Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
13. 6. 2014 9:00

Svatá válka cyklistů proti auťákům, segwayům a pěšákům

Komentář Martina Fendrycha: Pokud chtějí politici rozhodovat o provozu ve velkém městě, měli by vylézt z aut a chodit pěšky nebo jezdit na kole. Ne jednou, ale celou sezonu, od jara do podzimu.
Do práce na kole? V hlavním městě žádná samozřejmost. Praha není Berlín nebo Vídeň.
Do práce na kole? V hlavním městě žádná samozřejmost. Praha není Berlín nebo Vídeň. | Foto: Aktuálně.cz

Cyklistická sezona letos začala dřív. Už jede naplno. Se vším rizikem, které k tomu patří. Se vší českou neměnností, která k tomu patří. S válkou mezi chodci a cyklisty, motoristy a cyklisty, cyklisty a cyklisty, segwayisty a cyklisty, policisty a cyklisty.

Jezdit denně na kole do práce v hlavním městě je náročné. Nejen proto, že tu jsou velké kopce, ale především proto, že Praha pro cyklisty dělá málo. Nejprve to ale otočme: zasloužíme si my, kolaři, kolisté, šlapkaři, aby se pro nás něco extra dělalo? Jsme my ti lepší na silnicích, chodnících a cyklostezkách?

Dovolím si vyslovit tezi: čeští chodci, cyklisti, řidiči, koloběžkáři, inlajnisti, skateboardisti, bruslaři či segwayisti jsou v průměru zhruba stejně bezohlední. Po letech opravdu hojného ježdění na kole jsem o tom přesvědčen. Dnes mám větší obavy z kolegů kolařů než ze šoférů.

Motoristé sice nejen v Praze nemají cyklisty rádi, ale už si na ně zvykli a vědí, že nemá význam je srazit ze sedla a přejet. Nevyplatí se to. Do smrti se budit s obrazem kolaře pod přední nápravou – vážně nic moc.

Na našich nečetných cyklostezkách potkáváte mnoho závodících, nadopodovaných Armstrongů.
Na našich nečetných cyklostezkách potkáváte mnoho závodících, nadopodovaných Armstrongů. | Foto: Reuters

Zato dost cyklistů se na kole mění v šílence. Řítí se po chodníku nebo cyklostezce, jako by jeli časovku na Tour de France a byli nadopovanější než Lance Armstrong. Vytřeštěný pohled, nesnášejí, když je někdo „zdržuje“, obaleni v závodních dresech, mistři světa v nervozitě. Brzdí na poslední chvíli, nadávají.

My, bojovní kolaři, jsme rok od roku oprsklejší. Na chodníku se cítíme jako doma, chodce považujeme za to, za co nás donedávna považovali řidiči, čili za škodnou, která by se měla jednou provždy vymýtit. Nesnášíme inlajnisty neboli bruslaře, kteří se nám na cyklostezkách pletou do cesty a nechápou, že my „trénujeme“ nebo „spěcháme“. Řidičům aut a náklaďáků drsně křížíme cestu, zlobíme je, dráždíme, „vychováváme“. Sice jsme slabší, ale vedeme svatou cykloválku. Bojujeme za svatá práva utlačovaných cyklistů.

(Jistě, přeháním. Nechovají se tak zdaleka všichni. Ale agresivních kolařů opravdu není málo, potkávám je denně a vždycky mě překvapí ta suverénní převaha a jistota, s níž se ti nadupaní Contadorové vyřítí ze zatáčky, za níž může jet dítě na kole nebo máma s kočárkem.)

Řídítka silně pod vlivem

Tím to nekončí. Auto je zbraň. O kole se to netraduje. Takže cyklista celkem v klidu a za souhlasu svých „týmových spolujezdců“ popíjí pivečko či vínečko před jízdou i během ní. Podle statistiky byl každý třetí cyklista, který zavinil dopravní nehodu, opilý. Kam se hrabou řidiči.

Praha stále dál dává přednost řidičům. Až na výjimky si netroufá omezit provoz motorových vozidel, dát prostor chodcům a cyklistům. Dokud se tohle nestane, bude to stálý boj a nevraživost.

