Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
19. 6. 2018 13:30

Vrazit heteromanželství do ústavy? Jako ubránit se suchu právem na déšť

Uvažoval by mladý, nesezdaný heteropár tak, že když mohou žít v manželství i homopáry, on do toho svazku just nepůjde? Nesmysl. Ohroženo není nic.
Literární historik Martin C. Putna na Gay Pride 2013: Všichni jsme děti boží.
Literární historik Martin C. Putna na Gay Pride 2013: Všichni jsme děti boží. | Foto: Vojtěch Marek

Sněmovnu čeká bitva mezi zastánci tradičního pohledu na rodinu (žena-muž-dítě či děti) a nového, homosexuálního pojetí (žena-žena-dítě, nebo muž-muž-dítě). Manželství pro páry stejného pohlaví prosazuje 46 poslanců, předkladatelkou novely občanského zákoníku je Radka Maxová (ANO).

Zafixování heterosexuální rodiny navrhuje 37 poslanců, v čele s lidovcem Markem Výborným, který navrhuje doplnění Listiny práv a svobod, ústavní změnu, pro niž by se musela vyslovit třípětinová většina sněmovny a Senátu.

Argumenty pro fixování tradiční rodiny: svazek muže a ženy je třeba chránit před "ohrožením ze strany snah o její zpochybnění či přetvoření". Proč? "Manželství muže a ženy má typicky potenciál naplnit všechny hlavní funkce rodiny," píše se v důvodové zprávě. Změna má bránit "neuváženým legislativním či výkladovým experimentům, které by se … mohly podústavní právní úpravy manželství dotknout."

Argumenty pro změnu: poskytnout stejnopohlavním párům a jejich dětem stejnou důstojnost a ochranu rodinného života, jaká je poskytována manželům a jejich dětem, zajistit jim rovné postavení ve společnosti i právu. Jde o děti, u registrovaných partnerů má právní vztah k dítěti jen jeden, jen jeden má rodičovská práva i povinnosti. Bylo by možné společně si dítě osvojit a společně vykonávat pěstounskou péči, zavést sirotčí důchod, i když zesnulý nebyl biologickým rodičem, atd.

Další argument (aktivista Czeslaw Walek): "Registrují se auta a psi, ne lidé." A ještě: podle únorového průzkumu agentury Median podporuje manželství párů stejného pohlaví 75 procent Čechů.

Obrat o 180 stupňů minulý týden předvedl poslanec Jan Čižinský (lidovec, teď založil politickou iniciativu Praha sobě). Nejprve podepsal bigotní návrh, fixaci heteromanželství, pak naznal, že mu to odhání pražské voliče, a podpis stáhl. Před volbami holt volič bývá i pánem.

Že homosexuální páry budou "chtít víc", o tom se mluvilo už při debatě o uzákonění registrovaného partnerství, "začne to tímhle, pak budou chtít adoptovat děti a manželství". Stalo se. Je to špatně? Byla by heterorodina vyrovnáním s homosexuální rodinou ohrožena?

Rodiče "heteráci" mají výhody, exkluzivitu, stejně jako jimi zplozené či adoptované děti. Tahle exkluzivita by měla lákat k uzavírání klasického manželství a plození dětí. Do manželství se však mladí hrnou čím dál méně, do plození jakbysmet.

Tradiční, monogamní rodina se smrskává

Nikdo mi nevysvětlil, jak může homosexuální rodina ohrozit klasiku. Třeba že by mladý heteropár uvažoval tak, že když to mají i homopáry, on do svazku na just nepůjde? Nesmysl. Exkluzivita zůstane, ohroženo nic není. Bigotní klasici nejvíc šermují "ohrožením rodiny", jako by se heterosexuál po uzákonění manželství pro homosexuály cítil puzen státi se homosexuálem či co. Nesmysl.

Co ohrožuje klasickou rodinu? Společenské posuny jako rovnost pohlaví (kterou snad chceme), obří množství rozvodů, neúcta mezi muži a ženami, domácí násilí, nezájem o děti a společný život, zbožštění sexu, hédonismus, v němž je manželství čím dál víc vnímáno jako nekomfort, omezení, konec free života.

Tradiční, monogamní rodina se smrskává. A lze vůbec mluvit o monogamii v době, kdy se lidé běžně jednou, dvakrát i třikrát rozvedou? To je postupná polygamie a polyandrie, žádná monogamie. I nejbigotnějšímu zastánci klasiky musí být jasné, že rodinu žena-muž-dítě, pardon muž-žena-dítě či děti, ničí spíš ti heteráci, kteří na ni kašlou, vyhodí sto tisíc za svatbu, povijí dítko a jdou s nepřekonatelným odporem od sebe.

Jsou liberálové pokrytečtí? Sorry jako, ano, jsou, tvrdí Roman Joch. Více v dalším díle DVTV Apel.
2:19
Jsou liberálové pokrytečtí? Sorry jako, ano, jsou, tvrdí Roman Joch. Více v dalším díle DVTV Apel. | Video: DVTV

Jak ovlivní homosexuální manželství nestálost, lhostejnost, potřebu bez ohledu na dítě či děti se rozvést a vzít si jinou ženu či jiného muže, "zkusit to znovu, abych byl/byla šťastnější"? Kdyby se žena-žena nesměly nazývat manželkami, ubude rozvodů, ubude dětí s jedním rodičem, odložených dětí, nevěr? Houby s octem, neubude.

Tradiční rodina je skvělá, zůstává základem lidského společenství, nelze ji nahradit, ale my na ni kašleme jak na placatý kámen. Což by tak nevadilo, jenomže kašleme na vlastní děti, na ženy a muže, o kterých jsme tvrdili, že je milujeme, kašleme na vztahy. Nemá to nic společného s gayi a lesbami, ti dnes naopak touží po tom, aby onen námi často opovrhovaný svazek manželský mohli uzavírat a o děti se starat.

Boj o ústavní záchranu rodiny, o záchranu zákonem, je mimořádně komický. Kolik mužů a žen si řekne: Hele, ono je to v Listině práv a svobod? No, tak to se teda nerozvedu, to se na naši holčičku nevykašlu, to budu pěkně sekat dobrotu? Kolik párů, které žijí "na divoko" a mají děti, si řekne: Hele, je to v ústavě, tak to honem metelíme na radnici? Ani jeden.

Proč tedy neposkytnout dětem leseb a gayů ten komfort, že budou v právní rodině? A dvojici stejného pohlaví ten komfort, že nebude v soužití právně méněcenná? Proč si nepřipustit, že se společnost mění? Vrazit heteromanželství do ústavy? Jako se bránit suchu tím, že uzákoníme právo na déšť.

 

Právě se děje

Další zprávy