivý. Vypadá to na snahu zamést věc hluboko pod policejní linoleum. Druhá věc je pak snaha naučit policajty, jak a kdy zasahovat proti ujíždějícím. Případně změna silničního zákona a zpřísnění postihů, za ujíždění. Tam se snad něco děje.