Není třeba dodávat, že pro cyklistu platí to, co pro šoféra: když jede na kole, nesmí mít v krvi alkohol. Na silnici, stezce, chodníku, lesní pěšině. Alkohol snižuje jeho pozornost. Loni u nás cyklonárod zavinil 2521 nehod, alkohol hrál roli u 723, což je zhruba třetina. Při cyklonehodách s alkoholem zemřelo 27 lidí, skoro 300 bylo těžce zraněno, necelých 2000 lehce. Podle expertů mívají opivení či ovínění cyklisté od 0,3 do 2,4 promile alkoholu v krvi.

To vše bylo nutné říct, aby snad nevznikl dojem, že jsme my, jezdci na samohybech, nějací lepší a že máme snad nárok na vyšší dávku úcty než řidiči, nebo dokonce chodci.

Na druhou stranu však se pro cyklisty dělá málo a často jen na oko. V Praze máme málo cyklostezek, málo pruhů pro cyklisty, málo jednosměrek, kde smí jet kolař opačně. Psalo se o tom mnohokrát, změny jsou chaboučké. Z dennodenní praxe mohu dodat, že věci se občas mění i k horšímu.

Slavné jsou pražské pruhy na silnici vymezené pro cyklisty. Velmi rychle z povrchu ulice mizí, řidiči je pak nevnímají, stojí na nich, na kole se nedá projet. O tom, že vedou jen kousek, pak se silnice zúží a pruh zmizí, jako by tvůrce toho zázraku vyzýval: Naber kolaře na přední nárazník, už bylo napsáno hodně. Marně.

Praha se vyznačuje mnoha úzkými hrdly, kde auta stojí a čoudí v kolonách. Jet tam na kole – hrůza. Cyklista to tedy bere po chodníku, to však nesmí. Příklad: cesta podél tramvaje, jež jezdí okolo Pražského hradu. Pruh pro cyklisty obsazený smrdícími vozy, jet po něm je riziko. Když už se dá kolona do pohybu, řidič rád vybočí, aby se mrkl dopředu, co se děje. Logické by bylo jet po chodníku. Je dostatečně široký a obvykle tam nikdo nekráčí.

Povolit ohleduplnou jízdu na chodníku

To je jeden ze základních tipů na zlepšení: kde to lze, povolit jízdu na chodníku a namalovat na něm pruh pro cyklisty. Takhle to běžně dělají venku (Belgie, Holandsko, Rakousko, Německo...). Nebo cyklistům povolit jízdu po chodníku, ale s podmínkou, že chodec má vždy přednost a že cyklista musí vždy jet ohleduplně a neohrožovat pěší. (Ostatně kus pod Hradem cyklostezka najednou vede po chodníku, kousek to zřejmě jde už dnes.)

Lidé víc sportují. Je to móda. Na cyklostezkách, ale i na chodnících a silnicích, přibývá bruslařů, kluků a holek na skateboardech, longboardech, waveboardech, inlajnech nebo na koloběžkách a elektrokoloběžkách. Jezdí tam i dvoukolky Segway. Ty se zásadně liší – váží půl metráku, těžké váhy. Navíc zhusta jezdí v kolonách, vytvářejí jakési segwayové vlaky. Kupodivu dvoukolky na chodníky mohou, ačkoliv jsou motorové a těžké. (Kolo ne.)

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) teď chce elektrické segwaye vypudit na přecpané cyklostezky. Jiní na ministerstvu dopravy zase míní, že na segwayisty se má pohlížet jako na chodce a chodníky jim mají sloužit dál.

Segway, nový soupeř chodců i cyklistů na pražských ulicích. Zábavní vozítko.
Segway, nový soupeř chodců i cyklistů na pražských ulicích. Zábavní vozítko. | Foto: Wikimedia Commons

Problém to je hlavně v centrech měst. Třeba v Praze jet na bicyklu okolo Václavského náměstí – utrpení. Otrava. Prakticky to nejde. Auto ano, auto se dostane prakticky všude. Žijeme pořád ještě v autosvětě. Kolo je problém. Segwaye tam zatím smějí, ale chodci je nemají rádi, bojí se jich.

Podstata věci: Praha stále dál dává přednost řidičům. Až na výjimky si netroufá omezit provoz motorových vozidel, dát prostor chodcům a cyklistům. Dokud se tohle nestane, bude to stálý boj a nevraživost.

