V sousedním Rakousku mohou mladí lidí řídit auto již v sedmnácti letech, zákon jim však ukládá ujet první tři tisíce kilometrů pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče.
Stejně jsou na tom mladí Francouzi, ve Finsku smějí jejich vrstevníci vyrazit sami už po první ujeté tisícovce (ve Švédsku a Velké Británii se povinný limit s doprovodem nepočítá na kilometry, ale hodiny).
Zákon, který umožňuje získat řidičský průkaz na osobní automobil o rok dříve, tedy v sedmnácti, schválila v uplynulém týdnu i německá vláda (musí se k němu ale ještě vyjádřit i parlament). Počítá se s tím, že nezletilý řidič povinně nahlásí až pět osob, v jejichž doprovodu bude jezdit. Musí jim být více než 30 let, vlastnit řidičský průkaz nejméně pět let a nesmí mít víc než tři trestné body v registru přestupků (v Německu přijde řidič o oprávnění, pokud "nasbírá" více než 18 bodů).
Čtěte také: | Němci budou moci řídit auto už od sedmnácti let Řidičák nejdříve na zkoušku, navrhuje šéf školy smyku |
Pokud začne zákon platit, stane se Německo jedenáctým státem Evropské unie, který umožňuje mladistvým řídit v doprovodu starších (v současné době je to možné ve Španělsku, Estonsku, Lucembursku, Rakousku, Finsku, Francii, Velká Británii, Belgii, Lotyšsku a Švédsku).
Nápad snížit věk, ve kterém mohou lidé usednout za volant, a nechat je jezdit s doprovodem se líbí i některým českým zákonodárcům. „Mladý řidič tím má možnost získat více praxe a naučit se návyky od zkušeného řidiče. Budeme se tím zabývat v meziresortní dopravní komisi," řekl MFD poslanec za Věci veřejné a dopravní expert Stanislav Huml.
Jak bourají mladí a nezkušení
Proti snížení věkové hranice pro řízení motorových vozidel může hovořit statistika. V roce 2009 u nás způsobili mladí řidiči do 25 let bezmála deset tisíc dopravních nehod a zabili přitom 125 lidí, tedy téměř 23 procent ze všech usmrcených na silnici.
Každou desátou nehodu zaviní řidič, který nevlastní oprávnění déle než dvanáct měsíců. Dalších dvacet procent pak mají na svědomí lidé, kteří jezdí teprve druhým rokem.
Auto dává pocit svobody a moci
A proč jsou vlastně mladí řidiči na silnici nebezpečnější než ostatní? Kromě pochopitelného nedostatku zkušeností hovoří psychologové především o fenoménu rychlé a bezohledné jízdy vyvolávajícím zvláštní směsici strachu a touhy, kterou mladí hledají jako prostředek proti frustraci a nudě. Dalšími motivy bývá touha po volnosti a příjemné pocity z moci nabyté ovládáním vozidla, zejména při rychlé jízdě. Starší a zkušenější řidič, který mladistvého v některých zemích při jízdě vždy doprovází, by mu měl pomoci tyto pocity ovládat.
A co si o tom, že by řidičský průkaz opravňující je k řízení osobního auta mohli získat lidé ještě před dosažením plnoletosti, myslíte vy? Máte za to, že doprovod by pomohl snížit počet dopravních nehod, které zaviní mladí a nezkušení řidiči?