Milan Šimonovský | Komentáře
21. 2. 2007 12:05

Šimonovský o mýtném a moudré babičce

Zřízení poslanecké vyšetřovací komise je nepochybně jedna z cest, jak se dobrat pravdy.

V případě elektronického mýta však bude komise odhalovat pravdu již odhalenou, tedy nezávislými institucemi potvrzený fakt, že výběr elektronického mýta proběhl transparentním a nediskriminujícím způsobem.

Cílem vyšetřovací komise je tak v podstatě politické zhodnocení správnosti rozhodnutí antimonopolní úřadu, českého soudu a Evropské komise. Všechny tyto instituce již konstatovaly, že výběrové řízení na dodavatele elektronického mýtného proběhlo tak, jak dle zákonů mělo.

Speciál
Autor fotografie: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Poslanci mohou konstatovat pouze to, do jaké míry se shoduje jejich názor s názorem nezávislých institucí. Pokud by však náhodou tato rozhodnutí zpochybnili což je velmi nepravděpodobné nabízí se tady paralela s rolí politických orgánů v době komunistické totality, kdy všechna rozhodnutí tehdy "nezávislých institucí" vycházela z direktiv ÚV KSČ. Nyní jsou to opět komunisté, kdo prosazují politickou kontrolu činnosti soudů a dalších na politicích nezávislých orgánů.

Na druhou stranu je dobré, že se poslanci budou moci s fakty o výběrovém řízení seznámit a oprostí tak svůj úsudek od domněnek a nepodložených fám. Pokud ovšem vůbec bude vůle se s těmito fakty seznámit a projednávání v Poslanecké sněmovně se nepromění v předvolební emotivní kampaň, jak už jsme ostatně byli v poslední době svědky několikrát, kdy argumenty zcela ustoupily překřikování politických rivalů.

Ale pokud budou poslanci skutečně mít vůli dozvědět se pravdu, zjistí a s nimi i celá veřejnost že kauza elektronického mýtného je jen nafouknutá bublina. Bublina, ve které neúspěšné firmy udělaly vše proto (a všemi možnými prostředky), aby zvrátily výsledek nezávislého rozhodnutí členů hodnotící komise složené ze zástupců různých ministerstvech.

Zjistí, že zadávací dokumentace, kterou odsouhlasila celá tehdejší vláda, odpovídala nejen českým, ale i evropským právním předpisům, ba co víc, její technické požadavky doslova kopírovaly tehdy platné evropské směrnice. Ty mimo jiné jasně hovořily o palubní jednotce nediskriminující žádné dopravce.

Doufám, že nedopadneme nakonec jako v Německu, kde Evropská komise označila drahou satelitní palubní jednotku za diskriminující občasné uživatele dálnic. Proto museli v Německu narychlo budovat platební terminály pro jednorázové užití dálnice, tedy dokoupit jiný, alternativní systém výběru mýtného.

Jen roční zdržení výběru mýtného znamenalo ztrátu 5 miliard EUR a také znemožnění efektivní kontroly. Protože kamiony  odbavené v terminálech nelze kontrolovat jinak než zastavením vozidla. Snížení procenta platících na německých dálnicích se odhaduje na 60 procent.

Když se na cokoliv využívá satelit, vypadá to úžasně moderně a progresivně.  Ale to základní, co musíme od moderních a progresivních řešení vyžadovat, je srovnání nákladů a výnosů nejen na pořízení systému, ale hlavně jeho účinnosti a výše provozních nákladů s těmi tzv. zastaralými.

Potom bude každému jasné proč mikrovlnné mýto funguje ve 14 evropských  zemích a satelit jen v Německu. Ani v USA, v zemi, která vlastní satelitní systém GPS není satelit pro mýto využíván.

To pravděpodobně byly hlavní důvody, proč před téměř dvěma lety nebyli výrobci schopni nabídnout satelitní řešení, které by bylo konkurenceschopné s nabídkami mikrovlnných systémů. Za tu dobu přirozeně technologický vývoj opět pokročil o veliký kus kupředu, přesto se českými odborníky vychvalovaný satelitní systém výkonového zpoplatnění nikde v Evropě nebuduje. Loni od tohoto řešení upustili Nizozemci s tím, že je lepší počkat na dobudování evropského satelitního systému Galileo, tedy do roku 2012.

Je nepochybně chvályhodné, že zavedením unikátního hybridního satelitního systému, které dnes prosazuje skupina odborníků a ministerstvo dopravy, předběhneme celou Evropu. Ale chtěl bych alespoň vědět kolik nás to bude stát.

Od poloviny letošního roku máme mít v provozu druhou etapu mýtného na silnicích 1.třídy. Pokud budeme čekat na jiný systém do konce roku, utečou nám 3 miliardy, které by kamiony jinak zaplatily.

Pokud se ušetří na menším počtu mýtných bran, tak budou zase drahé telekomunikační služby, nedej bože satelitní. Prostě dejte to na papír a ukažte těm méně moderním a progresivním zemím, že neumí počítat, když si myslí, že si nemohou satelitní mýto zatím dovolit.

Nebo měla pravdu moje babička, která říkávala: "Jo chlapče, za peníze v Praze dům". To, když jsem jí povídal něco z velkého světa, čemu moc nerozuměla. Pokud tedy máme dost peněz na zbyt, můžeme si koupit nejen dům v Praze, ale i satelitní systém elektronického mýta.

Milan Šimonovský, exministr dopravy a poslanec KDU-ČSL

 

Právě se děje

Další zprávy