Nedávno jsem byl kousek od Vídně (v Maria Gugging) a jezdil na kole do centra města podél Dunaje. Zbytečné popisovat ten nebetyčný rozdíl, který je patrný jak v okolí Vídně, tak v jejím centru. Pokud někdo říká, že to u nás nejde, ať si tam zajede. Jde to. Jde to tak, že je místo pro chodce, cyklisty, koloběžky, inlajnisty i segwaye. Když se chce.

Potíž je v tuzemských politicích. Pokud chtějí rozhodovat o pěších a cyklistech, měli by po městě chodit pěšky a jezdit na kole. Ne jednou, demonstrativně, ale pěkně celou sezonu. Teprve pak by začali maličko chápat, oč jde (oč jede). Že nejde udržet obojí – auta i pěší, auta i kola.

 

Právě se děje

před 8 minutami

Baseballisté v kvalifikaci o Tokio podruhé prohráli, s Itálií 1:5

Českým baseballistům se výrazně vzdálil přímý postup z evropsko-africké kvalifikace na olympijské hry v Tokiu 2020. V Boloni dnes podlehli domácí Itálii 1:5 a připsali si druhou porážku.

Potřebují teď vyhrát zbylé tři zápasy a doufat ve vyrovnanost ostatních utkání, aby měli teoretickou naději na prvenství v turnaji. Spíše ale ještě můžou bojovat o druhou pozici zajišťující účast v závěrečné jarní kvalifikaci na Tchaj-wanu.

Utkání s Italy rozjel Schneider dvoumetovým odpalem a Hejma s Červenkou ho dotlačili k prvnímu bodu zápasu. V dohrávce ale Italové hned srovnali a skóre otočili v dohrávce třetí směny. Nadhazovač Chroust dal metu zdarma, dalšího pálkaře trefil a hráč s čtyřletými zkušenostmi z MLB Colabello odpálil tříbodový homerun.

V páté směně Italové dvakrát odpálili a Chrousta na "kopci" vystřídal nejzkušenější český hráč Petr Minařík. Domácím se přesto podařilo přidat pátý bod. Na začátku šesté směny měli Češi po dvoumetové trefě Červenky šanci snížit, ale obrana Itálie si se složitou situací poradila dvojautem a zdramatizování souboje nepřipustila.

Zákrok večera předvedl v zadním poli Hejma, který rybičkou chytil míč ze vzduchu a vysloužil si aplaus. Ještě lepší počin mohl poté přidat na pálce, ale při plných metách poslal míč do vzduchu a body nestáhl. Stejně jako při středeční prohře s Nizozemskem (1:4) měli Češi více odpalů než soupeř, ale doběhli jen pro jeden bod.

V pátek čeká baseballisty od 14:30 duel s Jihoafrickou republikou. V sobotu narazí na silné Izraelce, kteří mají dvě výhry a evropské šampiony Nizozemce porazili vysoko 8:1. V neděli Češi uzavřou své vystoupení v turnaji proti Španělsku.

Aktualizováno před 1 hodinou

Osmý zápas, osmá výhra. Jekatěrinburg s Kovářem dál vítězí

Hokejisté Jekatěrinburgu vyhráli v KHL i osmý zápas a posedmé u toho byl český brankář Jakub Kovář. Jediný neporažený tým v soutěži zvítězil 5:4 v prodloužení nad Kunlunem a stále se pyšní stoprocentním bodovým ziskem. Před Šimonem Hrubcem dostal v brance čínského týmu přednost Jeremy Smith.

Kovářův Avtomobilist přitom uspěl už počtvrté až po nerozhodném výsledku v základní hrací době. Domácí tentokrát dvakrát stáhli jednogólovou ztrátu a po dvou třetinách sami vedli 4:3. Na vyrovnávacím gólu čínského týmu se podílel asistencí obránce Andrej Šustr.

Zápas rozhodl po 42 sekundách prodloužení druhým gólem v zápase německý útočník Brooks Macek, který se posunul do čela klubové produktivity s 11 body za šest branek a pět asistencí.

KHL:

Jekatěrinburg - Kunlun Red Star 5:4 v prodl. (za hosty Šustr 0+1), Magnitogorsk - Spartak Moskva 4:3, Ufa - Omsk 2:5, CSKA Moskva - Vladivostok 4:0, Dynamo Moskva - Petrohrad 0:2, HK Soči - Nižnij Novgorod 5:4, Kazaň - Nižněkamsk 4:1.

Další zprávy